Gå til innhold

Langvarige underlivssmerter etter Cerazette-slutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sluttet på Ceracette den 28. desember etter å ha brukt den i ca 2 år. Grunnen var at jeg leste om så mange skumle bivirkinger. Jeg er 43 år, har ingen barn og skal heller ikke ha noen.  Fikk min første mens etter pilleslutt 8 . mars og den varte i ca 4 dager. Hadde ikke mye smerter i forbindelse med mensen. Men etter noen dager etter mensen sluttet fikk jeg menssmerter og luftsmerter i magen. Og slik har det nå vært i ca to uker. Det er ikke like ille hver dag, men jeg har ennå ikke vært helt smertefri en eneste dag. Jeg antar at dette er eggløsningssmerter. Er det flere her inne som har hatt så ekstremt langvarige EL-smerter/ ubehag etter slutt på hormon-prevensjon? Jeg vil også nevne at jeg gikk på p-sprøyte i mange år før jeg begynte på Cerazette. Jeg har hele mitt voksne liv kanskje vært uten hormonell prevensjon i max 1 år, så jeg har ingen anesle om hvordan min naturlige syklus er eller hvor vondt EL eller mens føles. Det kan også nevnes at jeg har  veldig lav smerteterskel og er kanskje mer følsom enn mange andre.

Anonymkode: 98465...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være eggløsningssmerter, men de varer vanligvis ikke mer enn en dags tid. Eggløsningen er ikke påvirket av tidligere prevensjonsbruk. Tilstanden endometriose (livmorslimhinne på avveier) kan gi smerter fra eggløsning til menstruasjon, og hormonbehandling kan ha holdt symptomer borte. Ved endometriose vil smertene vanligvis forsvinne når menstruasjonen har kommet i gang. Så se hvordan det utvikler seg.

Hvilke 'skumle' bivirkninger har du hatt av Cerazette? Hvis du har brukt den i to år og vært fornøyd, så kan jeg ikke se noen grunn til å slutte. Jeg kjenner ikke til 'skjulte' bivirkninger.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Ja, jeg er redd at jeg kan ha endometriose. Jeg vil uansett vente noen mnd å se om jeg klarer å leve med det.

Jeg har vært plaget av depresjoner og manglende sexlyst i mange år, og jeg har ikke forbundet det med prevensjonsbruk før jeg leste om det på flere forum på nettet. Jeg merket bedring i humør og sexlyst bare et par uker etter jeg sluttet. Det er ingen tvil om at jeg er en av de som ikke "tåler" hormon-prevensjon. Jeg har fått diagnosen bipolar. I ettertid har jeg begynt å tenke på om mye av depresjonene i alle år kan ha blitt verre pga prevensjonen jeg har brukt. Utenom dette var jeg fornøyd med Cerazette.

Jeg prøvde kobberspiral en kort periode for noen år siden, men jeg synes jeg kjente den inni meg hele tiden og måtte derfor ta den ut. Derfor har vi nå endt opp med å bruke kondom og "sikre perioder". Jeg får vurdere på nytt om jeg må over på ny hormon-prevensjon igjen hvis det blir for smertefullt uten. Tror du jeg bør det hvis jeg har endo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

All hormonbehandling for endometriose inneholder gestagen som er hormonet som er i Cerazette og hormonspiralen. Her blir det jo gjerne et spørsmål om 'pest eller kolera', smerter eller hormonelle bivirkninger. Det du nevner med depresjon og manglende sexlyst kan være bivirkning av gestagen. Du bruker kanskje medisiner for din bipolare lidelse? de kan også ha bivirkninger.

Jeg foreslår at du ser det an. Med vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen. Jeg har nå begynt på p-pillen Yasmin etter råd fra gynekolog. I april hadde jeg en periode på 21 dager hvor jeg måtte ta max-dose med Ibux hver dag for å holde ut. I mange dager kom jeg ikke opp fra sofaen. Jeg har siden sist vært på GU hos en allmennlege som ikke fant noe galt, og jeg har vært hos en privat gynekolog som også tok innvendig ultralyd og ikke fant noe galt. Begge to mente at jeg nok ikke har endometriose ; jeg tror det er fordi jeg aldri har hatt mens-smerter før i livet  og jeg blør heller aldri mye. Jeg ble gravid for 6 år siden og tok abort, så jeg var tydeligvis også fruktbar selv da jeg var over 35.

Nå begynner jeg å merke bivirkningene av hormonene i pillene igjen; jeg er mye sint og irritert, vil bare være alene, er sliten hele tiden og all sex-lyst er borte. Smertene er så godt som borte, har bare litt murringer noen dager, så på den måten virker pillene. Men nå vurderer jeg på ny å bytte piller eller slutte pga psyken. Kjenner du til noen piller som kan være "snillere" mot psyken min enn andre? Tror du at smertene kan bli mindre etter noen måneder hvis kroppen "vender seg til" å ha menstruasjon igjen etter å vært på kunstige hormoner i over 20 år hvis jeg velger å slutte på hormoner igjen?

Jeg sluttet på SSRI for litt over et år siden. Jeg tror nok at SSRI kan ha holdt bivirkningene av hormoner i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Forsøk Microgynon uten pause. Hvis det stopper menstruasjonene, men smertene fortsetter, så må du nok tenke på annen forklaring enn 'gynekologiske smerter' og bli henvist til en smerteklinikk.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei igjen. Vil gjerne gi en oppdatering og spørre litt mer. Er på dag 12 på første brettet med Microgynon. Har litt mensmurringer, men ingen smerte å snakke om. Men de psykiske bivirkningene virker verre enn på Yasimn; jeg er konstant irritert og sur, har ingen sexlyst, og drømmer kun om å isolere meg helt fra alle mennesker. Synes du jeg skal fortsette på disse pillene? Er det noen vits i å prøve flere p-pille merker? Jeg har begynt å tenke på P-ring, er det mulig at den kan virke mer lokalt og ikke påvirke psyken så mye? Hvis du fraråder dette, tror jeg neste steg er å slutte med hormonbehandling og tenke kun smerte-lindring hvis de ekstreme langvarige smertene kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

P-ringen virker ikke lokalt, den virker også ved å hemme eggløsning, men det er det kombinerte (østrogen og gestagen) hormonelle prevensjonsmiddel som inneholder minst hormon. Hvis du vil gi det en siste sjanse, så kan du jo prøve ringen, og den kan tas uten pause så du slipper menstruasjoner.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så da tolker jeg det dithen at jeg ikke trenger å prøve disse p-pillene lenger,  og at du ikke har noen tro på at bivirkningene kan bli mindre etterhvert? Og heller ikke at det kan finnes andre piller som jeg ikke får slike bi-virkinger av? I så fall ber jeg heller om resept på p-ring så fort som mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har besvart dine spørsmål etter beste evne, men det er mange faktorer å forholde seg til, så jeg kan ikke ta ansvar for den videre behandling og oppfølging av deg. Her må du søke hjelp fra din fastlege som er den som kjenner deg best. Jeg håper dere finner frem til en løsning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...