Gå til innhold

I hvor stor grad føler du at du har mulighet til å påvirke din egen og dine nærmestes helse?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Svaralternativer: A) I svært høy grad  B)I gjennomsnittelig grad C) I svært liten grad.       

 

Dette er en undersøkelse om helseopplevelse. Jeg "måtte "bare gjøre den slik da jeg ellers måtte kontakte administrasjonen og der er det vel ingen tidlig søndag morgen.😊

Jeg lurer også på alle ideer om mulige tiltak for å bedre følelse eller opplevelse av trygghet for egen og de nærmestes helse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje C. Jeg har jo ansvar for egen helse men tror at noen leger er flinkere å følge opp helsesjekk enn andre. Må nok selv «mase» litt innimellom og be om å få ta BT, ulike blodprøver ol. Dessuten hadde jeg jo kanskje bestillt en del grundige sjekker og behandling hos private spesiallister hvis jeg hadde hatt god råd. Å passe på andre i familien sin helse er ikke så enkelt. Men man kan oppmuntre og hjelpe de til å komme til regelmessige helsesjekker, lage så sunne måltid som mulig og oppmuntre til aktivitet. Uansett tror jeg at man stort sett kan stole på legen og det er dummt å tenke på helsevesenet som noe annet enn folk som ønsker å oppdage sykdom tidlig og sørge for god behandling. 

Anonymkode: 69e11...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Høres ut som du er inne i gode sirkler om dette med helse. Jeg føler mye at jeg har blitt rammet av så mye som har ødelagt så mye og gjort så mye vondt for meg i mitt liv så jeg tenker mest som jeg tror veldig mange gjør i dag at årsakene ligger i at alle de som styrer og steller har for snevre og ikke de rette perspektiver om de viktige tingene for oss alle. Men i år er det kanskje kommunevalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maggie55 skrev:

Svaralternativer: A) I svært høy grad  B)I gjennomsnittelig grad C) I svært liten grad.       

 

Dette er en undersøkelse om helseopplevelse. Jeg "måtte "bare gjøre den slik da jeg ellers måtte kontakte administrasjonen og der er det vel ingen tidlig søndag morgen.😊

Jeg lurer også på alle ideer om mulige tiltak for å bedre følelse eller opplevelse av trygghet for egen og de nærmestes helse.

 

Jeg mener de aller fleste ligger på B - nesten alle har mulighet til å spise sunt, ikke røyke, være måteholden med alkohol og mosjonere litt (gå en tur hver dag f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg mener fremdeles at årsaken til manges sviktende helse er at myndighetene i alle år har lagt til rette for at grupper av mennesker tjener seg styrtrike på andres elendighet. Det er for mye dritt som pushes ut i markedet med bare ødeleggende formål og som om to strander er umulig å spore tilbake. Men noe kommer til alle tror jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Problemet er når helseutfordringene    kanskje også I vid forstand er så mange at de kjennes overveldende. De aller fleste av oss har jo også i store perioder av livet flere å ta hensyn til når det gjelder penger til alt. Alt er det ikke så lett å bøte på av skader tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 11.3.2018 den 10.24, Maggie55 skrev:

Svaralternativer: A) I svært høy grad  B)I gjennomsnittelig grad C) I svært liten grad.       

 

Dette er en undersøkelse om helseopplevelse. Jeg "måtte "bare gjøre den slik da jeg ellers måtte kontakte administrasjonen og der er det vel ingen tidlig søndag morgen.😊

Jeg lurer også på alle ideer om mulige tiltak for å bedre følelse eller opplevelse av trygghet for egen og de nærmestes helse.

 

Måtte spekulere litt på den. 

Jeg mener at jeg i svært høy grad har bidratt selv til at jeg har god helse i dag, men ting kan skje som er utenfor min kontroll. 

Da blir det vel i gjennomsnittlig grad da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2018 den 13.25, Maggie55 skrev:

Men i år er det kanskje kommunevalg?

Neste år.

På 11.3.2018 den 14.13, Maggie55 skrev:

Jeg mener fremdeles at årsaken til manges sviktende helse er at myndighetene i alle år har lagt til rette for at grupper av mennesker tjener seg styrtrike på andres elendighet.

Hva mener du egentig med det? Hvem er det som blir styrtrike på andres sykdom her i landet, med myndighetene som tilretteleggere? Og hvordan, helt konkret, fører dette til sviktende helse for så mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Måtte spekulere litt på den. 

Jeg mener at jeg i svært høy grad har bidratt selv til at jeg har god helse i dag, men ting kan skje som er utenfor min kontroll. 

Da blir det vel i gjennomsnittlig grad da. 

Jeg tenkte også «i svært stor grad» først, men saken er vel at gener og oppvekstvilkår nok er det som påvirker helsen aller mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tenkte også «i svært stor grad» først, men saken er vel at gener og oppvekstvilkår nok er det som påvirker helsen aller mest. 

Gener har mye å si, spesielt for psyken og hvilken evne du har til å tenke positivt. 

Jeg mener likevel at det er mye en kan bidra med selv. 

F.eks: Min mor er alvorlig benskjør og det er noe som ligger i familien hos damene. Det ble oppdaget tidlig hos meg at jeg var i ferd med å utvikle det jeg også. Det var bare flaks at det ble oppdaget ( det var da jeg brakk beinet ) men da kunne jeg begynne på tabletter en dag i uka og jeg har trent styrke jevnlig hele året de siste 5 årene for å styrke skjelletet. Skjelletet mitt er nok sterkere i dag enn for 5 år siden. Det kjenner jeg på ryggen min. Jeg plages ikke med ryggen lenger og jeg har et håp om at jeg ikke vil få den samme negative utviklingen som hos min mor.

Jeg har fått kronisk stiv kontornakke , men det er en annen sak. Det må jeg bare akseptere. Den forblir slik :) Det er ikke noe jeg får gjort noe med. 

Jeg har god kondisjon og er utholdende. Det kommer ikke av gener. Det er det jeg selv som har sørget for. 

Og så er det småting som å ikke sove i trekken, ha et varmt skjerf i halsen. Slike ting tenkte jeg ikke på før og var ofte forkjølet. Nå er jeg sjelden forkjølet. 

Jeg røyker ikke. Jeg tar en røyk på fest , men den vil jeg ikke slutte med fordi den røyken til Irich coffe, den smaker så bra at det gjør godt for psyken min rett og slett :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Gener har mye å si, spesielt for psyken og hvilken evne du har til å tenke positivt. 

Jeg mener likevel at det er mye en kan bidra med selv. 

F.eks: Min mor er alvorlig benskjør og det er noe som ligger i familien hos damene. Det ble oppdaget tidlig hos meg at jeg var i ferd med å utvikle det jeg også. Det var bare flaks at det ble oppdaget ( det var da jeg brakk beinet ) men da kunne jeg begynne på tabletter en dag i uka og jeg har trent styrke jevnlig hele året de siste 5 årene for å styrke skjelletet. Skjelletet mitt er nok sterkere i dag enn for 5 år siden. Det kjenner jeg på ryggen min. Jeg plages ikke med ryggen lenger og jeg har et håp om at jeg ikke vil få den samme negative utviklingen som hos min mor.

Jeg har fått kronisk stiv kontornakke , men det er en annen sak. Det må jeg bare akseptere. Den forblir slik :) Det er ikke noe jeg får gjort noe med. 

Jeg har god kondisjon og er utholdende. Det kommer ikke av gener. Det er det jeg selv som har sørget for. 

Og så er det småting som å ikke sove i trekken, ha et varmt skjerf i halsen. Slike ting tenkte jeg ikke på før og var ofte forkjølet. Nå er jeg sjelden forkjølet. 

Jeg røyker ikke. Jeg tar en røyk på fest , men den vil jeg ikke slutte med fordi den røyken til Irich coffe, den smaker så bra at det gjør godt for psyken min rett og slett :)

 

 

Jeg glemte å nevne kosthold. Det er viktig å få med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tror en kan påvirke helsa til en viss grad, ved å spise sunt, bevege seg/trimme og ikke utsette seg for farlige situasjoner (både eksponere seg for farlige stoffer og for farlige situasjoner). Jeg tror også det er viktig å finne mening i hverdagen og ha personer rundt seg som en kan ha felleskap med. Dette tror jeg er med på å forebygge noen psykiske lidelser. Og så tror jeg det er viktig å erkjenne at en noen ganger trenger hjelp fra lege og andre helseinstitusjoner og ikke la ting gå altfor langt.

Når det er sagt, spiller selvsagt genene en rolle. Noen typer kreft opptrer hyppigere i noen familier enn i andre - det samme med risiko for hjerte- og karsykdommer. Da er det enda viktigere å gjøre det en kan med kosthold og trim for å minske risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror jeg i stor grad sykdom ved å være nøye med håndvask etc, og hysterisk nøye når andre er syke rundt meg. Når det gjelder forkjølelse, influensa, omgangssyke etc vil jeg svare A), i veldig stor grad.

Når det gjelder kreft, hjerte etc er det nok begrenset. Man kan la være å røyke, og det betyr nok ganske mye. Kosthold og trening betyr en del, men ikke så mye som folk liker å tro. La oss si B på sånne alvorlige ting.

Psykisk sykdom er vel mest flaks, bortsett fra at man kan unngå risikofaktorer som overdrevent alkoholforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tusen takk for veldig gode og utførlige svar til tross for klønete oppsett.❤️

For egen del så har jeg " voksende hjerte" og MS  kombinert med slitasjegikt hart inne i nærmeste slekt så jeg er nok på overtid allerede. Alt ligger an til relativt rolig " Big bang".

Men jeg føler det også er viktig å få med at: Alle syke kan bli.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...