Gå til innhold

Clomifen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Har tatt 2 clomidkurer. Det jeg stusser litt på er at gynekologen sa at jeg skulle ta dem etter kalenderen og ikke etter mens. Hadde gått på p-sprøyte i mange år og da jeg stoppet på den fikk jeg svak mens etter ca en måned. Tok da en kur som jeg startet på dag 3 etter at blødningen startet. Fikk beskjed om å starte på ny kur etter 4 uker selv om jeg ikke hadde fått ny mens. Regner med at siden jeg hat gått lenge på p-sprøyten så er mensen ganske uregelmessig. Men stemmer det at man skal ta kuren likevel? Skal nå snart starte på kur nr 3. Og jeg har ennå ikke hatt mer en den første mensen i starten av kur nr 1. Er ikke gravid!

Anonymkode: 1a73f...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvor gammel er du? Har du barn fra før? Er det tatt blodprøver deg før behandlingen startet? når har du tatt siste p-sprøyte?

Jeg går ut fra at du ønsker å bli gravid nå?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn fra før og ønsker å bli gravid. Er 44, men gynekologen sier at det ikke er noe som skulle tilsi at jeg ikke kan bli gravid. Alt så fint ut, men blodprøvene viste at jeg ikke hadde eggløsning, Derfor skulle vi prøve å stimulere eggløsning med Clomid. Siste p-sprøyte var satt i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ta ett år før p-sprøyten er ute av kroppen. Hvis hormonnivået er meget lavt som følge av p-sprøyten, så vil clomifen/clomid ikke virke. Man starter ikke nye omgang med clomid før resultat/manglende resultat av den forrige kuren er vurdert. Det kan f.eks,. være nødvendig å øke dosen. Det kan evt. også bli aktuelt å skifte til behandling med gonadotropiner (FSH og LH). Uansett er det ikke så lett å bli gravid når man er 44 år. Resultat av hormonanalyser er viktig for å kunne vurdere dine mulighet for graviditet.

Du har ingen tid å spille, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med infertilitetssenter for optimal vurdering og behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke får blødning (og ikke er gravid), så betyr det at kuren ikke har virket. Man skal ikke fortsette med en behandling som ikke har effekt. Det er å spille tiden, og du har ingen tid å spille.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...