Gå til innhold

Diagnoseforslag mottas med takk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er det som mest sannsynlig feiler meg når jeg av og til relativt plutselig kan endre humør? 

Eks.: Jeg hadde en fin dag med familien i går, og alt var bra. Ingenting spesielt av negativ art hendte, men plutselig seint på kvelden aleine hjemme fikk jeg et skikkelig lavtrykk på sinnet. Så irritert og sint og trist og lei meg. Bare sånn plutselig og uten grunn. Gikk og la meg, men tungsinnet gikk ikke over. Lå lenge våken og tenkte bare triste, dumme tanker. Fikk det for meg at jeg ikke ville leve mer. 

Til slutt sovnet jeg, og da jeg våknet morgenen etter var alt bra igjen. 

Dette hendte ofte før i tiden, men ikke nå lenger. Det kunne være ganske så voldsomme skiftninger bare i løpet av en dag. Ble utredet og fikk diagnosen bp2. Begynte på medisiner. Lamictal har virkelig endret livet mitt til det bedre! Nå har jeg lange perioder med normalt og godt humør. Derfor må jeg jo begynne å lure når disse symptomene dukker opp igjen. Jeg er også blitt utredet for eupf, men jeg oppfyller ikke alle kriteriene for å få diagnosen. 

Det må også sies at jeg igjen også begynner å slite med sosialangst. Har lyst til å isolere meg helt og ikke være sammen med noen. Den siste tiden er det blitt mer og mer vanskelig og slitsomt å være sammen med andre. Det gjør direkte vondt når noen snakker til/med meg. Vil egentlig bare sove, eller bli borte. 

Anonymkode: 067d4...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg nå leste det jeg selv har skrevet, så gikk det et lys opp for meg. Jeg tror kanskje dette kan bety at en depresjon enten har kommet, eller er i emninga! 

Hjelp, hva gjør jeg med det? Går til legen til uka, eller vente å se om det blir verre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde et par sånne episoder med plutselig lavtrykk tidligere i uka også. Helt uten grunn det også. Er det nok for å oppsøke legen, eller bør jeg vente å se om det blir kronisk/vedvarende først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd mye uspesifikke plager i livet men ikke noe diagnoser av noe varighet. På en måte har det vært greit for da er man liksom mer " konge i eget liv" om du skjønner hva jeg mener. Jeg har gitt opp mye å lete etter diagnose men det kan kanskje være litt dumt å ikke spørre mer direkte når man er hos lege. Det vil jeg tenke på.

Anonymkode: dae1c...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligger her og kverner. Får ikke sove. 

Jeg vil jo tilføye at jeg ikke fikk diagnosen bp2 kun p.g.a humørsvingninger, slik som man kanskje kunne få seg til å tro ved å lese hovedinnlegget mitt. Bakgrunnen for diagnosen er jo gjentatte depresjoner helt fra ungdomsskolealder, og påviselige hypomanier litt seinere. Men det sier seg vel selv kanskje, i og med at jeg opplyser om bp-diagnosen. Man får ikke en slik diagnose på bakgrunn av kun korte humørsvingninger, liksom. 

Men jeg lurte nå på hvorfor disse kortvarige humørsvingningene dukker opp igjen nå. Og at sosialangsten er blitt sterkere. 

Så endte det hele med at jeg nå lurer på om det kan skyldes begynnelsen på ny depresjon, og om jeg bør kontakte legen til uka, eller vente å se om det utvikler seg. 

Jeg har en såkalt kriseplan jeg skal følge når jeg merker forandring/forverring, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å følge den nå. Forstår den liksom ikke nå. 

Dette ble mye "nå". Føler nesten at jeg er på randen av hypomani også. Kanskje er det en blandet episode som er i gjære.

Vet ikke om noen har giddet å lese alt dette, men takk til dere som gadd. Noen ganger er det litt ok bare å skrive ting litt ned, i det minste for meg selv. Så kanskje jeg lettere kan forstå meg selv når jeg i etterkant leser hva jeg har skrevet.

Men unnskyld hvis det er galt av meg. Vil jo ikke misbruke forumet heller, liksom.

Nei, nå får jeg avslutte og prøve å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde et par sånne episoder med plutselig lavtrykk tidligere i uka også. Helt uten grunn det også. Er det nok for å oppsøke legen, eller bør jeg vente å se om det blir kronisk/vedvarende først? 

Hva står i kriseplanen din at du skal gjøre?

Anonymkode: 8a4db...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.3.2018 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Hva står i kriseplanen din at du skal gjøre?

Anonymkode: 8a4db...b02

Det mildeste: Gå tur, se på serie, hør på musikk, ring en venn. Altså avledning.

Det alvorligste: Gå til fastlegen eller legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.3.2018 den 8.37, AnonymBruker skrev:

"Veldig" Rapid cycling? Evt begynnende blandet episode?

Anonymkode: 4673b...2a1

Ja, hvem vet. Jeg blir ikke klok på meg selv. Rapid cycling har slått meg. Men det er bare det at jeg vanligvis er i stabilt humør. Men det kan jo skyldes gode medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men blandet episode har også slått meg. Men det blir liksom ikke noe ut av noe, fordi det går over så fort igjen. Godt er jo det, men likevel forbasket irriterende! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...