Gå til innhold

Hva skal til for å få en sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

laban: Ser poengene dine, og du fikk nok med deg mine.

Men det er et klamme-sitat i innlegget ditt som ikke er mitt. Så hvorfor svarer du på det i et innlegg som er til meg? 

Det er følgende klamme-sitat: "Han mener jeg er en flink person på jobben min selv om jeg har fått en del kritikk på jobben for småting." Det er noe jeg ikke har skrevet.

Det å påpeke dette er selvsagt ikke for å få fokus vekk fra debatten, men når du hevder å sitere noen så må det være riktig.

Alt vel til deg.

Anonymkode: b5bf1...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

laban: Ser poengene dine, og du fikk nok med deg mine.

Men det er et klamme-sitat i innlegget ditt som ikke er mitt. Så hvorfor svarer du på det i et innlegg som er til meg? 

Det er følgende klamme-sitat: "Han mener jeg er en flink person på jobben min selv om jeg har fått en del kritikk på jobben for småting." Det er noe jeg ikke har skrevet.

Det å påpeke dette er selvsagt ikke for å få fokus vekk fra debatten, men når du hevder å sitere noen så må det være riktig.

Alt vel til deg.

Anonymkode: b5bf1...869

Oops - det var bra du skrev det, jeg har hele tiden trodd at du var trådstarter.  Altså at det innlegget jeg siterte mest fra (som var ditt og inneholdt sammenlikningen med fraværsgrensa på vgs), også var skrevet av anonym 0a76e...9c9, som skrev det om legen og kritikken på jobb. 

Da vet jeg mindre om jobbsituasjonen din, enn jeg trodde da jeg skrev det lange svaret.  Beklager hvis jeg har antatt noe som ikke stemmer.  Godt at du oppklarte dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og en annen ting jeg vil si generelt i denne debatten, og ikke til noen spesielt:

Dette er et psykiatri-forum, og da tenker jeg først og fremst på mennesker som sliter psykisk. Det var dumt av meg å trekke inn kirurger og andre med stort ansvar for andres liv og helse, for slike får vel strengt tatt ikke lov til å praktisere sitt yrke hvis de sliter psykisk/har en psykiatrisk diagnose? 

Men "vanlige mennesker", som meg selv, som sliter psykisk, er jeg ganske sikker på vil ha godt av en sykmelding innimellom når det stormer som verst. Jeg beklager at jeg ikke greide å få fram det i innlegget mitt over her.

Anonymkode: b5bf1...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Oops - det var bra du skrev det, jeg har hele tiden trodd at du var trådstarter.  Altså at det innlegget jeg siterte mest fra (som var ditt og inneholdt sammenlikningen med fraværsgrensa på vgs), også var skrevet av anonym 0a76e...9c9, som skrev det om legen og kritikken på jobb. 

Da vet jeg mindre om jobbsituasjonen din, enn jeg trodde da jeg skrev det lange svaret.  Beklager hvis jeg har antatt noe som ikke stemmer.  Godt at du oppklarte dette!

Det går helt fint! :) Jeg er ikke i jobb, men er uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser. Derfor syntes jeg det var riktig å påpeke det. Men alle de andre klamme-sitatene var mine. 

Anonymkode: b5bf1...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, laban skrev:

 

Jeg mener ikke at depresjon, angst, søvnløshet og vanskeligheter med å ta til seg næring aldri er grunn for å få sykemelding. Det må vurderes av en lege, og sees i sammenheng med hvordan dette påvirker arbeidsevnen i akkurat den konkrete jobben man har, og hva som vil bli bedre hvis man er hjemme fra jobb.  Poenget mitt er at det må være tydelig at problemene avhjelpes ved å fjerne akkurat jobben.  Hvis man f.eks. gruer seg til å gå på jobb pga. forhold på arbeidsplassen, hjelper det ikke å være borte en stund.  Hvis man generelt har for mange baller i lufta, bør man heller slutte som fotballoppmann eller med å tro at man må trene tre dager i uka, enn å være hjemme fra jobben.  (Dette er eksempler og ikke spesielt rettet mot noen av dere jeg siterte.)

Jeg er en gammel røy, men jeg får iblant inntrykk av at de yngre tror man en hel masse ting som egentlig bare skaper stress.  Det er strenge regimer med trening, kosthold, blogger og serier man skal følge med på, dokumentasjon av livet sitt på sosiale medier og jeg vet ikke hva.  Legg bort mobilen litt og ro dere ned, får dinosauren lyst til å glefse... ;)

Jeg tror ikke alltid det er så lurt på presse seg så du bare blir sykere. Jeg gjorde det i løpet av et år, til slutt var jeg helt gåen og hadde foretrukket en kule, orket ikke mer, etter to  minutte hos legen ville hun skrive ut sykemelding.

Anonymkode: 8f0b9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

laban: Ser poengene dine, og du fikk nok med deg mine.

Men det er et klamme-sitat i innlegget ditt som ikke er mitt. Så hvorfor svarer du på det i et innlegg som er til meg? 

Det er følgende klamme-sitat: "Han mener jeg er en flink person på jobben min selv om jeg har fått en del kritikk på jobben for småting." Det er noe jeg ikke har skrevet.

Det å påpeke dette er selvsagt ikke for å få fokus vekk fra debatten, men når du hevder å sitere noen så må det være riktig.

Alt vel til deg.

Anonymkode: b5bf1...869

Jeg skjønte heller ikke at det var snakk om ulike brukere; ikke lett å skille de ulike anonyme brukerne i en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i jobb, men er uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser.

Den jeg trodde jeg svarte, har ingen psykisk diagnose.  Derfor ble det med legen og jobbsituasjonen helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer litt på er, hvor syk må en være for å få sykemelding, hvor deprimert og hvor mye angst, hvor lite må en sove om natten, hvor dårlig matlyst må en ha, hvor jævlig må en føle seg?

Anonymkode: 8f0b9...e8e

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er hva jeg lurer på også. Selvsagt så ønsker ikke jeg å sykemelde meg men jeg har slitt ganske hardt og mye. Kom meg litt etter en ukes ferie forleden. Det hjalp på. Hadde jeg ikke hatt den ferien så hadde alt vært mye hardere. 

Anonymkode: 0a76e...9c9

Les bl.a Labans innlegg en gang til, hun greier å nyansere dette. "Syk" er jo ikke en statisk størrelse, så av og til kan "stress" være tilstrekkelig årsak til å utløse sykemelding, fordi fravær fra jobb vil bedre lidelsen/sykdommen. I andre tilfeller vil det motsatte være tilfelle.

I ditt tilfelle TS, har legen vurdert det dithen at du vil få en bedre hverdag dersom du lærer deg å håndtere stresset som en del av et hverdagsliv, der jobb er en av de viktige bestanddelene for livskvalitet og mestring. Ut fra det du tidligere har skrevet, tror jeg legen har helt rett, men skulle ønske at legen henviste deg til en psykolog i tillegg, kun for noen timer, slik at du kunne lære deg noen fruktbare verktøy for å lære deg dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...