Gå til innhold

Moen. Kan jeg utsette menstruasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ei dame på 47 år. Har meget kraftige mensblødninger med ganske mye ubehag i forbindelse med det. Mye luft i magen også. Forventer mens den 12-15 april. Nå er det slik at dattra mi skal gifte seg den 12 mai. I den forbindelse vil jeg helst ikke være dårlig og fossblø den dagen. Finnes det noen midler/medisiner jeg kan ta for å forhindre/utsette mensen de dagene rundt bryllupet??

Bruker 10 mg Cisordinol. Periodevis 15 mg sobril og 15 mg imovane. Samt 20 mg pranolol. Alt mot psykiske plager så det må kunne kombineres med det. Bruker ingen prevensjon.

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 1ec40...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke om det er nødvendig info. men har regelmessige menstruasjoner, hver måned. Er ikke hva jeg vet om kommet i overgangsalderen.

Anonymkode: 1ec40...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det beste er å utsette den kommende menstruasjon, men da må du starte raskt, helst fra i morgen. Du skal ta Primolut tabletter 1x3 fra i morgen (starte minst tre dager før ventet menstruasjon) og fortsette til du ønsker menstruasjon som kommer 2-3 dager etter siste pille.  Jeg foreslår at du bruker de 30 tabletter som er i pakken, frem til og med 18.april. Så kan du vente menstruasjon ca 20-21. april og neste menstruasjon ca 18.-19. mai. Noen kan få skikkelige PMS symptomer av behandlingen, så det beste er å ha avsluttet kuren i god tid før bryllupet. Hvis du først utsetter menstruasjonen du venter 12.mai, så er du under behandling på din datters store dag, og da kan medisinen ødelegge noe av gleden. For en sikkerhets skyld, bør du be din lege om resept på Cyklokapron som i en dose på 2-3 x 3-4 kan redusere rikelig blødning, men ikke stoppe den.

Lykke til med bryllupet. Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det beste er å utsette den kommende menstruasjon, men da må du starte raskt, helst fra i morgen. Du skal ta Primolut tabletter 1x3 fra i morgen (starte minst tre dager før ventet menstruasjon) og fortsette til du ønsker menstruasjon som kommer 2-3 dager etter siste pille.  Jeg foreslår at du bruker de 30 tabletter som er i pakken, frem til og med 18.april. Så kan du vente menstruasjon ca 20-21. april og neste menstruasjon ca 18.-19. mai. Noen kan få skikkelige PMS symptomer av behandlingen, så det beste er å ha avsluttet kuren i god tid før bryllupet. Hvis du først utsetter menstruasjonen du venter 12.mai, så er du under behandling på din datters store dag, og da kan medisinen ødelegge noe av gleden. For en sikkerhets skyld, bør du be din lege om resept på Cyklokapron som i en dose på 2-3 x 3-4 kan redusere rikelig blødning, men ikke stoppe den.

Lykke til med bryllupet. Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Tusen takk for svar Mette!! Slik jeg forsto ditt svar så kan Cykloapron være en god løsning da det reduserer rikelige blødninger.?Bestilte det hos legen i dag og skal prøve det ut. Bestilte ikke Primolut da jeg tenkte det ble litt omfattende og kan ha negative bivirkninger..

Anonymkode: 1ec40...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Husk å ta en stor dose av Cyklokapron (2-3 x 3-4 tabletter) for best effekt. Jeg ønsker dere et fint bryllup. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 9.4.2018 den 21.58, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Husk å ta en stor dose av Cyklokapron (2-3 x 3-4 tabletter) for best effekt. Jeg ønsker dere et fint bryllup. Hilsen Mette

TUSEN TAKK for gode svar og tips. Nå har jeg hentet ut Cyklokapron 500 mg. Det står at jeg skal ta 2 tabletter tre ganger daglig. Høres dette ok ut eller bør jeg ta mer? Hvor mange timer bør det gå mellom hver dose jeg tar? Bør jeg begynne på 1 eller 2 mens dag? Vet du om det er vanlig å få bivirkninger og er det noe jeg evt kan gjøre for å minske det?

Anonymkode: 1ec40...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Enklest å bruke 3x3 tabletter fordelt på døgnet og start når blødning øker på. Litt mage-uro kan oppstå. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...