Gå til innhold

Jeg eier huset, kjæresten vil ikke flytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine foreldre har presset meg til å ta imot hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Jeg sa klart ifra at jeg var midt i et samlivsbrudd og at tiden ikke var inne for å kjøpe bolig. De presset meg med at det uansvarlig av meg å leie leilighet fortsatt når jeg har et barn på 8år. Jeg fikk dårlig samvittighet og ga etter dum som jeg var den gang...samboeren jeg har nå flyttet inn hos meg for ca 4 år siden. Jeg har bodd her kun av dårlig samvittighet og redsel for å såre foreldrene mine da jeg ikke føler jeg har valgt verken sted hus eller å faktisk eie et hus selv...men nå klarer jeg ikke lengre. Det har gått et år siden jeg snakket med kjæresten at jeg ønsker å selge huset men han liker å bo her. Jeg har forklart bakgrunnen for at det blir feil for meg å bo her. Jeg lurer på om jeg kan forvente av kjæresten at han lar det være opp til meg hvorvidt jeg vil selge huset siden det er jeg som eier eller om jeg må la hensynet til han veie tyngst i akkurat denne situasjonen siden vi er et par og han har tatt seg bryet med å flytte inn og også blir med på karusellen med å finne noe nytt og all jobben det innebærer... Han leide leilighet før han flyttet hit så han har ikke hatt bryet med å selge hus da han flyttet inn her

Anonymkode: 0be12...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre har presset meg til å ta imot hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Jeg sa klart ifra at jeg var midt i et samlivsbrudd og at tiden ikke var inne for å kjøpe bolig. De presset meg med at det uansvarlig av meg å leie leilighet fortsatt når jeg har et barn på 8år. Jeg fikk dårlig samvittighet og ga etter dum som jeg var den gang...samboeren jeg har nå flyttet inn hos meg for ca 4 år siden. Jeg har bodd her kun av dårlig samvittighet og redsel for å såre foreldrene mine da jeg ikke føler jeg har valgt verken sted hus eller å faktisk eie et hus selv...men nå klarer jeg ikke lengre. Det har gått et år siden jeg snakket med kjæresten at jeg ønsker å selge huset men han liker å bo her. Jeg har forklart bakgrunnen for at det blir feil for meg å bo her. Jeg lurer på om jeg kan forvente av kjæresten at han lar det være opp til meg hvorvidt jeg vil selge huset siden det er jeg som eier eller om jeg må la hensynet til han veie tyngst i akkurat denne situasjonen siden vi er et par og han har tatt seg bryet med å flytte inn og også blir med på karusellen med å finne noe nytt og all jobben det innebærer... Han leide leilighet før han flyttet hit så han har ikke hatt bryet med å selge hus da han flyttet inn her

Anonymkode: 0be12...c31

Hvorfor vil du flytte?

Anonymkode: f7687...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg ikke ønsker å eie hus. med mindre det er være noe jeg og kjæresten kjøper sammen. Hvis han ønsker det. 

Anonymkode: 0be12...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke ønsker å eie hus. med mindre det er være noe jeg og kjæresten kjøper sammen. Hvis han ønsker det. 

Anonymkode: 0be12...c31

Hva med at han kjøper seg inn i nåværende hus? For det høres jo ut som at huset og stedet er helt ok, men at det er blitt en ren prinsippsak for deg at huset minner deg om foreldrene eller hva det er. Får ikke tak i hvorfor du vil flytte.

Anonymkode: f7687...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke ønsker å eie hus. med mindre det er være noe jeg og kjæresten kjøper sammen. Hvis han ønsker det. 

Anonymkode: 0be12...c31

Økonomisk sett er det idioti å selge huset for så å leie bolig.

Anonymkode: 3fa2d...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke ønsker å eie hus. med mindre det er være noe jeg og kjæresten kjøper sammen. Hvis han ønsker det. 

Anonymkode: 0be12...c31

Det er svært stor sannsynlighet for at du kommer til angre om du selger bolig for så å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å selge bolig for deretter å leie høres ut som en dårlig deal. Selger man bolig bør man helst investere i en ny en. Men da må dere analysere hva det er som gjør at man ønsker en nye bolig - annen geografisk beliggenhet, annen størrelse, annen standard...etc. Det å selge og kjøpe bolig er mye "styr", og dessuten kostbart. Du må betale meglerhonorar etc for å selge den du har og dokumentavgift for å kjøpe ny. Det betyr at man bør tenke seg litt om før man bytter bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg vet alt det praktiske, hva som er lurt og ikke, vet at megler koster og om dokumentavgift, utfordringer med selge først, kjøpe først osv.. har tenkt mye og undersøkt over lang tid, også fulgt med i markedet. Kjæresten vil ikke kjøpe seg inn her, han trives best med å leie. Sier han vil ikke kjøpe bare for å kjøpe..må være noe han liker spesielt godt isåfall. Vi har et tregt marked her så lite å velge mellom. Da blir det mer skummelt å kjøpe hvis man har høye forventninger til selve huset og beliggenhet.  Det har ikke jeg...Litt vanskelig å forklare hvordan jeg opplever det...men har med følelsen at jeg føler meg tvunget til å bo her. Og syns ikke det er ok at noen gir meg "gaver" som de presser meg til å ta imot...vil ikke stå i evig gjeld til noen...for dette huset har jeg egentlig ikke råd til. Tenker de bør få pengene sine tilbake... Har bodd i leilighet med dårlig økonomi, og trivdes bedre med det enn å være presset til noe jeg aldri har bedt om...så vet godt hva jeg selv vil. Lurer bare om det er dårlig gjort å ta avgjørelsen om dette uten at kjæresten får være med å bestemme...

Anonymkode: 0be12...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk er det dumt å selge, spesielt ettersom markedet er tregt der du bor.

Sambos mening trenger du teknisk sett ikke bry deg om, men det er fullstendig naturlig at han har meninger og ønsker/drømmer, og uttrykker dem. Dette må du tåle at han gjør, og du må tåle at han kan bli sur eller lei seg, det er jo naturlige reaksjoner når man skal «tvinges» til å endre bosted/boform slik han tross alt blir.

Men uenighet endrer ikke din rett til å forvalte din eiendom - penger, hus eller hva det ellers skulle være - som du selv ønsker. 

Jeg skjønner ikke helt at det skal være så vrient å ta i mot penger/gave fra foreldrene dine, vel og merke om du ikke lot dem kjøpe et hus fullstendig over ditt hode som du overhodet ikke liker. I såfall bør du nok legge litt innsats i å jobbe med grensesetting overfor foreldrene dine også kanskje, du er jo voksen og kan bestemme selv?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet alt det praktiske, hva som er lurt og ikke, vet at megler koster og om dokumentavgift, utfordringer med selge først, kjøpe først osv.. har tenkt mye og undersøkt over lang tid, også fulgt med i markedet. Kjæresten vil ikke kjøpe seg inn her, han trives best med å leie. Sier han vil ikke kjøpe bare for å kjøpe..må være noe han liker spesielt godt isåfall. Vi har et tregt marked her så lite å velge mellom. Da blir det mer skummelt å kjøpe hvis man har høye forventninger til selve huset og beliggenhet.  Det har ikke jeg...Litt vanskelig å forklare hvordan jeg opplever det...men har med følelsen at jeg føler meg tvunget til å bo her. Og syns ikke det er ok at noen gir meg "gaver" som de presser meg til å ta imot...vil ikke stå i evig gjeld til noen...for dette huset har jeg egentlig ikke råd til. Tenker de bør få pengene sine tilbake... Har bodd i leilighet med dårlig økonomi, og trivdes bedre med det enn å være presset til noe jeg aldri har bedt om...så vet godt hva jeg selv vil. Lurer bare om det er dårlig gjort å ta avgjørelsen om dette uten at kjæresten får være med å bestemme...

Anonymkode: 0be12...c31

Det virker ganske anstrengt at ting bare har blitt verre etter flere år - bruker foreldrene dine dette mot deg på noen måte, minner de deg stadig på hvor heldig du har vært - eller er dette noe som bare sitter i dine egne følelser? Tenker du på hva det vil bety for tryggheten til barnet ditt hvis du selger, gir foreldrene dine penger som de (sannsynligvis?) ikke ønsker, for å gå inn i et usikkert leieforhold?  Før eller senere arver du foreldrene dine, så noen "evig gjeld" er det vel ikke snakk om.  Har du søsken som ikke har fått tilsvarende hjelp, slik at det er noen som er misunnelig på deg? 

Hvis foreldrene dine virkelig mente å hjelpe deg og barnebarnet sitt uten baktanker og uten at det blir søskensjalusi ut av det, vil de nok bli såret hvis du selger, presser penger på dem og går inn i noe som er mer usikkert.  Er det noen andre konflikter mellom dere enn dette huset?  Vet de hvordan du føler det?  Betaler de på et lån for deg, eller hadde de mesteparten av pengene? 

Du bør selvfølgelig ta slike avgjørelser sammen med kjæresten, spesielt hvis dere har felles økonomi.  Ikke fordi du ikke kan bestemme over din egen eiendom i prinsippet, men han bør jo få føle seg som et fullverdig medlem av husstanden. 

Et kompromiss kan evt. være at du selger huset, gir foreldrene din noen av pengene (huset har kanskje steget i verdi?) og kjøper, altså ikke leier, en rimeligere leilighet.  Men jeg synes du skal tenke på barnet ditt og på hvordan det vil se ut fra dine foreldres synsvinkel.    

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...