Gå til innhold

Bipolar affektiv lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Psykiateren min mente at jeg ikke hadde bipolar lidelse fordi jeg kun har hatt (hypo)manier på et par dager, og at man må ha mani på 14 dager for å få diagnosen? Finnes det ikke en type bipolar lidelse hvor man kun har kortere og mildere manier (hypomani)?

Anonymkode: 98130...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Jo. Jeg vet om flere med bipolar 2 som kun er hypomane i noen dager. For meg personlig varer hypomanier/manier i flere uker eller måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, franklyscarlet skrev:

Jo. Jeg vet om flere med bipolar 2 som kun er hypomane i noen dager. For meg personlig varer hypomanier/manier i flere uker eller måneder.

huh, burde ikke psykiateren vite dette?

Anonymkode: 98130...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICD-10 som er den gjeldende i Norge krever varighet på "flere dager". Flere er per def mer enn en.

DSM-IV, som er et langt bedre diagnosesystem for psykiske lidelser, krever fire dagers varighet.

Jeg er ikke imponert over flertallet av norske psykiatere verken når det gjelde kompetanse på diagnostikk eller farmakoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, kupton skrev:

ICD-10 som er den gjeldende i Norge krever varighet på "flere dager". Flere er per def mer enn en.

DSM-IV, som er et langt bedre diagnosesystem for psykiske lidelser, krever fire dagers varighet.

Jeg er ikke imponert over flertallet av norske psykiatere verken når det gjelde kompetanse på diagnostikk eller farmakoterapi.

Rart, psykiateren mente at jeg helt klart hadde "bipolare tendenser", og hvis mine (hypo)manier hadde vart i 14 dager, så hadde han gitt meg diagnosen. Depresjonene mine er også ganske "bipolare" med tanke på at de starter og sluttet veldig brått. 

Det er jo utrolig rart at han ikke har kunnskap om de diagnostiske kriteriene til bipolar lidelse. Kan det være at enkelte psykiatere ikke "tror" på den mildere varianten av bipolar lidelse? Altså den med hypomanier? 

Ikke at diagnose er det viktigste men jeg vil aller helst ha rett diagnose, slik at jeg er sikret best mulig behandling i forhold til diagnose. Heldigvis er han enig med meg at det er en elendig idé å bruke antidepressiva, og han har støttet meg i dette. Jeg går per dags dato på stemningsstabiliserende medikamenter, som forsåvidt fungerer ganske godt. Så er det egentlig vits å konfrontere han med dette, eller skal jeg bare godta tilbakevendende depressiv lidelse som diagnose?

Anonymkode: 98130...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes du skal spørre han. Det er viktig at diagnosen er riktig.

Hvorfor er det viktig at trådstarter eventuelt får endret diagnosen sin fra tilbakevendende depresjon til BP om vedkommende allerede står på stemningsstabiliserende medikamenter? Behandlingen vil jo mest sannsynlig være den samme, tenker i forhold til at det allerede gir en Ok virkning for h*n.

Anonymkode: aba6c...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling er mer en psykofarmaka. Psykoedukasjon er meget viktig ved bipolar lidelse. Rådgivning for forebygging, tidlige varseltegn osv.  Jfr Bipolarskole som mange avdelinger har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

ICD-10 som er den gjeldende i Norge krever varighet på "flere dager". Flere er per def mer enn en.

DSM-IV, som er et langt bedre diagnosesystem for psykiske lidelser, krever fire dagers varighet.

Jeg er ikke imponert over flertallet av norske psykiatere verken når det gjelde kompetanse på diagnostikk eller farmakoterapi.

Jeg synes det er skremmende liten forståelse for hva BAL er (med dens typer og underklasser) på DPS' et her jeg bor. Vil tro at det ikke er så annerledes andre steder. 

Jeg var innlagt nylig pga depresjon og suicidalitet. Diagnosen er BAL, type 2. Men en psykepleier som jobbet der gjorde meg veldig usikker på diagnosen da hn spurte meg om mine oppstemte faser. Jeg svarte så godt jeg kunne, men da trakk hn i tvil om jeg virkelig kunne ha bp2 siden jeg aldri hadde gjort ekstreme ting som å selge huset og gi pengene til de fattige, miste hjemmet, sette meg i økonomisk ruin, tro at jeg var Jesus, osv. Jeg prøvde da å si at hn nok tenker på mani/psykose, men at jeg har _hypomanier, som ikke er så ekstreme. Måtte forklare vedkommende forskjellen, men hn ville ikke tro meg helt. 

Så, usikker som jeg er, har jeg bedt om ny utredning. Så gjenstår det å se om de vil gi meg det/mener det er nødvendig, eller ikke. 

Anonymkode: f7b9e...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike er det dessverre alt for mange av i psykiatrien. Sykdomslære er nesten fraværende (og nesten et skjellsord) i spesialutdanningen for å bli spesialsykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er skremmende liten forståelse for hva BAL er (med dens typer og underklasser) på DPS' et her jeg bor. Vil tro at det ikke er så annerledes andre steder. 

Jeg var innlagt nylig pga depresjon og suicidalitet. Diagnosen er BAL, type 2. Men en psykepleier som jobbet der gjorde meg veldig usikker på diagnosen da hn spurte meg om mine oppstemte faser. Jeg svarte så godt jeg kunne, men da trakk hn i tvil om jeg virkelig kunne ha bp2 siden jeg aldri hadde gjort ekstreme ting som å selge huset og gi pengene til de fattige, miste hjemmet, sette meg i økonomisk ruin, tro at jeg var Jesus, osv. Jeg prøvde da å si at hn nok tenker på mani/psykose, men at jeg har _hypomanier, som ikke er så ekstreme. Måtte forklare vedkommende forskjellen, men hn ville ikke tro meg helt. 

Så, usikker som jeg er, har jeg bedt om ny utredning. Så gjenstår det å se om de vil gi meg det/mener det er nødvendig, eller ikke. 

Anonymkode: f7b9e...12c

Jeg har vært borti akkurat det samme. Fordi jeg aldri har gjort virkelig ekstreme ting i oppstemt fase, var BP utelukket. Det forsinket riktig diagnose med to år. 

Anonymkode: e3727...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått diagnosen BP2 som voksen. Jeg har bl.a. brukt veldig mye penger, hatt hallusinasjoner og vært psykotisk noen ganger i kortere perioder.Jeg går på antidepressiva og får også medisiner for søvnproblemer og tankekjør. Min psykiater behandler meg med medisiner for å unngå at jeg kommer for høyt opp og dermed skal slippe nedturen i form av depresjon etterpå og det ser ut til å fungere nokså bra selv om jeg varierer mye i humør og følelser fra dag til dag. Jeg kan plutselig bli dypt deprimert ut av intet og neste dag er alt bare fryd og gammen. Er det vanlig at humøret varierer så til de grader hos bipolare eller er det andre ting som gjør dette?

Anonymkode: e5459...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått diagnosen BP2 som voksen. Jeg har bl.a. brukt veldig mye penger, hatt hallusinasjoner og vært psykotisk noen ganger i kortere perioder.Jeg går på antidepressiva og får også medisiner for søvnproblemer og tankekjør. Min psykiater behandler meg med medisiner for å unngå at jeg kommer for høyt opp og dermed skal slippe nedturen i form av depresjon etterpå og det ser ut til å fungere nokså bra selv om jeg varierer mye i humør og følelser fra dag til dag. Jeg kan plutselig bli dypt deprimert ut av intet og neste dag er alt bare fryd og gammen. Er det vanlig at humøret varierer så til de grader hos bipolare eller er det andre ting som gjør dette?

Anonymkode: e5459...d6b

Hvis du har vært psykotisk under oppstemt fase har du BP1, ikke BP2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Janus30 skrev:

Hvis du har vært psykotisk under oppstemt fase har du BP1, ikke BP2.

Om jeg var i oppstemt fase er jeg usikker på og disse psykosene varte ikke lenger enn noen minutter, så det blir vel litt usikkert? Går det an å være et sted midt i mellom BP1 og BP2 eller er man kun 1 eller 2?

Anonymkode: e5459...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg var i oppstemt fase er jeg usikker på og disse psykosene varte ikke lenger enn noen minutter, så det blir vel litt usikkert? Går det an å være et sted midt i mellom BP1 og BP2 eller er man kun 1 eller 2?

Anonymkode: e5459...d6b

Man kan være en pass i mellom ja, da blir det vel "uspesifisert bipolar lidelse".

Anonymkode: 98130...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mellom. Utfordringen for lege/psykolog er å avgjøre på hvilken side av grensen det var. Den beslutningen gir også diagnosen. Enten BP1 eller BP2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, kupton skrev:

Det er ikke noe mellom. Utfordringen for lege/psykolog er å avgjøre på hvilken side av grensen det var. Den beslutningen gir også diagnosen. Enten BP1 eller BP2. 

Min psykiater sa at mine oppstemte perioder ikke er sterke nok til å kunne kalle det ekte manier, men hypomanier og derfor ble det BP2 i stedet for BP1. Det går altså an å ha BP2 med psykotiske symptomer?

Anonymkode: e5459...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min psykiater sa at mine oppstemte perioder ikke er sterke nok til å kunne kalle det ekte manier, men hypomanier og derfor ble det BP2 i stedet for BP1. Det går altså an å ha BP2 med psykotiske symptomer?

Anonymkode: e5459...d6b

Fra ICD-10: 

"Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet, økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet. Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd/opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.
 
Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Janus30 skrev:

Fra ICD-10: 

"Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet, økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet. Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd/opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.
 
Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger."

Det er ingen som helst tvil om at jeg har hatt hypomani, men hallusinasjonene og vrangforestillingene kan muligens komme av noe annet. Jeg har flere ting jeg sliter med.

Anonymkode: e5459...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...