Gå til innhold

Bonjour tristesse


Gondor

Anbefalte innlegg

For tiden overmannes jeg ofte av dyp tristhet. Det er overhode ikke depresjon, bare noe som oppleves som livstretthet og sorg. Jeg prøver ikke å kjempe mot det, lar det bare komme i store dønninger. Jeg kan ha gode aktive timer på morgenkvisten og formiddagen men rundt klokken ett er det slutt. Da er jeg så sliten at jeg må hvile noen timer. Så er det på,n igjen med nye aktiviteter mens tristheten siger innpå. Sannheten er at jeg har mange dager hvor jeg bare klarer å gjøre det mest basale. Sette på en vask. Handle. Lage middag.

Jeg synes det er en velsignelse når mørket faller på. Da blir alt roligere.

Det er sent på natt og jeg burde ligget i sengen, men jeg våknet og nå sitter jeg her. Jeg prøver å ikke tenke for mye, for da kan det virkelig bli kaos.

Kunne tenke meg å dra på ferie til et vakkert sted i varmere strøk. Bare slappet av. Ingen forpliktelser eller ansvar. Bare ta vare på meg selv. Bare være.

Tanker i natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Gondor skrev:

For tiden overmannes jeg ofte av dyp tristhet. Det er overhode ikke depresjon, bare noe som oppleves som livstretthet og sorg. Jeg prøver ikke å kjempe mot det, lar det bare komme i store dønninger. Jeg kan ha gode aktive timer på morgenkvisten og formiddagen men rundt klokken ett er det slutt. Da er jeg så sliten at jeg må hvile noen timer. Så er det på,n igjen med nye aktiviteter mens tristheten siger innpå. Sannheten er at jeg har mange dager hvor jeg bare klarer å gjøre det mest basale. Sette på en vask. Handle. Lage middag.

Jeg synes det er en velsignelse når mørket faller på. Da blir alt roligere.

Det er sent på natt og jeg burde ligget i sengen, men jeg våknet og nå sitter jeg her. Jeg prøver å ikke tenke for mye, for da kan det virkelig bli kaos.

Kunne tenke meg å dra på ferie til et vakkert sted i varmere strøk. Bare slappet av. Ingen forpliktelser eller ansvar. Bare ta vare på meg selv. Bare være.

Tanker i natten

Jeg tenker at det er helt menneskelig å ha slike tanker i mellom. Antakelig føles det verre om man sliter eller har slitt psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Gondor skrev:

For tiden overmannes jeg ofte av dyp tristhet. Det er overhode ikke depresjon, bare noe som oppleves som livstretthet og sorg. Jeg prøver ikke å kjempe mot det, lar det bare komme i store dønninger. Jeg kan ha gode aktive timer på morgenkvisten og formiddagen men rundt klokken ett er det slutt. Da er jeg så sliten at jeg må hvile noen timer. Så er det på,n igjen med nye aktiviteter mens tristheten siger innpå. Sannheten er at jeg har mange dager hvor jeg bare klarer å gjøre det mest basale. Sette på en vask. Handle. Lage middag.

Jeg synes det er en velsignelse når mørket faller på. Da blir alt roligere.

Det er sent på natt og jeg burde ligget i sengen, men jeg våknet og nå sitter jeg her. Jeg prøver å ikke tenke for mye, for da kan det virkelig bli kaos.

Kunne tenke meg å dra på ferie til et vakkert sted i varmere strøk. Bare slappet av. Ingen forpliktelser eller ansvar. Bare ta vare på meg selv. Bare være.

Tanker i natten

Jeg lurer på hvorfor du sier at dette overhode ikke er depresjon?. Jeg har det akkurat som du og har hatt det slik lenge.

Anonymkode: bd288...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gondor skrev:

For tiden overmannes jeg ofte av dyp tristhet. Det er overhode ikke depresjon, bare noe som oppleves som livstretthet og sorg. Jeg prøver ikke å kjempe mot det, lar det bare komme i store dønninger. Jeg kan ha gode aktive timer på morgenkvisten og formiddagen men rundt klokken ett er det slutt. Da er jeg så sliten at jeg må hvile noen timer. Så er det på,n igjen med nye aktiviteter mens tristheten siger innpå. Sannheten er at jeg har mange dager hvor jeg bare klarer å gjøre det mest basale. Sette på en vask. Handle. Lage middag.

Jeg synes det er en velsignelse når mørket faller på. Da blir alt roligere.

Det er sent på natt og jeg burde ligget i sengen, men jeg våknet og nå sitter jeg her. Jeg prøver å ikke tenke for mye, for da kan det virkelig bli kaos.

Kunne tenke meg å dra på ferie til et vakkert sted i varmere strøk. Bare slappet av. Ingen forpliktelser eller ansvar. Bare ta vare på meg selv. Bare være.

Tanker i natten

Tillegg til svaret mitt over:

Du kjenner kanskje til at boken "Bonjour tristesse" av Francoise Sagan oversettes med "Vel møtt, vemod" på norsk. Jeg forbinder følelsene du beskriver mer med ordet "vemod" enn med tristhet, selv om det ikke er så lett å forklare forskjellen på ordene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant spørsmål kupton stiller der. Leste en artikkel der en psykiater stillte spørsmål ved dette med depresjon. At det er så lett å snakke om at det bare er en kjemisk ubalanse i hjernen som trenger medisin. Eller feile tankebaner, vanskelig barndom osv. Denne psykiateren hadde registrert at det var noe som gikk igjen hos disse menneskene . De savnet noe i livet sitt.   Og at man burde heller finne ut hva de savnet. 

Anonymkode: bd288...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Xtra skrev:

Tillegg til svaret mitt over:

Du kjenner kanskje til at boken "Bonjour tristesse" av Francoise Sagan oversettes med "Vel møtt, vemod" på norsk. Jeg forbinder følelsene du beskriver mer med ordet "vemod" enn med tristhet, selv om det ikke er så lett å forklare forskjellen på ordene. 

Ja, jeg har lest den boken. Hun var visst bare 18 år da hun skrev den så det er litt av en prestasjon. Kanskje vemod er et bedre ord. Jeg vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor du sier at dette overhode ikke er depresjon?. Jeg har det akkurat som du og har hatt det slik lenge.

Anonymkode: bd288...917

Fordi en depresjon for meg er psykisk og fysisk smertefull og det er ikke dette. Det er bare en gjennomborende følelse av mørke og tristhet. Veldig ensomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kupton skrev:

Hva er det du savner?

Jeg savner en mann jeg kan ha et varmt og tillitsfullt forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...