Gå til innhold

Hvilken type prevensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er ei kvinne på 24 år. Jeg er singel og går ikke på prevensjon. Har i grunn fått for meg at det kanskje er noe jeg bør starte opp med, men p-piller har jeg dårlig erfaring med. Dette fordi jeg har en spiseforstyrrelse og innimellom kaster en del opp uten å tenke over at jeg har tatt pillen. 

Jeg er redd for sprøyter, så vet ikke om p-stav er noe for meg. Har også problemer med å la andre rote i underlivet, så vet ikke om jeg takler å få innsatt spiral. Redd jeg skal besvime av det! 

Hvilke andre alternativ finnes? Og MÅ jeg ha time til fastlege for å få ordinert dette? Synes det er ekstremt flaut og vanskelig å ta opp og kvier meg for å ta en slik telefon! :(

Frustrerende å bruke så mye tid og energi på noe som er så normalt!

Anonymkode: 880bf...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her må vi bruke utelukkelsesmetoden, og det vi ender opp med er prevensjonsring eller -plaster. Ringen legges inn i skjeden og kan ligge der i tre uker. Det er ikke noe problem ved samleie, den merkes ikke. Etter tre uker er det to muligheter. Enten kan du vente med ny ring til det har gått en uke, og da vil du i mellomtiden har fått en menstruasjonsliknende blødning. Eller du kan gå rett på neste ring og unngå blødning (men kanskje få litt spotting). Du kan også bruke prevensjonsplaster som settes på huden hver uke. Med en ukes pause blir det blødning, men det kan tas kontinuerlig, og du unngår da blødning. Både ring og plaster virker på samme måte som p-pille, men hormonmengden er mindre i ringen. Eggløsningen hemmes og sikkerheten er derfor stor.

Dessverre er all prevensjon for kvinner på resept som må gis av fastlegen eller av helsesøster/jordmor. Tenk på at det i Norge er mer enn en halv million kvinner som bruker prevensjon. Så det er ikke noe som er flaut, men helt naturlig. Det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse for å få prevensjon. Når du blir 25 år, vil du få invitasjon til å få tatt celleprøve, og da er det nødvendig med undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...