Gå til innhold

"Treigt" hjerte

Anbefalte innlegg

Gjest Mann22

Jeg pleier å ha en litt høy hvilepuls på

ca. 80slag i minuttet. Blodtrykket er normalt.

Og jeg har merket noe veldig rart. Når jeg

reiser meg etter å ha sittet stille i en stol

og slappet av, får jeg kraftigere men

treigere slag (kan gå ned mot 50salg/min).

Det tar sånn ca 15-30sek før hjertet slår

i riktig takt igjen.

Hva er dette for noe ? Er det normalt ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44162-treigt-hjerte/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Mann22.

Det du beskriver er noe uvanlig, og det er spørsmål om du klarer å kjenne pulsen din ordentlig. Vanligvis øker hjerteaktiviteten vår når vi reiser oss, fordi blodtrykket har en tendens til å falle ved slikt stillingsskifte, og da kompenserer hjertet med å gå fortere.

Det er mulig at du har tendens til ekstraslag i hjertet, bl.a. ved å skifte fra liggende/sittende til stående. I såfall vil du kunne ha det vi kaller tvillingpuls, hvor det ofte er så liten trykk(puls)bølge fra ekstraslaget at den ikke kjennes. Det blir da en liten pause til neste normalslag, og det vil kunne kjennes som et kraftigere dunk, fordi hjertet da har rukket å fylle seg litt ekstra opp og pumper noe større volum pr. slag.

Det er ikke mulig å tolke dine egne funn på annen måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44162-treigt-hjerte/#findComment-171671
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...