Gå til innhold

6 av 10 fastleger har vurdert å slutte på grunn av arbeidspress


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble det ikke hevdet her nylig at det var så attraktivt å være fastlege? 

Og hva er det legene bruker så mye tid på, utover å ta i mot pasienter, er det papirmølla til NAV?

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/04/10/6-av-10-fastleger-har-vurdert-a-slutte-pa-grunn-av-arbeidspress/

6 av 10 fastleger har vurdert å slutte på grunn av arbeidspress.

– Tallene er for det meste i tråd med hva vi hadde forventet og er dessverre ikke veldig overraskende, sier fastlege Tor Magne Johnsen, leder av Trønderopprøret.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/04/11/-det-er-en-alvorlig-krise/

– En av tre fastleger er over 55 år og en av tre kommuner melder at de er nødt til å bruke innleie og vikarbyrå. Så dette er en alvorlig situasjon for den nære, helhetlige delen av helsetjenesten, sier Kjerkol.

– Det jeg reagerer mest på av det som kommer frem i denne undersøkelsen er at arbeidspresset og den økonomiske usikkerheten for fastleger er så stor at vi ikke klarer å rekruttere. Det er fristende for nyutdannede leger å søke seg til sykehusene der det er mer stabile arbeidsforhold. Trønderopprørerne argumenterer sterkt for forsterket næringsmodell, men fastlønn blir nok også en av del løsningen fremover, mener Kjerkol.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/04/11/-kortere-listelengde-er-viktigste-kortsiktige-tiltak/

Slitne fastleger kjenner seg veldig godt igjen i undersøkelsen. De forteller om svært lange arbeidsdager og mener kortere listelengde vil kunne lette arbeidssituasjonen.

Heidar Olsson ved Haugerud legesenter i Oslo er blant de fastlegene som helt klart har tanken på å gi seg. I intervju med VG har Olsson fortalt at han ukentlig sover over på legekontoret fordi han hadde så lange arbeidsdager. 

– Hva er det beste kortsiktige tiltaket som vil hjelpe deg?

– Å korte ned på listen min. Jeg har kuttet ned fra 1800 pasienter for 13 år siden til 1330 i dag, og nå jobber jeg 20 timer mer enn for 13 år siden – med 500 færre pasienter. Hvis en annen lege kunne overtatt 300-400 pasienter, kunne jeg hatt 50 timers uke i stedet for 70 og mer tid til pasientene – det er det dreier seg om. Jeg har dårlig samvittighet hver dag, svarer Olsson.

Anonymkode: 69eb1...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det stilles store krav til fastlegen. Alt skal liksom gå gjennom han/ henne. Det er vesentlig at de får en bedre arbeidssituasjon da dette vil være en trygghet for alle oss som trenger legehjelp.  

Anonymkode: ed35e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner jeg godt. Alt trenger man ikke i dag. Den ordningen hører gamle dager til.😊

Hva man trenger er rikelig med pasienthotellet i tilknytning til sykehusene.

Hva man trenger er tilstrekkelig heldøgnsplasser  til de som trenger.

Hva man trenger er bolig til de som trenger av unge mennesker da deres problemer ofte er så nært knyttet til dette.

Anonymkode: 937d7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette driter nok regjeringen blankt i. De kommer til å bruke det som unnskyldning for mer av private tjenester i Norge. 

Anonymkode: a2c24...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan senke karakterkrav og opprette flere studieplasser. Mange som hadde blitt dyktige leger selv om de ikke har toppkarakter på videregående. Kanskje man kunne kunne hatt andre opptakskrav som gikk mer på personlig egnethet. Mange blir jo lege kun for at de er skoleflinke og kanskje status, men mangler "passion". Jeg vet ikke, men noen leger har jeg virkelig lurt på hvorfor de i det hele tatt vurderte det. 

Anonymkode: aaf22...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan senke karakterkrav og opprette flere studieplasser. Mange som hadde blitt dyktige leger selv om de ikke har toppkarakter på videregående. Kanskje man kunne kunne hatt andre opptakskrav som gikk mer på personlig egnethet. Mange blir jo lege kun for at de er skoleflinke og kanskje status, men mangler "passion". Jeg vet ikke, men noen leger har jeg virkelig lurt på hvorfor de i det hele tatt vurderte det. 

Anonymkode: aaf22...946

Jeg tror vi har nok leger. Legene bør fritas for mye papirarbeid, og bruke med tid på pasientene. Hvorfor kan ikke mye av papirmølla overlates til helsesekretærer etc?

Anonymkode: 69eb1...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er bare så mange veldig kompliserte og veldig arbeidskrevende tilfeller blant pasientene nå tror jeg. Men om det er " en bølge" som bare vil gå over synes jeg det er vanskelig å mene så mye om utover at det å utdanne gode leger tar jo lang lang tid det er jo ikke vanskelig å forstå. Problemene er kanskje til en viss grad knyttet til strukturell atmrneidsledighet. Men jeg så når jeg skrev selvangivelsen at der gis fradrag for en del kostnader i forbindelse med veldig lange utdanninger. Mulig de var nye av året. Kanskje er det veien å gå.Jeg tror mye har med faglig uenighet å gjøre også jeg. Om hva som skal stå på TV skjermen på venterommet osv.

Anonymkode: 937d7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/14/2018 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Ble det ikke hevdet her nylig at det var så attraktivt å være fastlege? 

Og hva er det legene bruker så mye tid på, utover å ta i mot pasienter, er det papirmølla til NAV?

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/04/10/6-av-10-fastleger-har-vurdert-a-slutte-pa-grunn-av-arbeidspress/

6 av 10 fastleger har vurdert å slutte på grunn av arbeidspress.

– Tallene er for det meste i tråd med hva vi hadde forventet og er dessverre ikke veldig overraskende, sier fastlege Tor Magne Johnsen, leder av Trønderopprøret.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/04/11/-det-er-en-alvorlig-krise/

– En av tre fastleger er over 55 år og en av tre kommuner melder at de er nødt til å bruke innleie og vikarbyrå. Så dette er en alvorlig situasjon for den nære, helhetlige delen av helsetjenesten, sier Kjerkol.

– Det jeg reagerer mest på av det som kommer frem i denne undersøkelsen er at arbeidspresset og den økonomiske usikkerheten for fastleger er så stor at vi ikke klarer å rekruttere. Det er fristende for nyutdannede leger å søke seg til sykehusene der det er mer stabile arbeidsforhold. Trønderopprørerne argumenterer sterkt for forsterket næringsmodell, men fastlønn blir nok også en av del løsningen fremover, mener Kjerkol.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/04/11/-kortere-listelengde-er-viktigste-kortsiktige-tiltak/

Slitne fastleger kjenner seg veldig godt igjen i undersøkelsen. De forteller om svært lange arbeidsdager og mener kortere listelengde vil kunne lette arbeidssituasjonen.

Heidar Olsson ved Haugerud legesenter i Oslo er blant de fastlegene som helt klart har tanken på å gi seg. I intervju med VG har Olsson fortalt at han ukentlig sover over på legekontoret fordi han hadde så lange arbeidsdager. 

– Hva er det beste kortsiktige tiltaket som vil hjelpe deg?

– Å korte ned på listen min. Jeg har kuttet ned fra 1800 pasienter for 13 år siden til 1330 i dag, og nå jobber jeg 20 timer mer enn for 13 år siden – med 500 færre pasienter. Hvis en annen lege kunne overtatt 300-400 pasienter, kunne jeg hatt 50 timers uke i stedet for 70 og mer tid til pasientene – det er det dreier seg om. Jeg har dårlig samvittighet hver dag, svarer Olsson.

Anonymkode: 69eb1...f6d

Men at ikke flere fastleger slutter sier litt at de er avhengige av den gode inntekt det er å være fastlege og ikke sykehuslege.

Og jeg mener, "la dem klage", de kan ikke få noen jobb de kan tjene mer eller bedre på. I det gode sosialdemokrati vi lever i, skal lønninger være litt jordnære, selv om fastlegene stort sett har 2 siffrede million lønninger, syns jeg det er greit, de har stort ansvar, det kan på ulike vis, men kun til en viss grad, forsvares. 

Men i det de begynner med endeløs klaging, over at en gjennomsnittlig lønn, for fastleger på rett under eller rett over 2 millioner, ikke er greit nok...da er min tålmodighet slutt, og for fastlegenes del, er min tålmodighet ferdig!

Det er ikke urimelig at med høy inntekt følger mer enn vanlig arbeidsdag, det tror jeg mange fastleger ikke tar innover seg når de klager.

Fastlege ordningen er et gullegg, ikke for pasientene nødvendigvis, men for fastlegene, og gullegg er helt greit, bare man husker på at det kreves mer å leve opp til dette, enn om man bare har betalt for et 8 til 4 yrke:-)

De får ca 450 kr bare for å ha deg på sin liste, så må man plusse på gebyret man betaler, og enda mer lukurativt er vel, det folketrygden betaler, for de ulike tjenestene,...man får gjort,

En gjennomsnittlig fastlege tjener 1700 000 kr pr år, en med helt full legeliste 3 800 000 kr pr år.

legger ved en link,

https://www.nettavisen.no/na24/tjener-en-million---fr-de-begynner-a-jobbe/3423275104.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner godt frustrasjon over et system som så lett kan feile. Stabilitet og ro var vel mye denne ordningen skulle gi men pasientene både føler seg og er blitt en utagerende masse. Det hele er veldig alvorlig og leit  og jeg tør vedde for at spesielt pasientene føler mye avmakt. Det er ting ingen med vett og forstand gjør og en av dem tror jeg er det å bli lege. Se bare på overskriftene i mange av trådene her. Ja hvor skal man begynne. Bulemi, depresjon. asma, ...

Hver enkelt lidelse kan ta en hel karriere å bli god på sikkert. Så alle forstår at det ikke er lett. Jeg forstod det slik at andelen frivillighet er gått ned til svært lite i det norske samfunn og det forstår jeg også satt opp mot mye vi ser av ressursbruk ellers i samfunnet. Liksom den siste måte å agere eller reagere på.

Så forståelse for problemene til stede men noen medisin er det vanskeligere med.

Alt er ikke enkelt.Det tror jeg de fleste pasienter vil protestere mot.

Anonymkode: 937d7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidligere kunne man ta kontakt med hudlege, øre nese hals-lege, gynekolog osv uten å gå gjennom fastlegen. Nå blir også legene nedringt av skoleungdom som må ha sykemeldinger for å får gyldig fravær.  Da feks et av barna mine skulle til utredning ved PUB eller habiliteringen var dette et ønske fra psykolog på helsestasjon  og PPT sin side men legen som ikke kjente til saken måtte søke om utredning. Jeg måtte da gå til fastlegen og forklare situasjonen først. Ofte var hun litt irritert over det hele og vi fikk lite tid til å snakke sammen. Det burde kunne være mulig å få hjelp uten alltid å måtte gå gjennom fastlegen først. Det at fastlegen er et slags nåløye for å komme videre i systemet avlaster sikkert ulike spesiallister men hvis man da har en litt sløv eller overarbeidet fastlege kan det bli et hinder i å få rett hjelp.,

Anonymkode: ed35e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan visst få noen typer undersøkelser som ikke medfører sykehusinnleggelse uten rekvisisjon ved private sentre men ettersom jeg har skjønt på andre jeg har snakket med må man ha mere enn en skrue løs om man går utenom fastlegen.

For mange betyr det lange reiser også og sykdom er ikke lett å planlegge. Et stort problem alle steder er det at pasientene ikke møter som avtalt også.

Anonymkode: 937d7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Løsningen på sikt må være å utdanne flere leger. Karakterkravene er kunstig høye fordi det er for få studieplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På ‎16‎.‎04‎.‎2018 den 15.58, Madelenemie skrev:

 

En gjennomsnittlig fastlege tjener 1700 000 kr pr år, en med helt full legeliste 3 800 000 kr pr år.

legger ved en link,

https://www.nettavisen.no/na24/tjener-en-million---fr-de-begynner-a-jobbe/3423275104.html

 

 

Man bør vel presisere at dette er omsetning, og ikke inntekten til legen. Det skal gå til å lønne legesekretær, leie lokaler, kjøpe utstyr etc. Der jeg jobber er bruttolønningene ca 60% av omsetningen. I mangel av bedre tall tipper jeg det blir noe av det samme for leger. Altså at bruttolønningen til legen er rundt en mill i snitt. Ikke så helt urimelig sammenlignet med siv.inger o.l hvis det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4/14/2018 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi har nok leger. Legene bør fritas for mye papirarbeid, og bruke med tid på pasientene. Hvorfor kan ikke mye av papirmølla overlates til helsesekretærer etc?

Anonymkode: 69eb1...f6d

Legesekretærer er også et underlig folk - i alle fall  noen av dem. Har en på mitt legekontor som definitivt tror hun kan sile pasienter etter eget forgodtbefinnende. Har flere ganger vært innom henne både på tlf og på lab'en hvor hun har kommet med negative uttalelser, men hvor legen har overkjørt henne helt etterpå. Heldigvis har jeg en lege som kjenner meg etter at han har vært fastlegen min i mange år + at vikarlegen faktisk leste journalen min slik at jeg fikk det jeg trengte selv om nepa i telefonen var så nedlatende at jeg ble helt matt. Så jeg mener kravene til legesekretærer (eller heter det helsesekretær?) burde skjerpes betraktelig! Har hørt mange slike eksempler her inne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forandringer tar ofte lang lang tid. Se bare hvor lett det er å gjøre noe med sommeren og været.😊

Anonymkode: 937d7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva som kommer lite frem i debatten er at det er så mange yrkesgrupper som nesten ikke orker mer i dag. Det er ikke bare legene. Jeg jobbet selv med mye innen arkuvfaget men der er også forholdene særs vanskelige. Alt er ikke bare.

Anonymkode: 937d7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mye er kanskje bare dikt. For litt siden sa dem på radio at i Sverige vurderte myndighetene å gå inn på tilsvarende system med fastlegeordning slik som i Norge.  Da den var så vellykket og eksempel til etterfølgelse for hele Europa. I dag kan man lure på så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...