Gå til innhold

Skjelvende hender, hvilke typen betablokker er best for dette , og i hvor stor dose må til for skikkelig effekt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir helt vrak av å gå rundt å skjelve

så vêr så snill og svar om du har erfaringer

Anonymkode: b93dc...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Han som har peiling på sånt her (Issomethingwrong), snakker varmest om Propranolol og jeg vet den er vanlig å få. Jeg fikk selv foreskrevet Metoprolol til lignende formål. Legen min sa at hvilken betablokker de satte pasienter på i grunnen var litt "smak og behag/hva den enkelte legen kanskje hadde mest erfaring med å bruke. Uansett - jeg har ikke problemer med skjelving, uregelmessig (av den ufarlige, men ubehagelige typen) hjerterytme. Jeg tror betablokkere er et underkjent valg ved angstproblemer. Min logikk tilsier at man ved å redusere sympomer man får av angst og deretter får angst av, burde være  svært virksomt. Eneste ulempen er at man kan få lavt blodtrykk - om man er disponert for det. Betablokkere kan brukes enten fast eller ved behov. Men de er ulike og har hver sin dosering, så det er egentlig noe man må komme fram til med legen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ikke er utredet, ikke vet hva skjelvingene kommer av, bør en legetime være første skritt på veien og ikke tilfeldige råd her inne.

Anonymkode: 11728...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Støtter helt klart det med utredning og vurdering hos lege.

Teoretisk: Betablokkere deles i selektive og ikke selektive. De selektive virker mer selektivt i hovedsak på hjertet, mens de andre også virker på betareseptorer andre steder i kroppen. Slik sett har ISW et poeng når han anbefaler propranolol for symptomer andre steder enn fra hjertet fordi propranolol/Inderal er en ikke-selektiv betablokker. Metoprolol er en selektiv betablokker.

Betablokkere kan være farlige for de som har astma, og de kan maskere symptomer på uregulert diabetes. Derfor er det svært viktig at det er en lege som sjekker dette før betablokker skrives ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar, dere!😊

skjelvingen skyldes angstlidelse og jeg har ikke astma, så kanskje jeg kunne forsøkt med betablokker. Skjelvingen ødelegger så mye for meg i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du å ta betablokker fast, el er det mer v behov?

Har du disse skjelvingene el fysiske angstsymptomene hele tiden?

Bruker du andre medisiner?

Anonymkode: 8debd...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker å bruke dem ved behov, for eksempel ved en spisesituasjon. 

Skjelvingen har egentlig vært mer situasjonsbetinget tidligere, men de siste månedene har den vært nesten konstant. Må nevnes at jeg over en tid har vært i en veldig belastende og krevende livssituasjon.  Har også merket at pulsen har vært veldig høy, og at jeg kan se at f. Eks dynen rister, spesielt ved bena(dette er uten jeg har skjelvet). Så dette er for meg nytt. 

Av andre medisiner bruker jeg brintellix 10 mg og quitapine 50 mg ved leggetid.

lurer på om propranolol kan redde meg  fra dette, som de andre medisinene ikke klarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupton har jo svart bra på dette.

Ja, propranolol er eneste ikke-selektive betablokker på markedet i Norge (dvs. nå lyver jeg litt, for Sotalol er også ikke-selektiv men den har tilleggsegenskaper (og følgelig bivirkninger) som gjør at den kun brukes mot hjerterytmeforstyrrelser). 

En årsak til at jeg tidvis snakker varmt om propranolol, er både hurtig innsettende effekt, relativt kort halveringstid, og at medisinen har visse angstdempende effekter sentralt (ved påvirkning av det serotonerge system, litt som buspiron). Jeg fikk aldri et eneste tilløp til panikk etter at jeg i 2010 begynte med propranolol og brukte det til 2013. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Kupton har jo svart bra på dette.

Ja, propranolol er eneste ikke-selektive betablokker på markedet i Norge (dvs. nå lyver jeg litt, for Sotalol er også ikke-selektiv men den har tilleggsegenskaper (og følgelig bivirkninger) som gjør at den kun brukes mot hjerterytmeforstyrrelser). 

En årsak til at jeg tidvis snakker varmt om propranolol, er både hurtig innsettende effekt, relativt kort halveringstid, og at medisinen har visse angstdempende effekter sentralt (ved påvirkning av det serotonerge system, litt som buspiron). Jeg fikk aldri et eneste tilløp til panikk etter at jeg i 2010 begynte med propranolol og brukte det til 2013. 

Flott svar. Men hvor høy dose må man ta før det fungerte skikkelig på dette. Hjelper 40mg eller mer/mindre?

du som er farmasøyt, antar jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Naivja skrev:

Flott svar. Men hvor høy dose må man ta før det fungerte skikkelig på dette. Hjelper 40mg eller mer/mindre?

Glemte å spørre om hvor lang tid der tar før den begynner å virke. Time ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Naivja skrev:

Jeg kunne svart deg på dette, men det er ikke lov etter de nye reglene. Generelle beskrivelser av medisiner er lov, men mer spesifikke svar om f.eks doser er ikke lov. Jeg ønsker ikke å provosere webmaster.

Legen din vil kunne finne riktig dose for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kunne svart deg på dette, men det er ikke lov etter de nye reglene. Generelle beskrivelser av medisiner er lov, men mer spesifikke svar om f.eks doser er ikke lov. Jeg ønsker ikke å provosere webmaster.

Legen din vil kunne finne riktig dose for deg :-)

Skjønner d. Tusen takk likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Naivja skrev:

Er dessverre ikke farmasøyt :) 

Skulle gjerne hjulpet deg, men dosering er så individuelt og ikke lov å uttale seg om her. Men da jeg brukte propranolol brukte jeg 10 mg 3 ganger om dagen og fikk god effekt av det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, kupton skrev:

ISW: Du skrev om hurtig innsettende effekt. Interessant. Kan du si noe mer konkret om hvordan dette var for deg?

Hei!

Jeg husker sent på våren 2010. Hadde kraftig angst (fikk panikktilløp i ett sett, med mye tilhørende hjerterytmeproblematikk, hyppige SVES og SVT) og bestemte meg for å bite i det sure eplet og starte med propranolol som jeg hadde fått skrevet ut av fastlegen noen måneder i forveien. Effekten var umiddelbar og total. I løpet av en time var egentlig livet mitt snudd på hodet. Ekstraslagene var borte, treningskapasiteten min var radikalt forbedret (fordi hjertet ikke slo i 200 bpm bare jeg beveget på meg), angstanfallene forsvant (jeg fikk ofte disse når jeg kjørte bil) og humøret var sterkt forbedret. 

Det samme har en bekjent av meg med dystymi opplevd. Fått et helt annet liv på propranolol.

Det er jo forsket litt på de serotonerge effektene av visse betablokkere (i hovedsak pindolol, men også propranolol). Disse medisinene er jo serotonin autoreseptor antagonister, og av denne grunn er det forsket noe på hvorvidt de kan føre til en raskere innsettende effekt av SSRI. Og om de i seg selv kan ha en angstdempende effekt. Propranolol krysser lett over til CNS og har høy konsentrasjon i hjernen, så muligens har medisinen sterkere effekt der enn reseptorbindingsevnen skulle tilsi.

Propranolol hadde ikke den samme effekten på selve grublingen og bekymringen (som ble min neste problemstilling i 2012-2013). Her hjalp det vesentlig bedre med AP i lav dose.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...