Gå til innhold

Hva mener du om å premiere barna med 1.000 kroner for hver sekser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.side2.no/foreldre/anne-brith-gir-snnen-1000-kroner-for-hver-sekser-barnepsykolog---jeg-er-kritisk/3423298369.html

«Jeg har ikke problemer med å belønne gode karakterer med penger. Mulig jeg kunne kjøpt ting til han eller hatt andre «belønninger» men vi har nå bestemt at det aller første året på ungdomsskolen skal være slik».

Det skriver Side2-blogger og firebarnsmor Anne-Brith i et blogginnlegg der hun forteller at hun gir sin eldste sønn, som nå går i åttende klasse, tusen kroner for hver sekser han får.

Barnepsykolog: - Jeg er kritisk

- Ikke alle barn har evner til å oppnå toppkarakterer, sier Gunn Iren Müller, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

 

Anonymkode: 27a1d...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

http://www.side2.no/foreldre/anne-brith-gir-snnen-1000-kroner-for-hver-sekser-barnepsykolog---jeg-er-kritisk/3423298369.html

«Jeg har ikke problemer med å belønne gode karakterer med penger. Mulig jeg kunne kjøpt ting til han eller hatt andre «belønninger» men vi har nå bestemt at det aller første året på ungdomsskolen skal være slik».

Det skriver Side2-blogger og firebarnsmor Anne-Brith i et blogginnlegg der hun forteller at hun gir sin eldste sønn, som nå går i åttende klasse, tusen kroner for hver sekser han får.

Barnepsykolog: - Jeg er kritisk

- Ikke alle barn har evner til å oppnå toppkarakterer, sier Gunn Iren Müller, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

 

Anonymkode: 27a1d...e29

Hva gjør man om man har to barn hvor den ene lett får flere seksere og den andre til tross for betydelig innsats ikke får noen? Skal man bare forklare den som jobber iherdig uten å få toppkarakterer at det er forskjell på folk?

 

Uansett barnas forutsetninger mener jeg dette er en gal vei å gå - man bør hjelpe barna til å finne annen motivasjon for å jobbe på skolen enn pengebelønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Xtra skrev:

Hva gjør man om man har to barn hvor den ene lett får flere seksere og den andre til tross for betydelig innsats ikke får noen? Skal man bare forklare den som jobber iherdig uten å få toppkarakterer at det er forskjell på folk?

 

Uansett barnas forutsetninger mener jeg dette er en gal vei å gå - man bør hjelpe barna til å finne annen motivasjon for å jobbe på skolen enn pengebelønninger.

Jeg foretrekker å finne måter å belønne innsats på, i det lange løp så er det viljen til å strekke seg som gjør at de får utviklet det potensialet de har. 

Anonymkode: 86154...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å ha det som fast system.  Det er store forskjeller på barn og lærere og praksis ved karaktersetting (og verdien - skal beløpet indeksreguleres for hvert barn, liksom?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Premien for gode karakterer er å kunne få den jobben man vil ha.

Det er ikke noe barna gjør for mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det - av samme grunn som Laban sier. Her ville den ene ungen kanskje fått 2-3-4000,- (husker ikke helt) mens den andre ville innkassert godt over 10.000,-. Noe både jeg og dem ville syntes var svært urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

På 80 tallet fikk jeg 100 kroner for hver Meget godt. Ser ikke noe galt i å belønne godt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Xtra skrev:

Hva gjør man om man har to barn hvor den ene lett får flere seksere og den andre til tross for betydelig innsats ikke får noen? Skal man bare forklare den som jobber iherdig uten å få toppkarakterer at det er forskjell på folk?

Er det ikke sånn det er i arbeidslivet?

Anonymkode: 0f69e...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn det er i arbeidslivet?

Anonymkode: 0f69e...e1a

Du tenker det er best å lære barna dette så tidlig som mulig?

 

Mitt viktigste poeng var at barna bør ha annen motivasjon for å lære og prestere enn å få belønning fra mor og far. Mestringsfølelse bør komme innenfra og ikke fra pengepremier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Xtra skrev:

Du tenker det er best å lære barna dette så tidlig som mulig?

Ja, i dag er det slik at barna lures til å tro at de kan bli akkurat hva de vil. Ikke rart mange blir psykisk syke når de skal studere og innser at slik er det absolutt ikke.

Det bør lære at noen har intellektuell kapasitet til å ta lang utdannelse og bli advokat eller lege og tjene 3.000.000. Andre sitter i kassa på Rema og tjener 300.000.

Anonymkode: 27a1d...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i dag er det slik at barna lures til å tro at de kan bli akkurat hva de vil. Ikke rart mange blir psykisk syke når de skal studere og innser at slik er det absolutt ikke.

Det bør lære at noen har intellektuell kapasitet til å ta lang utdannelse og bli advokat eller lege og tjene 3.000.000. Andre sitter i kassa på Rema og tjener 300.000.

Anonymkode: 27a1d...e29

Vi er ganske enkelt uenige om du mener det er om å gjøre å lære barna dette så tidlig som mulig.

 

Det er dessuten ikke gitt at de som får flest 6'ere som åttendeklassinger nødvendigvis har større "intellektuell kapisitet" og forutsetninger for høyere utdannelse enn en som er mer gjennomsnittlige. Det er stor variasjon i modenhetsnivå i den alderen, og mange som på det tidspunkt er helt gjennomsnittlige forstår vitsen med å jobbe når de kommer på videregående og gjør det langt bedre da. Mens de som makser kapasiteten og får seksere på ungdomstrinnet ofte kan falle gjennom og miste motivasjonen når fagene blir mer kompliserte og karakterene ikke kommer så lett lenger. Sier ikke at det bestandig er slik, men det er slett ikke sjelden, og ting er i hvertfall ikke så lineære som du fremstiller dem.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i dag er det slik at barna lures til å tro at de kan bli akkurat hva de vil. Ikke rart mange blir psykisk syke når de skal studere og innser at slik er det absolutt ikke.

Det bør lære at noen har intellektuell kapasitet til å ta lang utdannelse og bli advokat eller lege og tjene 3.000.000. Andre sitter i kassa på Rema og tjener 300.000.

Anonymkode: 27a1d...e29

De bør lære at evnen til å gjøre en innsats over tid er viktig for å klare seg i arbeidslivet. De skjønner selv om de har evner eller interesse for å bli lege eller advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg synes det eneste det virker som de lærer er at det å være grenseløs populær er alt som teller i livet. Av erfaring etter oppvekst i lokale miljø vet jeg at karakterer settes ofte på bakgrunn av bekjentskaper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener det å være populær og " flink" behøver ikke være det eneste som er av verdi i livet. Livet krever ofte så mye mere tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet imot det. Men faren var veldig for, og har gjennomført det siden ungdomsskolen, for egen regning. (Vi er skilt).

Nå som barna er såpass store (17 og 19), synes jeg det er helt OK egentlig.  Nå trenger de jo stadig penger, og det gjør ikke noe med litt ekstra motivasjon.

 I retrospekt tror jeg ikke egentlig det har utgjort noen stor forskjell for dem, annet enn en hyggelig bonus når de har fått bra karakter.  Men slikt vet en jo ikke før de selv ser tilbake på det.   Det skal jeg spørre dem om en gang når de har blitt enda litt eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg er i utgangspunktet imot det. Men faren var veldig for, og har gjennomført det siden ungdomsskolen, for egen regning. (Vi er skilt).

Nå som barna er såpass store (17 og 19), synes jeg det er helt OK egentlig.  Nå trenger de jo stadig penger, og det gjør ikke noe med litt ekstra motivasjon.

 I retrospekt tror jeg ikke egentlig det har utgjort noen stor forskjell for dem, annet enn en hyggelig bonus når de har fått bra karakter.  Men slikt vet en jo ikke før de selv ser tilbake på det.   Det skal jeg spørre dem om en gang når de har blitt enda litt eldre. 

Men har barna dine omtrent like forutsetninger? Selv om livet etterhvert ikke er helt "rettferdig" med hensyn på muligheter, synes jeg det blir feil å belønne barna helt ulikt fra barneskolealder.

 

Ville også mistenkt et av mine barn for å velge minste motsands vei i fagvalg om pengebelønningen var høy ;). Det er som kjent lettere å få toppkarakter i de mindre avanserte fagene (f.eks. P-matte i stedet for T- og R-matte på videregående).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi har ikke praktisert det. Vi synes ikke det er riktig å premiere gode karakterer med penger.

Vi har ett barn som fikk bare toppkarakterer på ungdomsskolen (han jobbet godt, men ikke ekstremt), og to barn med gode karakterer, uten så mange toppkarakterer. Det ene barnet har nok en del mindreverdighetskomplekser, så det å premiere eldstemann økonomisk ville bare ha forsterket det andre barnets nor dårlige selvbilde, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg gått konkurs for lenge siden.

Anonymkode: 7c3f6...e8d

Kan man gå konkurs av inntekter man ikke får eller har regnet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...