Gå til innhold

Prisutdelinger, hvorfor egne manne- og kvinne-priser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Oscar"-utdelingen har nettopp foregått, og her har de egne priser for beste mannlige skuespiller og beste kvinnlige skuespiller, samt beste kvinnlige- og mannlige-birolle. Det samme her i landet med Amandaprisen. 

Hvorfor kjønnsdelte kategorier? 

Og, hvorfor ikke ta dette videre og ha egne kategorier for hvite og svarte skuespillere, egne kategorier for de høye og de lave, de tykke og de tynne, egne kategorier for de med blondt, mørkt og rødt år, egen transekategori og selvfølgelig egen kategori for de med aspergers.

Lyspunktet er at Spellemannsprisen sluttet med beste mannlige og kvinnlige artist for noen år siden.

https://www.vg.no/rampelys/musikk/spellemannprisen/spellemann-fjerner-kvinnelig-og-mannlig-pris/a/10055548/

- Det er jo fantastisk! En gledens dag for likestillingen, sier Susanne Sundfør i en kommentar til VG via plateselskapet EMI. 

I fjor trakk Susanne Sundfør seg fra sin Spellemann-nominasjon til «Årets kvinnelige artist», fordi hun ikke følte nominasjonen var forenlig med hennes holdninger.

Da hun vant prisen for årets kvinnelige artist i 2007, uttalte hun følgende fra scenen.

- Jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne.

Kjør debatt!

Anonymkode: 7f1fc...6ed

Fortsetter under...

Krav om å ha kjønnsnøytrale priser ser for meg noen ganger ut til å være basert på en slags presumpsjon om, eller snarere en _frykt for presumpsjon om_, at det å være i den kvinnelige kategorien ikke er like bra som i den mannlige. Jeg får iallfall en liten følelse av at noen kan frykte en slik presumpsjon når man nekter å akseptere en nominasjon i en kvinnelig kategori fordi de "først og fremst er artister". Ville en slik protest kunne ha kommet fra en som var nominert i en mannlig kategori?

Kjønnsdelte priskategorier eller inndelinger må jo være (eller bør være) begrunnet i at det har eller kan ha egne kvaliteter knyttet til kjønn, slik at man ved kjønnsdelte priser foretar en sammenligning av mer sammenlignbare grupperinger. Vi har naturlig nok ikke kvinnelige vs mannlige nobelpriser i fysikk for eksempel. Jeg kan heller ikke huske å ha hørt om egne kvinne- og mannspriser til forfattere. Men dersom man skulle dele ut priser til operasangere ville jeg tro det var lettere å sammenligne og vurdere rettferdig to sopraner, enn om man skulle ha bedømt en sopran opp mot en bass osv. Det kan helt sikkert diskuteres hvor relevant en slik vurdering på "gruppenivå" vil være avhengig av sjanger, og om det gjør seg like sterkt gjeldene i f eks pop-kategorien. Kanskje burde man ikke kåre beste kvinnelige vs beste mannlige skuespiller, men beste action-skuespiller vs beste drama-skuespiller??

En ulempe for prismottakerne om man går bort fra kjønnsdelte priser er at det blir langt færre priser å tevles om dersom man fjerner kjønnskategoriene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...