Gå til innhold

Antrale follikler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har hørt at det går an å telle antrale follikler i begynnelsen av syklus! Er det for å se hvor mye egg som er på vei? 

Jeg har en AMH på 6, og da jeg var til utredning i fjor telte de til 5 antrale follikler på dag 15. Betyr det at det da kanskje hadde vært flere i begynnelsen av syklus? Trodde det var for sent å telle de så sent i syklusen? 

Har hatt to forsøk via IVF - den ene ga 8 egg ut og ett overlevde til dag 5 - negativt forsøk! Og det andre forsøket var det kun en eggpose som var tom(men med en helt annen medisinkombinasjon enn første forsøk)...

Hilsen meg! 

 

 

Anonymkode: 7ec6c...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Spesielt for ‘eldre’ kvinner (over 35.40 år) er det viktig å kjenne til ‘eggresreserven’ eller ‘egglageret’ før IVF-forsøk. Det kan gjøres ved ulike metoder. AMH målt i blod er nok det mest sikre, og måling er ikke avhengig av tidspunkt i syklus. Tidlig i syklus (dag 2-3) kan bestemmelse av FSH og østradiol  gi informasjon. Ultralyd med AFC (antral follicle count) er en metode hvor man teller eggposer i eggstokkene, men metoden er upålitelig fordi den avhenger av erfaring til den som utfører undersøkelsen og kanskje også kvalitet av ultralydapparatet. Jeg kjenner ikke til at AFC endrer seg gjennom syklus, men antallet kan endre seg fra syklus til syklus. Ved disse metodene kan man få et inntrykk av hvor mange egg som er igjen, men ikke informasjon om eggenes kvalitet. Det får man først når det utføres et IVF-forsøk. Så må man huske, at selv om testene ikke er lovende, så kan det likevel skje graviditet, også på naturlig måte.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...