Gå til innhold

Jeg misliker andre mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, FGT skrev:

Men du har jo lært å takle dette med årene. Da du var yngre så var situasjonen nok helt annerledes, som du også har gitt utrykk for. Jeg har også inntrykk av at du også kan tenke positivt , og være aktiv, noe  som hjelper deg. Samme er det vel med meg. Jeg har aldri sagt at en skal ignorere sin diagnose, men prøve å tilpasse seg den , og ikke minst akseptere den som en begrensing,  da ut fra hva som kan være utfordringen for den enkelte. Ja jeg snakker mye ut fra meg selv, og det burde jeg vel gjort mer av. , Jeg har slitt i snart i 40 år, ja hele mitt voksenliv til nå. I tillegg AS er det mest "Dysymi" som var vært det dominerende i mitt liv. Så dette er ikke bare en oppfatting jeg har, men en alvorlig påkjenning på mitt følelsesliv med kone og barn og barnebarn. En kamp for å tenke positivt og ha en rett innstilling, noe som har vært med på å ikke falle i sammen , for å si det slik

Nei, det har jeg ikke. Problemene har muligens blitt verre med årene siden det stadig stilles mer krav ettersom man blir eldre. Det var først da jeg fikk diagnosen at jeg kunne begynne å tilpasse livet mitt etter mine forutsetninger og slippe å late som i like stor grad. Det er klart jeg kan tenke positivt av og til. Det er ikke et diagnosekriterie å tenke negativt. Og aktiv har jeg alltid vært, men det er fordi mine interesser krever at jeg er det. Og hvem vet, hadde jeg ikke hatt adhd i tillegg, hadde jeg kanskje heller vært hjemme og gravd meg ned i fakta om mine interesser, istedefor å holde på med dem i praksis. Men om man skal tilpasse seg diagnosen, må man jo også innse at den gir visse begrensninger. Og det er der det virker som at du mener man skylder på diagnosen.

2 timer siden, FGT skrev:

Selvfølgelig vet jeg at Autisme er et spekter , men ikke alle er enige ar AS burde gå under Autisme spekter forstyrrelse. Tror det blir også vanskelig å få en slik diagnose nå for flere, siden at kravene er mye høyere for å få en slik diagnose. Men jeg ser fortsatt at de utredes for AS.

Om asperger går under autisme eller ikke har jo ikke noe med saken å gjøre. Asperger er fortsatt et spekter. I Norge heter det fortsatt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og ikke autismespekterforstyrrelse, og asperger er en diagnose i ICD-10, som er den diagnosemanualen som brukes i Norge. Ingen med asperger er like, noen har flere og tydeligere symptomer enn andre.

2 timer siden, FGT skrev:

Har merket meg at en bruker også dette "filteret " som en kjenner godt til dem med ADHD ,ADD  men jeg har ikke merket til de problemene , selv om jeg selvfølgelig  kan gå å gruble over ting som er sagt eller gjort en stund . Tror at problemet til ADD, ADHD kan være større  hos noen,  en AS som sådan. Men som sagt dette er bare observasjoner, men ikke fra hvem som helt men kona, som jeg har vært gift med i snart 38 år. 

Her har du nok misforstått litt. Det handler ikke om å gå og gruble, men at man tar inn alt av lyder, lukter og alt det visuelle. Det blir en sensorisk overbelastning fordi hjernen tar inn alt av inntrykk og klarer ikke bearbeide disse inntrykkene raskt nok. Så hoper det seg opp. Andre folk klarer å stenge ute uviktig informasjon, mens for en med asperger er det ofte sånn at hjernen tar inn alt. Du finner masse eksempler på dette på youtube.

2 timer siden, FGT skrev:

Jeg har hele tiden snakket ut fra en Asperger diagnose, slik jeg fikk inntrykk av at trådstarteren her hadde. Hvis han gitt klart inntrykk av at han hadde autisme, hadde jeg  kanskje ikke utalt meg i det heletatt. :-)

Vi har alle snakket ut ifra en aspergerdiagnose. TS har asperger og ikke autisme. Men asperger og autisme har veldig mye til felles, selv om kanskje ikke du opplever det hos deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, FGT skrev:

Trine skrev : " Og enda mer skremt ble jeg nå, da du ikke engang vet at autisme er et spekter. Hvordan kan du uttale deg så mye om diagnosen og samtidig ha et så ekstremt snevert bilde av den?"

 

Selvfølgelig vet jeg at Autisme er et spekter , men ikke alle er enige ar AS burde gå under Autisme spekter forstyrrelse. Tror det blir også vanskelig å få en slik diagnose nå for flere, siden at kravene er mye høyere for å få en slik diagnose. Men jeg ser fortsatt at de utredes for AS.

Kanskje  det blir litt galt når jeg ikke bruke autisme men AS som en selvstendig diagnose. Mitt mål er ikke ha noe snevert syn på AS diagnosen, hvert om, det er derfor jeg har skrevet såpass mye som jeg har gjort. Jeg vil formidle et mer nyansert bilde av disse menneskene . Men  hvis jeg skulle skrive under betegnelsen " Autismespekterdiagnse" så  måtte det blitt svært lite jeg kunne ha skrevet. En annen ting er at da jeg fikk diagnosen AS, så var det ikke det samme som autisme, men senere , så  har Autisme spekteret blitt utvidet til også å gjelde AS. 

Har merket meg at en bruker også dette "filteret " som en kjenner godt til dem med ADHD ,ADD  men jeg har ikke merket til de problemene , selv om jeg selvfølgelig  kan gå å gruble over ting som er sagt eller gjort en stund . Tror at problemet til ADD, ADHD kan være større  hos noen,  en AS som sådan. 

I følge NHD er Asperger den alvorligste tilstanden. Det finnes også god behandling for ADHD.

 

Anonymkode: 82186...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både asperger og adhd, og tror jeg må si meg enig i at asperger er mer alvorlig. Det kan være bra slitsomt med adhd, ingen tvil om det, men jeg tror man lettere kan finne en plass i samfunnet med adhd enn med asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Her har du nok misforstått litt. Det handler ikke om å gå og gruble, men at man tar inn alt av lyder, lukter og alt det visuelle. Det blir en sensorisk overbelastning fordi hjernen tar inn alt av inntrykk og klarer ikke bearbeide disse inntrykkene raskt nok. Så hoper det seg opp. Andre folk klarer å stenge ute uviktig informasjon, mens for en med asperger er det ofte sånn at hjernen tar inn alt. Du finner masse eksempler på dette på youtube.

Hvordan arter det seg når det hoper seg opp med inntrykk? Jeg har blitt henvist til utredning for asperger og lurer på hvordan ting arter seg for andre. Jeg kan om kvelden hvis det har vært mye inntrykk og jeg har vært mye sammen med mennesker høre stemmer i hodet. Ikke sånne som prater til meg eller noe og jeg vet at de bare er i hodet mitt, men jeg kan høre bruddstykker eller hele setninger. Det føles som om hjernen min ikke har klart å bearbeide alt i løpet av dagen. Akkurat som jeg tar inn alt, men det blir for mye og jeg kan også få angst etter en dag/periode med mye inntrykk. Det føles som det er for mye for kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Potesokk skrev:

Hvordan arter det seg når det hoper seg opp med inntrykk? Jeg har blitt henvist til utredning for asperger og lurer på hvordan ting arter seg for andre. Jeg kan om kvelden hvis det har vært mye inntrykk og jeg har vært mye sammen med mennesker høre stemmer i hodet. Ikke sånne som prater til meg eller noe og jeg vet at de bare er i hodet mitt, men jeg kan høre bruddstykker eller hele setninger. Det føles som om hjernen min ikke har klart å bearbeide alt i løpet av dagen. Akkurat som jeg tar inn alt, men det blir for mye og jeg kan også få angst etter en dag/periode med mye inntrykk. Det føles som det er for mye for kroppen min.

Det kan nok arte seg på ulike måter. Jeg kan høre stemmer, eller andre lyder jeg har hørt mens jeg har vært i en kaotisk situasjon, slik som du sier. Da jeg jobbet hendte det telefonen ringte i et sett, og da ringte det i hodet mitt lenge etter at jeg var ferdig på jobb. Det hender jeg konkurrerer med hundene mine, og all støyen som er rundt meg den dagen, tar jeg med meg hjem. Har jeg vært borte en kveld, tar det minst 2 timer før hjernen har landet nok til at det er noe poeng i å gå og legge seg. Jeg kan også bli fysisk dårlig (kvalm og magesmerter) i dagene etter en for stor overbelastning. Jeg får ikke angst, men det slår ut som depresjon hos meg, og den kan sitte i ganske lenge. Når jeg er i situasjonen og alt bare ramler inn i hodet, kan jeg bli veldig irritert eller nesten apatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge NHD er Asperger den alvorligste tilstanden. Det finnes også god behandling for ADHD.

 

Anonymkode: 82186...7c1

Husker for mange år siden at NHD  ga en karaktestikk  av Asperger , som var Hjerneskade, manglet empati, og at det var en sykdom. Det var ikke bare han som ikke var oppdatert om AS den gang men både psykologer og psykiatere var ikke det. Enkelte  har ikke fått sin oppdatering før i de senere årene faktisk. Jeg har fått personlig mail fra  overlege i psykiatri for et par år siden som har innrømmet at de ikke har vært oppdatert med nevrologiske tilstander Det har skjedd en stor utvikling i forståelse av AS, også innenfor helse Norge om  diagnosen i de seneste årene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Trine skrev:

Jeg har både asperger og adhd, og tror jeg må si meg enig i at asperger er mer alvorlig. Det kan være bra slitsomt med adhd, ingen tvil om det, men jeg tror man lettere kan finne en plass i samfunnet med adhd enn med asperger.

Det er mulig, hvis en ikke trives så godt i sitt eget selskap, eller har funnet sin plass med lite sosial krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev : "Men om man skal tilpasse seg diagnosen, må man jo også innse at den gir visse begrensninger. Og det er der det virker som at du mener man skylder på diagnosen." 

 

Det har jeg alltid ment at en må innse og akseptere sine begrensinger . Men det å ikke skylde på diagnosen har mer med en innstillig å gjøre. Hvis en minner seg på at jeg kan ikke  det eller det pga. AS så blir det slik ,En kan på den måten skape unødvendige hindringer for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, FGT skrev:

Husker for mange år siden at NHD  ga en karaktestikk  av Asperger , som var Hjerneskade, manglet empati, og at det var en sykdom. Det var ikke bare han som ikke var oppdatert om AS den gang men både psykologer og psykiatere var ikke det. Enkelte  har ikke fått sin oppdatering før i de senere årene faktisk. Jeg har fått personlig mail fra  overlege i psykiatri for et par år siden som har innrømmet at de ikke har vært oppdatert med nevrologiske tilstander Det har skjedd en stor utvikling i forståelse av AS, også innenfor helse Norge om  diagnosen i de seneste årene. 

 

Mangel på empati er da en typisk asperger-trait. Jeg mangler ihvertfall empati. Jeg trodde det var veldig typisk.

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, FGT skrev:

Husker for mange år siden at NHD  ga en karaktestikk  av Asperger , som var Hjerneskade, manglet empati, og at det var en sykdom. Det var ikke bare han som ikke var oppdatert om AS den gang men både psykologer og psykiatere var ikke det. Enkelte  har ikke fått sin oppdatering før i de senere årene faktisk. Jeg har fått personlig mail fra  overlege i psykiatri for et par år siden som har innrømmet at de ikke har vært oppdatert med nevrologiske tilstander Det har skjedd en stor utvikling i forståelse av AS, også innenfor helse Norge om  diagnosen i de seneste årene. 

 

ADHD finnes det ihvertfall medisiner for. Det gjør det ikke for AS. Jeg er helt sikkert på at asperger er en mer alvorlig diagnose.

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Det kan nok arte seg på ulike måter. Jeg kan høre stemmer, eller andre lyder jeg har hørt mens jeg har vært i en kaotisk situasjon, slik som du sier. Da jeg jobbet hendte det telefonen ringte i et sett, og da ringte det i hodet mitt lenge etter at jeg var ferdig på jobb. Det hender jeg konkurrerer med hundene mine, og all støyen som er rundt meg den dagen, tar jeg med meg hjem. Har jeg vært borte en kveld, tar det minst 2 timer før hjernen har landet nok til at det er noe poeng i å gå og legge seg. Jeg kan også bli fysisk dårlig (kvalm og magesmerter) i dagene etter en for stor overbelastning. Jeg får ikke angst, men det slår ut som depresjon hos meg, og den kan sitte i ganske lenge. Når jeg er i situasjonen og alt bare ramler inn i hodet, kan jeg bli veldig irritert eller nesten apatisk.

Ja, sånn har jeg det også. 

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på empati er da en typisk asperger-trait. Jeg mangler ihvertfall empati. Jeg trodde det var veldig typisk.

Anonymkode: 0b122...68b

Ja, , jeg kaller det empati forstyrrelse. Mener du at du ikke kan bry deg om dine nærmeste for eksempel i det hele tatt? Hva. Hindrer deg for eksempel til å hjelpe  en person opp på beina, hvis han har falt på gata? Hva hindrer deg og si noe godt til en person som har vært til stor hjelp for deg ?  Kanskje du ikke føler at du ikke har noe empati , men  ingen ting kan hindre deg å gjøre noe godt, eller å vise empati i praksis, som går jo.egenlig ut på detc samme. Jeg kan samenligne empati forstyrrele med for eksempel en som har en begrensing som å ha et skadet bein.. Det blir selvfølgelig tungre å komme seg frem, men du trenger ikke å sitte i rullrstol av den grunn. Du kan trene og lære å fungere bedre etter hvert. Altså en må bruke egenviljen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på empati er da en typisk asperger-trait. Jeg mangler ihvertfall empati. Jeg trodde det var veldig typisk.

Anonymkode: 0b122...68b

Ja,  empati berører hovedkriteriet for AS, den som har med det sosiale samspill å gjøre.  Jeg kaller det empati forstyrrelse. Dette med empati har jeg brukt mye tid på å forstå hvordan den kan komme til utrykk. Mange med AS mener de har mye empati, så mye at de blir lammet av de problemene andre har. Jeg tror også det kan være en form for overfølsomhet. Siden evnen empati er en nyttefunksjon, så har en lammelse inen nytte for andre.

Så lurer jeg på.  Mener du at du ikke kan bry deg om dine nærmeste for eksempel i det hele tatt? Hva hindrer deg for eksempel til å hjelpe  en person opp på beina, hvis han har falt på gata? Hva hindrer deg og si noe godt til en person som har vært til stor hjelp for deg ?  Kanskje du ikke føler at du ikke har noe empati , men  ingen ting kan hindre deg å gjøre noe godt, eller å vise empati i praksis, som går jo.egenlig ut på det samme hva andre med evneb empati kan gjøre. 

Jeg kan samenligne empati forstyrrele med for eksempel en som har en begrensing som å ha et skadet bein.. Det blir selvfølgelig tungre å komme seg frem, men du trenger ikke å sitte i rullrstol av den grunn. Du kan trene og lære å fungere bedre etter hvert. Altså en må bruke egenviljen mer. Vet ikke om du tar poenget her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, FGT skrev:

Ja, , jeg kaller det empati forstyrrelse. Mener du at du ikke kan bry deg om dine nærmeste for eksempel i det hele tatt? Hva. Hindrer deg for eksempel til å hjelpe  en person opp på beina, hvis han har falt på gata? Hva hindrer deg og si noe godt til en person som har vært til stor hjelp for deg ?

Hva har det med empati å gjøre?

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FGT skrev:

Jeg kan samenligne empati forstyrrele med for eksempel en som har en begrensing som å ha et skadet bein.. Det blir selvfølgelig tungre å komme seg frem, men du trenger ikke å sitte i rullrstol av den grunn. Du kan trene og lære å fungere bedre etter hvert. Altså en må bruke egenviljen mer. Vet ikke om du tar poenget her ?

Nei, jeg vet ikke om vi har samme oppfatning om hva empati er.

Sitat fra leksikon:

Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. Det er viktig å skille mellom empati, å kunne forstå andres følelsesliv, og sympati, å ha en positiv innstilling eller holdning overfor en annen.

Anonymkode: 0b122...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet ikke om vi har samme oppfatning om hva empati er.

Sitat fra leksikon:

Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. Det er viktig å skille mellom empati, å kunne forstå andres følelsesliv, og sympati, å ha en positiv innstilling eller holdning overfor en annen.

Anonymkode: 0b122...68b

Ja et godt sitat det. Empati kan  defineres på litt forskjellige måter, men essensen i det er det samme. Også evnen til å sette seg i den andres sted og føle den smerte som den andre kan børe på. Altså en slags speiling som du automatisk reagerer på. Det er evnen Empati. Men så er det forskjell på å ha evnen empati, og det å vise empati. Du kan se at den andre har vanskeligheter eller lidelser, og du prøver å gjøre noe, viljen til å hjelpe til slig at den andre kan få det bedre. uten at du har empatifunksjonen helt intakt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med empati å gjøre?

Anonymkode: 0b122...68b

Trenger ikke å ha så mye med evnen empati å gjøre, men viljen til å hjelpe, støtte, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje man venter for mye av seg selv. Man vil ikke være slik som bare skylder på andre og ikke tar tak i ting selv.

Jeg tror man kan bare ta tak i problemene sine så godt man kan. Noe mere ventes ikke av noen tror jeg selv om man kanskje tror at andre tenker slik og slik.

Anonymkode: a2b6a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ofte så mange kryssende hensyn å ta som ofte vanskeliggjør tingene mellom menneskene i hverdagen føler jeg ofte.

Men kanskje man ikke skulle ta så mange hensyn egentlig bare det helt nødvendige.?

Anonymkode: a2b6a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...