AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Hei. Jeg sliter med helseangst og får ofte fullstendig panikk fordi jeg tror jeg har diverse alvorlige sykdommer, alt fra ALS, til ME og kreft. Jeg går derfor svært ofte til min fastlege (1-2 ganger i måneden, ofte 2) for å få bekreftet at mine symptomer ikke er forenlige med symptomer på den sykdommen jeg på det tidspunktet frykter at jeg har. Jeg er redd for at jeg bruker fastlegens viktige tid på tull, da jeg egentlig ikke har disse sykdommene jeg er bare svært overbevist om at jeg har dem. Dog får jeg så panikk over dette at jeg sliter med selvmordstanker, og har tidligere prøvd å ta livet mitt grunnet min angst for alvorlig sykdom. Sliter i tillegg med depresjoner og en personlighetsforstyrrelse. Men er det feil av meg å gå til legen med min sykdomsangst? Anonymkode: bdb63...817 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg sliter med helseangst og får ofte fullstendig panikk fordi jeg tror jeg har diverse alvorlige sykdommer, alt fra ALS, til ME og kreft. Jeg går derfor svært ofte til min fastlege (1-2 ganger i måneden, ofte 2) for å få bekreftet at mine symptomer ikke er forenlige med symptomer på den sykdommen jeg på det tidspunktet frykter at jeg har. Jeg er redd for at jeg bruker fastlegens viktige tid på tull, da jeg egentlig ikke har disse sykdommene jeg er bare svært overbevist om at jeg har dem. Dog får jeg så panikk over dette at jeg sliter med selvmordstanker, og har tidligere prøvd å ta livet mitt grunnet min angst for alvorlig sykdom. Sliter i tillegg med depresjoner og en personlighetsforstyrrelse. Men er det feil av meg å gå til legen med min sykdomsangst? Anonymkode: bdb63...817 Jeg synes det blir feil. Du og legen din burde heller lage en plan for hva du skal gjøre når panikken kommer. Anonymkode: f9791...4e6 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg sliter med helseangst og får ofte fullstendig panikk fordi jeg tror jeg har diverse alvorlige sykdommer, alt fra ALS, til ME og kreft. Jeg går derfor svært ofte til min fastlege (1-2 ganger i måneden, ofte 2) for å få bekreftet at mine symptomer ikke er forenlige med symptomer på den sykdommen jeg på det tidspunktet frykter at jeg har. Jeg er redd for at jeg bruker fastlegens viktige tid på tull, da jeg egentlig ikke har disse sykdommene jeg er bare svært overbevist om at jeg har dem. Dog får jeg så panikk over dette at jeg sliter med selvmordstanker, og har tidligere prøvd å ta livet mitt grunnet min angst for alvorlig sykdom. Sliter i tillegg med depresjoner og en personlighetsforstyrrelse. Men er det feil av meg å gå til legen med min sykdomsangst? Anonymkode: bdb63...817 Jeg synes ikke det er feil av deg å bruke av legens tid. Men det vil nok være lurt at du og fastlegen snakker om hvordan du kan forholde deg når nye tanker om sykdom dukker opp. Ved at du bare fortsetter å få avkreftet hver gang - uten at dere samtidig jobber med bedre strategier - så vil du aldri få det noe bedre i forhold til helseangsten. Anonymkode: 371a9...11d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det blir feil. Du og legen din burde heller lage en plan for hva du skal gjøre når panikken kommer. Anonymkode: f9791...4e6 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er feil av deg å bruke av legens tid. Men det vil nok være lurt at du og fastlegen snakker om hvordan du kan forholde deg når nye tanker om sykdom dukker opp. Ved at du bare fortsetter å få avkreftet hver gang - uten at dere samtidig jobber med bedre strategier - så vil du aldri få det noe bedre i forhold til helseangsten. Anonymkode: 371a9...11d Problemet er at fastlegen min forventer at min behandler på DPS skal ta ansvar for slikt, men han vil ikke hjelpe meg med helseangsten, da han heller vil fokusere på mine mer "alvorlige" problemer, til tross for at jeg selv ønsker hjelp med helseangsten. Anonymkode: bdb63...817 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at fastlegen min forventer at min behandler på DPS skal ta ansvar for slikt, men han vil ikke hjelpe meg med helseangsten, da han heller vil fokusere på mine mer "alvorlige" problemer, til tross for at jeg selv ønsker hjelp med helseangsten. Anonymkode: bdb63...817 Da synes jeg du skal diskutere med fastlegen nettopp dette du sier her. Anonymkode: 371a9...11d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg sliter med helseangst og får ofte fullstendig panikk fordi jeg tror jeg har diverse alvorlige sykdommer, alt fra ALS, til ME og kreft. Jeg går derfor svært ofte til min fastlege (1-2 ganger i måneden, ofte 2) for å få bekreftet at mine symptomer ikke er forenlige med symptomer på den sykdommen jeg på det tidspunktet frykter at jeg har. Jeg er redd for at jeg bruker fastlegens viktige tid på tull, da jeg egentlig ikke har disse sykdommene jeg er bare svært overbevist om at jeg har dem. Dog får jeg så panikk over dette at jeg sliter med selvmordstanker, og har tidligere prøvd å ta livet mitt grunnet min angst for alvorlig sykdom. Sliter i tillegg med depresjoner og en personlighetsforstyrrelse. Men er det feil av meg å gå til legen med min sykdomsangst? Anonymkode: bdb63...817 Det er ikke feil å bruke legens tid fordi din angst er noe legen burde hjelpe deg med. Hypokondere blir kanskje gjort litt narr av men den angsten er virkelig vond å leve med. Problemet er heller om det er til hjelp for deg å gå til legen for å få lette på angsten. Da blir du avhengig av legens stadige bekreftelser på at alt er i orden og det holder bare lidelsen ved like. Dette har jeg selv opplevd. Men som psykologen min sa så fant angsten stadig nye veier. Jeg hadde feks akkurat slått meg til ro med at en føflekk ikke var ondartet så ville jeg begynne å lure på om jeg hadde husket å vise en annen føflekk på kroppen. Jeg syntes det var flaut å gå tilbake til legen hele tiden og brukte en formue på private leger. Jeg hadde også en tvangslidelse og ble bedre av helseangsten da jeg fikk behandling for tvang.( OCD team er å anbefale ) . Dessuten var det vanskelig å få kontroll på dette da jeg hadde mye angst generellt , var under mye stress eller deprimert. For min del hjalp det med terapi og antidepressiva. Og når den generelle angsten og det depressive ble bedre ble også helsesngsten bedre. Du har helt sikkert hørt om hypokonderlegen ingvard Wilhelmsen. Han er dyktig med slikt selv om jeg også blir litt provosert av han . Jeg vil bare si at jeg forstår hvor vanskelig det er. Anonymkode: a3158...11f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg sliter med helseangst og får ofte fullstendig panikk fordi jeg tror jeg har diverse alvorlige sykdommer, alt fra ALS, til ME og kreft. Jeg går derfor svært ofte til min fastlege (1-2 ganger i måneden, ofte 2) for å få bekreftet at mine symptomer ikke er forenlige med symptomer på den sykdommen jeg på det tidspunktet frykter at jeg har. Jeg er redd for at jeg bruker fastlegens viktige tid på tull, da jeg egentlig ikke har disse sykdommene jeg er bare svært overbevist om at jeg har dem. Dog får jeg så panikk over dette at jeg sliter med selvmordstanker, og har tidligere prøvd å ta livet mitt grunnet min angst for alvorlig sykdom. Sliter i tillegg med depresjoner og en personlighetsforstyrrelse. Men er det feil av meg å gå til legen med min sykdomsangst? Anonymkode: bdb63...817 Jeg tenker at fastlegen selv kan avgjøre hvorvidt du bruker tiden på tull. Så lenge vedkommende ikke tar opp temaet er det helt greit at du fortsetter dersom det hjelper deg. Anonymkode: e94cd...242 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Jeg synes ikke det så lenge det ikke går ut over eventuelt andre for deg viktige ting. Jeg er kun så glad for at unge mennesker gir uttrykk for å ta vare på seg selv og har minst mulig hindringer for det.😊 Dere unge er håpet for mer enn dere tror.😊 Mange av oss overvåker nok husleia og hva vi har av boligfasiliteter mer enn helsa slik alt er blitt. Vi vet hvor viktig å ha et forsvarlig botilbud er og hvor vanskelig det har vært for så altfor mange av oss som var " foran i løypa." De som er igjen av oss er nok nærmest sykelig opptatt av boligspørsmål. Her er mange vonde historier som kunne fortelles men også så mange som ikke lenger er blant oss så dette har nok preget oss sterkt. Hva som irriterer meg mest er alle disse maktpersonene som styrer og gjør at mange ikke får det tilbudet de faktisk har etter folketrygdreformen på sekstitallet. Livredd er jeg for alle som ønsker å rokk ved dette ikledd så mange forkledninger. "De burde all gå i seg sjøl der de sitter ved Kongens bord." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Det er nok regnet plass for slike pasienter på legens liste. Tror nok alle leger har en håndfull slike pasienter. Jeg er også sånn. Men jeg går nok ikke fullt like mye som deg. Kanskje du kunne begrense det til en fast time i måneden? Hvor du tar opp alle slike bekymringer på en gang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Det er ikke feil av hensyn til legens tid eller andre pasienter. Men det er destruktivt for deg. Du gjør deg avhengig av legens forsikringer og det hele blir som å pisse i buksa for å holde varmen. Det er meget vanskelig/umulig å bli bedre av angst før en aksepterer at en må slutte å søke forsikringer fra andre. Skal du bli bedre av din helseangst, må du først akseptere at du er dødelig og at døden ikke er til å unngå på sikt. Søk hjelp for helseangsten din hos en dyktig behandler som er kompetent på metakognitiv terapi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.