Gå til innhold

Bakteriell vaginose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg hadde bakteriell vaginose i 2016 og fikk da en pakke med Dalacin 100mg (3 stk), og i tillegg en pakke med 1 Canesten tablett (500mg). Jeg tok aldri noen av de tablettene da det gikk over av seg selv etterhvert, men for en stund siden kom det tilbake igjen og jeg har hatt det en god stund nå, og jeg synes det er veldig plagsomt. Jeg har enda disse tablettene liggende og det jeg lurer på er om jeg bare kan ta de uten å snakke med legen først? Og Canesten er vel for soppinfeksjon, ikke bakteriell vaginose, så jeg trenger vel ikke å ta den? Forresten utløpsdatoen på Dalacin er 07/2018, men det går vel fortsatt bra å ta den selv om jeg har hatt den liggende her så lenge? Er det vanlig å få bivirkninger av Dalacin, og hva er i så fall det vanligste? Takk for svar på forhånd

Anonymkode: 0e1f3...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Bakteriell vaginose (BV) er en tilstand hvor det har skjedd endring i den normale bakteriesammensetningen i skjeden så de vanlige melkesyrebakterier er fortrengt av ulike andre mikrober. Det medfører typisk grålig utflod som har pH >4,5 og som lukter som råtten fisk eller reker. Diagnosen stilles ikke ved bakteriedyrkning, men ved ovennevnte funn og et karakteristisk bilde ved mikroskopi. Hvis du er sikker på at det er BV du har, kan du bare bruke Dalacin stikkpillene, 1 daglig i skjeden på kvelden i tre dager. Det er god margin på utløpstiden, så det holder fint. Ingen grunn til å bruke Canesten som er for sopp. Du kan evt bruke melkesyretabletter etter kuren er ferdig. Dessverre er det stor risiko for tilbakefall. Det er ikke en seksuelt overført tilstand, så partner skal ikke behandles. Vanligste bivirkning er magetrøbbel, se pakningsvedlegget.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Hvilke melkesyretabletter bør jeg kjøpe etter kuren og hvor lenge må jeg ta det?

Anonymkode: 0e1f3...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...