Gå til innhold

Uteblitt mens etter ppille-slutt (4 mnd siden).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sluttet på ppillen Diane i november etter å ha gått på den i 5 år (er 19 år), og har ikke hatt antydning til mensen siden. Ikke annet enn at jeg hver dag trodde jeg var på tur til å få mens 1-2 uker etter ppille-slutt, da jeg hadde noe ala menssmerter. For cirka en mnd siden var jeg hos legen og tok blodprøve. Prøvene så fine ut, bortsett fra at testosteron- og progesteronnivåene var litt lave. Legen mente at det sikkert gikk seg til etter hvert, men ga meg likevel henvisning til gynekolog. Nå er det enda over en mnd til gynekologtimen, og jeg begynner å bli meget utålmodig og en smule bekymret. 

Noen som har vært borti dette før, og fått noe for å få mens tilbake? Kan dette være noe farlig? Ser at mange bruker pergo/clomid eller noe i den duren, men da for å få eggløsning. Søsteren min har clomid liggende, men vet ikke om jeg tørr å prøve.

Anonymkode: b8f7e...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En normal menstruasjonssyklus krever et nøye innarbeidet samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokkene. Det innlæres i de første årene etter start av menstruasjon. P-pillen hemmer dette samspillet så det ikke skjer eggløsning og det gir effektiv prevensjon. Hvis du som 14 åring ikke hadde innarbeidet samarbeidet mellom hypofyse og eggstokkene før du begynte på p-piller, så tar det tid å få tilbake menstruasjon etter avsluttet bruk av p-pille. Det kunne være fint om jeg fikk opplyst hormonverdiene for vurdering, altså de eksakte verdiene, ikke bare ‘normale’ prøver. Lavt progesteron viser at det ikke hadde vært eggløsning, lavt testosteron er uten betydning.

Det er ikke tegn på noe farlig at du ikke har fått menstruasjon, det ses ganske ofte.

Hvorfor begynte du med Diane da du var 14 år? Hvor gammel var du da du fikk første menstruasjon? Hadde du regelmessig syklus før du begynte med Diane?

Du skal iallfall ikke ta clomid (pergotime), det vil sannsynligvis ikke virke og det kan rote til enda mer. Det brukes bare ved barneønske da det kan oppstå bivirkninger.

Intet problem å vente en måned til du skal til gynekolog, noen vil si at du kan vente i seks måneder. Fint om du kan få hormonverdiene, så kan jeg gi deg en bedre vurdering.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjæreste da jeg var 13, derfor begynte jeg på p-piller. Grunnen til at det ble akkurat Diane var fordi en venninne av meg begynte på det fordi hun slet med kviser. Det slet ikke jeg direkte med, men tenkte at hvorfor ikke få kvisemedisin og p-pille i en og samme pille. Før jeg begynte med Diane hadde jeg ikke helt regelmessig menstruasjon, den svingte nok litt, men ikke mer enn 1-2 uker på overtid. Jeg fikk første mens da jeg var 10 år.

S-FSH: 8.0

S-LH: 9.5

S-Prolaktin: 328

S-Progesteron: 1.2

S-TSH: 2.6

S-Østradiol: 0.22

S-T4, fritt: 16

S-Testosteron: 1.9

Håper noen av de verdiene sa deg noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har veeeldig lavt progesteron i forhold til referanseverdiene? Og rett i overkant av referanseverdi på testosteron. Hva har det til å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, verdiene sier meg ganske mye. At du har lav progesteron betyr bare at du ikke har hatt eggløsning innenfor de siste to ukene, og det var ikke noen overraskelse. Verdiene av LH, testosteron og østradiol er som man kan se ved tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom)  som er en vanlig og godartet hormonforstyrrelse med svikt i eggløsning, sjeldne eller ingen menstruasjoner, og hvor det også kan være kviser eller unormal (maskulin) hårvekst. Overvekt kan øke symptomene. Jeg foreslår at du ber din fastlege om henvisning til gynekolog som kan sjekke eggstokkene med ultralyd (det er ofte ved PCOS mange små eggposer) og som kan foreslå behandling. P-pille vil ofte være den beste løsning.

Jeg gjentar at du IKKE skal bruke Clomivid/clomid. Det kan -spesielt ved PCOS- være skummelt å bruke.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 14.mars fikk jeg faktisk menstruasjon igjen, betyr dette at ting er i orden? At jeg vil få eggløsning cirka fjorten dager etter? Eller kan jeg fortsatt ha PCOS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Så godt at du fikk blødning. Vanskelig å si om du har hatt eggløsning og ikke mulig å si om det nå har rettet seg og om eggløsning vil komme om to uker. Vi får håpe.

Hvilken dato fikk du tatt de blodprøver du viste? Fint at du ikke er overvektig.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Når det er gått så lang tid fra du fikk tatt hormonprøver (7.februar) til menstruasjon som kom 14.mars, så kan man ikke si noe om det var eggløsning før menstruasjonen.

Jeg synes at du skal se det an noen måneder til. Hvis det 6 måneder etter du sluttet med p-pillen ikke er system i blødningene, kan du høre med din fastlege om henvisning til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...