Gå til innhold

Gentype tåler ikke SSRI. Andre løsninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg har en gentype som gjør at jeg ikke tåler SSRI, det blir mer bivirkninger enn virkning. Vi har derfor prøvd ut brintellix. Jeg tar nå 20mg og tatt det en god stund, men er per dags dato utpreget deprimert. (Som jeg hater det ordet). Det er tatt serumkonsentrasjon og den ligger ca midt på treet i forhold til verdiene den skal ligge mellom. 

Jeg tar også 50mg seroquel. 

Det er snakk om å bytte eller starte på ny medisin i tillegg. Jeg har vonde minner fra liten med å få medisin som dopet meg ned, så det har tatt meg evig lang tid bare å bli trygg på 50mg seroquel. I tillegg har jeg en spiseforstyrrelse som bunner i traumer, så å ta medisin som veldig sannsynlig øker matlysten går ikke, selv om noen ville sagt det var bra, da jeg er litt undervektig. Men den veien må jeg gå selv, og ikke bli hjulpet av medisiner som bare vil gi meg følelsen av å miste kontrollen. Er motivert for å gå den veien. 

Jeg vet at SNRI kanskje kan bli aktuelt? Hvilke medisiner er det? Noen som kan passe meg? Det er uaktuelt med remeron, da jeg prøvde den for mange år siden og fikk en voldsom ulvehunger. Eller andre medisiner? Som hjelper på depresjon/angst? 

Anonymkode: dbe85...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Hørt med legen om noe som heter mao-hemmer? Det er et medikament innen den gruppen som heter Aurorix, men det kan ikke blandes med ssri og lignende.

Wellbutrin? Den virker på dopamin, ikke serotonin. Så kanskje noen av disse er verdt å diskutere med legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurorix er en maohemmer som overhode ikke gir økt matlyst eller har negativ effekt på sexlivet.

Wellbutrin har utmerket effekt på depresjon, gir økt lyst og glede, forbedrer sexlivet og gir ikke vektøking. Om ikke Brintellix i tilstrekkelig dose (etter serumkonsentrasjon) er tilstrekkelig, vil mange velge Wellbutrin som neste alternativ.

Du spør om SNRI: Det er Efexor og Cymbalta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på hvordan du fikk legen eller psykiateren  til å tro på deg?. Når jeg forteller om alle bivirkningene jeg opplever og manglende hjelp av medisinen mener de at det sikkert ikke stemmer. Har nevnt blodprøve men de bare slår det vekk som en dårlig ide. 

Anonymkode: e0971...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tok en serumkonsentrasjon pga manglende virkning/bedring. Den viste en mye lavere serumverdi enn dosen skulle tilsi. (De trodde først jeg ikke tok medisinen-cipralex). Da tok de en genprøve som viste at SSRI ikke passer meg. 

Be om serumverdi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere si noe om MAO hemmer? 

I prinsippet er det todelt. Den enkleste løsningen er å bruke Aurorix/moklobemid. Dette er en medisin som er registrert i Norge og som er enklere å bruke enn de andre (ikkereverible) MAO-hemmerne. Ulempen er at den sannsynligvis ikke har like god effekt.

Av de ikkereversible MAO-H er Nardil/fenelzin den mest brukte. Den er ikke registrert i Norge, og for å få bruke den må en psykiater søke om såkalt registreringsfritak. Bruk av denne krever er en holder seg borte fra en rekke matvarer, og medisinen har interaksjoner med en rekke medikamenter.

Tilbake til Aurorix. Den ble lansert i Norge med alt for lav doseringsanbefaling (200-300 mg). Det gjorde at legene fikk dårlig erfaring med den. Samtidig kom SSRIene og totalendret behandlingsmulighetene for depresjoner. Da produsenten endelig kom med ny doseringsanbefaling, var toget gått. Legene skrev ut SSRI. Norge er et minimarked, og produsenten stoppet markedsføringen. Dermed ble Aurorix et miniprodukt. Det er ufortjent, for det er en meget bra medisin om den doseres riktig. En psykiater jeg kjenner sa at h*n selv ville valgt Aurorix som førstevalg på seg selv om det skulle være nødvendig (siden tok Wellbutrin den plassen). Om du får Aurorix, pass på at den doseres med 2/3 om morgenen og 1/3 på ettermiddagen (ikke kveld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...