Gå til innhold

Ang. rett til sykepenger/graviditet.


Gjest Gravid og rådvill

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og rådvill

Hei!

Jeg håper virkelig du kan gi meg noen gode råd!

Jeg er gravid, og er 50 % sykemeldt, pga migrene, i tillegg til at det er stor risiko for at jeg skal få svangerskapsforgiftning.

Jeg må ta det med ro, slik at blodtrykket ikke skal stige, og jeg antar at senere i svangerskapet får jeg ikke jobbe i det hele tatt. Jeg er 18 uker på vei.

I dag fikk jeg brev fra Trygdekontoret om at man som hovedregel får sykepenger i opptil 52 uker, og at retten min til sykepenger går ut om 2 måneder.

Jeg må forklare hvordan det siste året har vært for meg: Ble gravid i mai 2000, og var 50 % sykemeldt fra uke 34 (pga migrene og ryggplager). I uke 52 (grav.uke 32) fikk jeg alvorlig svangerskapsforgitning og barnet mitt døde. Jeg hadde så 6 uker barselpermisjon, og var så 50 % sykemeldt i to uker (ut februar) før jeg var i full jobb igjen.

Jeg jobbet 100% frem til midten av juni, da jeg fikk en kraftig sorgreaksjon på at jeg hadde mistet babyen min, og jeg var 100 % sykemeldt i 2 1/2 måned, og hadde aktiv sykemelding i 2 måneder. Så begynte jeg å jobbe fullt igjen. Ble gravid i november, og ble 50 % sykemeldt fra midten av januar i år (pga migrene og fare for komplikasjoner i svangerskapet).

(Dette ble mye info på én gang, men jeg håper jeg fikk forklart det tydelig.)

Jeg vet at jeg ikke får være i 100 % jobb i løpet av den tiden som er igjen før fødselen. Jeg må ta permisjon fra 1.juli.

Hva skal jeg gjøre for å beholde lønna mi fra midten av mai og frem til jeg går ut i svangerskapspermisjon 1.juli?

I brevet fra Trygdekontoret stod det nevnt at aktuelle stønader videre er rehabiliteringspenger, attføringspenger og uføretrygd, men jeg havner jo ikke i noen av disse gruppene!

Finnes det spesielle regler for gravide? Eller kan trygdekontoret gjøre unntak i spesielle tilfeller?

Har hatt det veldig tøft siden dødfødselen, og føler at livet endelig begynner å bli bra igjen, men dette bekymrer meg virkelig.....

Håper du kan gi meg noen gode råd!!!!

Hilsen fra sliten og frustert gravid jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du har da rett til rehab.penger! Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skulle havne i den "gruppa".

så vidt jeg kan se har du hatt enten lønn eller sykepenger kontinmuerlig i det siste, så fødselspenger har du rett til hvis det går mindre enn 4 mndr fra sykepengene opphører og til du begynner på permisjonen, som kan starte inntil 12 uker før termin.

Er du i tvil så snakk med trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...