Gå til innhold

Å angre på feil som ble begått i fortiden


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Det er menneskelig å feile. Det er lettere å gjøre feil enn man tror. Man tror at det er så enkelt å kunne oppføre seg helt uten å gjøre noen feile avgjørelser, si noe feil, handle feil osv. Men så enkelt er det ikke.

Jeg må ærlig si at jeg har blitt altfor lett usikker og utrygg i enkelte situasjoner, og den usikkerheten min påvirker handlingene mine. Faktisk jeg har vernet meg selv mye for usikkerhet de siste to årene.

Hvordan er det med deg? Husker du en del feil du har begått som du sitter i dag og tenker at du skulle gjort anderledes? Det beste er å bare gi slipp på tankene. For dersom man ikke har annledning til å fikse opp i noe så må man bare la det seile. Jeg forsøker alltid å fikse opp i missforståelser osv ... Egentlig mener jeg at det er en god egenskap, men det er ikke alltid man får noe ut av det. 

Lett å sitte å tenke: alt kunne vært anderledes om jeg bare hadde klart å oppført meg sånn og sånn, men er det en garanti for det? Nei.... Og dessuten så er man kun et menneske som blir påvirket av mye på en gang.. og det er derfor ikke alltid lett å unngå å gjøre feil. 

 

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-ikke-angre-pa-ting-67866861 

Noen som kan si at de har aldri gjort noen feil, og at du håndterer alt helt korrekt? Jeg tror at dem som sier det ser ikke seg selv. Nå prater jeg generellt og ikke om meg i denne tråden. 

Vi mennesker har også lett for å prate om hveandre og om andres begåtte feil, og det er vel årsaken til at det er lett å tenke på egne feil fordi man føler det henger med oss som en attest eller vitnemål. Men viktig å konsentrere seg om sånn er det nå. Det andre var bare menneskelig. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror alle mennesker lærer hele tiden både av egne og andres feil.

Men mye man hører bør man ta med mer enn en klype salt. I vår tid oppdrar media oss alle til å bli en slags "sensesionels seekers" synes jeg. Vi leter etter feil eller distraksjoner til vår egen tragedie. Og finner dem kanskje i andres ting for vi orker ikke rote så nøye i vårt eget. Ille for den som ikke holder tidens stadig flyktige og skiftende ideal i alt. Sosiologer skrev før i tida at vi satt foran TV ene våre og moret oss til døde.

Jeg går med konstant vondt i maven av alle feilene mine.Alt sammen godt innkapslet i magen. Lurer på om magesår er den hyppigst stilte diagnosen i våre dager. Godt våren snart kommer her på berget.😊

Anonymkode: b75d4...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg tror det var meningen det som har skjedd skulle skje, også det jeg gjorde "feil". Når man vet bedre gjør man bedre, man er på det nivået man er på. Og ja livet har mange lekser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alle mennesker lærer hele tiden både av egne og andres feil.

Men mye man hører bør man ta med mer enn en klype salt. I vår tid oppdrar media oss alle til å bli en slags "sensesionels seekers" synes jeg. Vi leter etter feil eller distraksjoner til vår egen tragedie. Og finner dem kanskje i andres ting for vi orker ikke rote så nøye i vårt eget. Ille for den som ikke holder tidens stadig flyktige og skiftende ideal i alt. Sosiologer skrev før i tida at vi satt foran TV ene våre og moret oss til døde.

Jeg går med konstant vondt i maven av alle feilene mine.Alt sammen godt innkapslet i magen. Lurer på om magesår er den hyppigst stilte diagnosen i våre dager. Godt våren snart kommer her på berget.😊

Anonymkode: b75d4...043

Alle gjør feil. 

Det er også meninger: meninger om hva som er feil å gjøre ,si eller ikke i visse situasjoner. Altså det er en meningssak... Kompliserte greier :) 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror det var meningen det som har skjedd skulle skje, også det jeg gjorde "feil". Når man vet bedre gjør man bedre, man er på det nivået man er på. Og ja livet har mange lekser. 

 

Jeg gjør feil, men jeg forsøker alltid å fikse det og rydde opp etter meg. Det er jo egentlig en positiv egenskap selv om jeg ikke alltid har lykkes :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Samarita skrev:

Alle gjør feil iblant, det er slik vi lærer.

Det er sant. Og å angre er bortkastet tid. Det er bare å aksepterte at man kan ramle på tryne av og til. Det er menneskelig å gjøre feil. Vi er ikke programmerte. Det eneste som nytter er å ta lærdommen av feil som blir begått. Leve i nåtiden, lære av fortiden. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også vanskelig å være låst i en situasjon man ikke vet hvordan man skal løse..sukk.. 

Anonymkode: 19876...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er også vanskelig å være låst i en situasjon man ikke vet hvordan man skal løse..sukk.. 

Anonymkode: 19876...30a

Det er sant. 

Vi kommer i veldig mange situasjon er i livet. Og de kan være ganske vanskelig. Hvordan skal man takle det? Hva skal man føle / tenke ? Hvordan skal man bearbeide visse ting? Hvordan skal man tenke om seg selv eller andre? Hvem sin feil var det? Skal man hate seg selv om man gjør visse feil i stressete situasjoner? Hvordan komme seg ut av situasjoner som er vanskelig? Hvordan få mer ro over alle tanker? Ja alle disse spørsmål er noe som kan surre i hodet på en gang. Men det gjelder å tenke at her står vi. Forsøke å bruke fornuft fremfor følelser når man skal løse visse situasjoner. Som jeg leste på nett: slutte å tillegge visse ting følelser for det er følelsene som iblant gjør handlingene våre uriktig. Ikke alltid men iblant. Men dette er veldig vanskelige greier. Livet er komplisert. 

Søk opp på youtube... hvordan løse en situasjon på best mulig måte - skrevet på engelsk. Kanskje de har råd om hvordan vi skal fokusere om det og :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

På den annen side tror jeg også at det er slik at enkelte trenger litt press og enkelte trenger å rydde opp etter seg.

Da jeg var barn på timene i form og farge sa alltid læreren at gjør hva dere vil bare rydd opp etter dere. Tidvis holdt han hånden på hodene våre og sa " Det bor så mye der inne men det kommer bare ikke ut." Senere i livet har jeg alltid ryddet opp etter meg i egne feil og mangler. For det har vi alle. Men det klart jeg angrer.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maggie55 skrev:

På den annen side tror jeg også at det er slik at enkelte trenger litt press og enkelte trenger å rydde opp etter seg.

Da jeg var barn på timene i form og farge sa alltid læreren at gjør hva dere vil bare rydd opp etter dere. Tidvis holdt han hånden på hodene våre og sa " Det bor så mye der inne men det kommer bare ikke ut." Senere i livet har jeg alltid ryddet opp etter meg i egne feil og mangler. For det har vi alle. Men det klart jeg angrer.😊

Det er viktig å forsøke å rydde opp i feil man begår, med å si unnskyld osv om man sårer noen eller om man kan fikse feil man gjør. Men iblant kan de ikke fikses.Dersom de ikke kan fikses så ga den mannen noen gode råd i den linken. Viktig å akseptere seg selv, sine feil, og forsøke å leve i nuet istedet for å angre på noe man ikke har makt til å forandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jo jeg er veldig enig at det gjelder å leve mens man lever ,men skal man endre noe som ofte gjentar seg av feil i livet  er det ofte mye vanskeligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Maggie55

Nei. Slik tenker jeg bestemt ikke. Feilene våre er verdifulle læringspunkter. Tvertimot jeg tror det er nettopp feilene våre som gjør oss til den vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man kunne og burde ha lest mye mer i livet. Spesielt alt med liten skrift. Det er helt klart.

Man kunne vært mer skeptisk i livet. Det er også helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
På 28.4.2018 den 19.33, Maggie55 skrev:

Man har alltid framtida foran seg mener jeg. Det er bare å gå på med ny giv. Sånn tror jeg det er.

https://www.mindbodygreen.com/0-11454/10-ways-to-forgive-yourself-let-go-of-the-past.html

Vi lever bare en gang, og vi gjør alle våre dumme feil på en eller annen måte, men vi må tilgi oss selv for det. Viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er jo for omgivelsene å merke seg og lære at alt passer ikke for alle. Alle bør ikke ha visse roller i samfunnet som president eller morsrollen el.l. Alt passer ikke for alle.

Anonymkode: b75d4...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...