Gå til innhold

Hvor tidlig er det mulig å kjenne på murringer o.l ved graviditet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har svært regelmessig syklus og hadde samleie uten prevensjon dag 9 i syklusen. Altså ca 5 dager før eggløsning. Allerede ett døgn etter kjenner jeg på mye murringer i nedre del av magen, (særlig venstre side) rundt egglederne. Litt likt som rett rundt mens. Kan det rett og slett være cellene som vandrer og fester seg jeg kjenner på allerede så tidlig? Eller er denne følelsen mest sannsynlig innbilning?

 Plutselig slår det meg forøvrig at vi også hadde samleie uten prevensjon siste menstruasjonsdag. Altså dag 5 i syklusen. Tenkte dette var relativt lite sannsynlig sjans for å bli gravid så tidlig i syklusen. Altså ca 9 dager før eggløsning. Men kan det være en mulighet? At at det jeg kjenner nå kanskje er et egg som akkurat har festet seg? Ja for hvor tidlig er det egentlig mulig å kjenne at en har blitt gravid?

Har dessverre litt blandede og ambivalente følelser ift å bli gravid akkurat nå. Til tross for at vi hadde bestemt oss for å droppe pillen og ta det litt som det kommer framover. Men likevel bruke kondom rundt eggløsning fordi det egentlig passer best å bli gravid om noen måneder mht jobben min. 

*

Men OM jeg velger å ta en angrepille i morgen og allerede kan være gravid. Vil dette kunne være skadelig for embryoet på noen måte? Og hva med meg eller muligheten for å bli gravid igjen? 

 

 

Anonymkode: 928bc...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men OM jeg velger å ta en angrepille i morgen og allerede kan være gravid. Vil dette kunne være skadelig for embryoet på noen måte? Og hva med meg eller muligheten for å bli gravid igjen? 

Anonymkode: 928bc...421

Angrepillen skal vel tas innen 72 timer etter samleie? Så det spørs når samleiet var da.

Og helt ærlig - om det ikke passer å bli gravid før om noen måneder så bruk kondom eller p-piller noen måneder til! 

Selv merket jeg ingenting så tidlig som førstegangsgravid, andre gangen kjente jeg igjen symptomene 2-3 dager etter befruktning, selv om fagfolk sier det ikke er mulig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De fornemmelser du har om evt å være gravid, det er innbilning. Det kan det ikke være tvil om. Du vil først kjenne ‘bevegelser’ av graviditeten etter ca 4 måneders graviditet. Graviditetssymptomer kan ikke oppstå før eggløsning!

Det er meget usannsynlig at du kan være blitt gravid. Forskning har vist at det er mulighet for graviditet i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den er igjen ca 14 dager før neste menstruasjon er ventet. Du opplyser ikke varighet av din syklus (fra første til første dag) og ikke når siste menstruasjon startet. Hvis du var 9 dager før ventet eggløsning, så er det ikke mulighet for graviditet.

Man kan ikke bli gravid før det har vært eggløsning. Angrepillen virker ved å utsette eggløsning, så sædceller som ligger parat for å befrukte egget ikke lenger er virksomme. Angrepiller skader ikke et embryo og de påvirker ikke mulighet for senere graviditet. Angrepillen kan endre første syklus, så menstruasjonen blir forsinket, men derutover har de ingen effekt.

Husker du å spise folat nå du tenker på å bli gravid?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Start med folat allerede nå, så er depotene fylt opp når du om noen måneder for alvor forsøker å bli gravid. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Lillemus skrev:

Angrepillen skal vel tas innen 72 timer etter samleie? Så det spørs når samleiet var da.

Og helt ærlig - om det ikke passer å bli gravid før om noen måneder så bruk kondom eller p-piller noen måneder til! 

Selv merket jeg ingenting så tidlig som førstegangsgravid, andre gangen kjente jeg igjen symptomene 2-3 dager etter befruktning, selv om fagfolk sier det ikke er mulig. :) 

Har tenkt litt i ettertid nå. Kjenner nemlig fortsatt på ganske tydelige murringer og svake mens symptomer og har lest flere steder at det er mulig å kjenne litt ifm eggløsningsprosessen. Og da er det bel naturlig å kjenne litt ifm befruktning og vandringen også?  Som sikkert var det du kjente tipper jeg.

Jeg tror i mitt tilfelle nå at det er eggløsningen som er i gang jeg kjenner på og har tatt angrepille.

Og ja, bruker kondom for tiden, men plutselig ble ikke ting som planlagt:-O

 

Anonymkode: 928bc...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Start med folat allerede nå, så er depotene fylt opp når du om noen måneder for alvor forsøker å bli gravid. Hilsen Mette

Takk for godt tips, dette visste jeg ikke!

Anonymkode: 928bc...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Eggløsning kan gi smerter fordi det kan komme væske og blod ut i bukhulen. Befruktning og vandring av egget kan ikke merkes. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Eggløsning kan gi smerter fordi det kan komme væske og blod ut i bukhulen. Befruktning og vandring av egget kan ikke merkes. Hilsen Mette

Igjen takk for info som var helt ny for meg. Da har jeg (forhåpentligvis) siste spørsmål. Etter at jeg tok angrepille på mandag har jeg kjent på enda mye mer murringer rundt eggstokkene og ømme bryster. Med andre ord, igjen ganske likt graviditetssymptomer. Kan dette være en bivirkning av pillen? Syklusen min er vanligvis regelmessig  og lang på mellom 30-32 dager. Så er nok umulig å ha blitt gravid så tidlig i syklusen som du sier. Men hva om syklusen plutselig hopper litt? Da kan det vel faktisk være en mulighet likevel. Jeg ammer fortsatt mitt første barn og har hatt 6 regelmessige menstruasjoner siden dette. Men kanskje ammingen kan føre til til forstyrrelser i hormonene? Huff ble mye mas på meg her. 

Anonymkode: 928bc...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Første syklus blir uregelmessig, på ulike måter. Bruk prevensjon til du får menstruasjon. Du kan få PMS symptomer i større grad etter angrepille. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...