Sjø Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Er det noen her som har lykkes med å endre måten man tenker på livet på og finner mer glede i de små tingene? Jeg sliter selv med å finne mening i livet og tenker det kunne hjulpet meg å forsøke endre litt perspektiv. 0 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg levde i mer enn et tiår med tanker om at jeg ikke kom til å leve fram til neste år. Årsakene til at jeg kom til å dø, varierte litt, men handlet om ulike sykdommer (både fysiske og psykiske) - helseangst. Jeg tenker at perspektiv er viktig. Vi bor i Norge. Vi er trygge, vi blir ivaretatt, objektivt sett har vi det bra og har mange muligheter. Så vet jeg at det er noe som heter "selv om solen står på himmelen er det fortsatt natt" og at ens indre demoner kan være plagsomme og forringe livskvaliteten veldig. Det er ikke min hensikt å si "skjerp deg, egentlig har du det bra" - men kanskje mer å si at det kan hjelpe å "feste ankeret" i realitetene og tenke at de fleste sykdommer med riktig behandling jo går over, og at det er håp om at en dag vil du ha det mye bedre enn du har nå ❤️ 0 Siter
Sjø Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden ISW skrev (6 minutter siden): Jeg levde i mer enn et tiår med tanker om at jeg ikke kom til å leve fram til neste år. Årsakene til at jeg kom til å dø, varierte litt, men handlet om ulike sykdommer (både fysiske og psykiske) - helseangst. Jeg tenker at perspektiv er viktig. Vi bor i Norge. Vi er trygge, vi blir ivaretatt, objektivt sett har vi det bra og har mange muligheter. Så vet jeg at det er noe som heter "selv om solen står på himmelen er det fortsatt natt" og at ens indre demoner kan være plagsomme og forringe livskvaliteten veldig. Det er ikke min hensikt å si "skjerp deg, egentlig har du det bra" - men kanskje mer å si at det kan hjelpe å "feste ankeret" i realitetene og tenke at de fleste sykdommer med riktig behandling jo går over, og at det er håp om at en dag vil du ha det mye bedre enn du har nå ❤️ Takk, det er en fin realitetsorientering. Jeg har lenge mistet håp for at jeg kan bli varig bedre, og tenker at jeg alltids blir deprimert igjen uansett hva jeg forsøker. Føler på en måte at jeg har forsøkt alt og likevel er det ikke nok, så man blir litt rådvill og tom for håp. Men jeg skal ikke gi opp. 0 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Sjø skrev (1 minutt siden): Takk, det er en fin realitetsorientering. Jeg har lenge mistet håp for at jeg kan bli varig bedre, og tenker at jeg alltids blir deprimert igjen uansett hva jeg forsøker. Føler på en måte at jeg har forsøkt alt og likevel er det ikke nok, så man blir litt rådvill og tom for håp. Men jeg skal ikke gi opp. Ref. tråden i går og svaret ditt, så tenker jeg at det er MYE som kan gjøres både medikamentelt og kognitivt, for deg. Ja - du lærer deg å verdsette livet når du tror at det tar slutt. Jeg siterer fra en overlevende fra å hoppe fra Golden Gate Bridge: "Da jeg var i lufta, forsto jeg at alle mine problemer egentlig kunne løses. Alle bortsett fra ett - at jeg nettopp hadde hoppet fra en 50 meter høy bro". 1 Siter
Sjø Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden ISW skrev (2 minutter siden): Ref. tråden i går og svaret ditt, så tenker jeg at det er MYE som kan gjøres både medikamentelt og kognitivt, for deg. Ja - du lærer deg å verdsette livet når du tror at det tar slutt. Jeg siterer fra en overlevende fra å hoppe fra Golden Gate Bridge: "Da jeg var i lufta, forsto jeg at alle mine problemer egentlig kunne løses. Alle bortsett fra ett - at jeg nettopp hadde hoppet fra en 50 meter høy bro". Er det virkelig mye som kan gjøres? Hva da? 0 Siter
Vhanja Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg er veldig bevisst på å finne glede i de små tingene og sette ting i perspektiv. Livet for meg er en kopp kaffe på terrassen, en malende katt i fanget, en tur i skogens stillhet, en god middag, sitte under ullpleddet i sofaen og forsvinne inn i en bok.... de små tingene. Det er hverdager vi har mest av og derfor vil jeg også fylle hverdagene med mye av de små tingene jeg liker og som gjør meg glad. Slik gjør jeg livet mitt mer positivt enn negativt. Jeg har også fokus på å være takknemlig ovenfor det jeg har fremfor å lengte etter deg jeg ikke har, og det jeg ikke kan få. Jeg har også tatt dette med meg i problemløsning. Hvis jeg får et problem eller opplever noe vanskelig i livet så deler jeg det inn i en av følgende kategorier: 1. Det jeg ikke kan gjøre noe med. Det forsøker jeg å akseptere så fort jeg kan og samtidig lete etter positive aspekter i situasjonen som jeg kan fokusere på. 2. Det jeg kan gjøre noe med. Da blir jeg løsningsorientert og gjør det jeg kan for å løse problemet fortest mulig. 3. Det jeg kan gjøre noe med men ikke akkurat nå eller det vil ta tid. Da setter jeg opp en langsiktig plan for hvordan jobbe med å løse problemet over tid. Dette er mine tankeprosesser for å ha et så godt liv som mulig for min egen del. 2 Siter
Sjø Skrevet 56 minutter siden Forfatter Skrevet 56 minutter siden Vhanja skrev (12 minutter siden): Jeg er veldig bevisst på å finne glede i de små tingene og sette ting i perspektiv. Livet for meg er en kopp kaffe på terrassen, en malende katt i fanget, en tur i skogens stillhet, en god middag, sitte under ullpleddet i sofaen og forsvinne inn i en bok.... de små tingene. Det er hverdager vi har mest av og derfor vil jeg også fylle hverdagene med mye av de små tingene jeg liker og som gjør meg glad. Slik gjør jeg livet mitt mer positivt enn negativt. Jeg har også fokus på å være takknemlig ovenfor det jeg har fremfor å lengte etter deg jeg ikke har, og det jeg ikke kan få. Jeg har også tatt dette med meg i problemløsning. Hvis jeg får et problem eller opplever noe vanskelig i livet så deler jeg det inn i en av følgende kategorier: 1. Det jeg ikke kan gjøre noe med. Det forsøker jeg å akseptere så fort jeg kan og samtidig lete etter positive aspekter i situasjonen som jeg kan fokusere på. 2. Det jeg kan gjøre noe med. Da blir jeg løsningsorientert og gjør det jeg kan for å løse problemet fortest mulig. 3. Det jeg kan gjøre noe med men ikke akkurat nå eller det vil ta tid. Da setter jeg opp en langsiktig plan for hvordan jobbe med å løse problemet over tid. Dette er mine tankeprosesser for å ha et så godt liv som mulig for min egen del. Takk for at du deler. Det er et slikt syn jeg også ønsker å ha på livet. Også veldig lur måte å tenke problemløsning på, skal forsøke ta med meg det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden Skrevet 40 minutter siden Sjø skrev (15 minutter siden): Takk for at du deler. Det er et slikt syn jeg også ønsker å ha på livet. Også veldig lur måte å tenke problemløsning på, skal forsøke ta med meg det. Du MÅ finne/gjøre aktiviterer som gir deg utfordring og mestring. Du trenger stimuli fysisk, psykisk og intellektuelt! Anonymkode: c2c4e...f8d 0 Siter
psykedeliker Skrevet 38 minutter siden Skrevet 38 minutter siden Dette har du fått forklart mange ganger før. Man velger å endre tenkemåte, og så manifesterer man den nye tankemåten ved å gjøre handlinger som gjør det umulig å vende tilbake til den gamle. Men hva det innebærer i praksis for deg kan ingen andre vite. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.