Gå til innhold

Hvor lang tid på AD før vurdere doseøkning?


sirop1365381324

Anbefalte innlegg

sirop1365381324

Jeg har vært på 2,5 uke 100mg Zoloft mot panikkangst og agorafobi.

Før det var jeg på 75mg i 2 måneder. Dette har gitt noe positiv effekt så ble med lege enig om å øke til 100mg men merker ikke noe forskjell fra 75mg enda, bortsett fra litt bivirkninger i form av økt angst første tiden etter doseøkningen men dette ser ut til å gitt seg.

Hvor lenge bør jeg vente før jeg konkluderer med at doseøkningen ikke har gitt merkbar effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte du rett på 75 mg?

Jeg fikk beskjed om 1 uke på 25 mg, 1 uke på 50 mg, og så videre på 75 mg et par uker....

Jeg har virkelig slitt med bivirkninger, jeg er helt på nippe til å gi opp..

Men jeg tenker at du burde kjenne noe endring etter 1 uke, både med tanke på effekt eller bivirkninger.

Men så er det jo slik med AD at det kan gå laaang tid før en føler seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Begynte først på 25mg første uke, 50mg i andre uke, 75mg noen uker og nå for 17 dager siden opp på 100mg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har økt bivirkninger etter doseøkning. 

Har nå hatt 75 mg i 2 uker, regner med jeg må ytterligere opp, sikkert til 100 mg. 

Men jeg er sliten... vet ikke om jeg orker.. Jeg synes ikke det hjelper. Har panikk, kjenner daglig på en enorm uro, kroppen spenner seg og jeg er konstant redd. 

Går det bra med deg Sirop? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være to årsaker til opptrapping. 1. En trapper opp i stedet for å gå direkte til det en tror kan være effektiv dose. Da trapper en opp så raskt en orker til minste antatt effektive dose (gjelder ikke Lamictal, men AD). 2. En står på en sannsynlig effektiv dose, men avventer for å se om nåværende dose virker. Da trapper en opp hver 2-4 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324
On 22.4.2018 at 10:51 AM, usikker said:

Jeg også har økt bivirkninger etter doseøkning. 

Har nå hatt 75 mg i 2 uker, regner med jeg må ytterligere opp, sikkert til 100 mg. 

Men jeg er sliten... vet ikke om jeg orker.. Jeg synes ikke det hjelper. Har panikk, kjenner daglig på en enorm uro, kroppen spenner seg og jeg er konstant redd. 

Går det bra med deg Sirop? 

Går bra her, 3 uker på 100mg nå. Bivirkninger virker å ha roet seg. Skal gjøre noen "krevende" gjøremål denne uka så får jeg se om doseøkningen har hatt effekt på angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, sirop1365381324 skrev:

Går bra her, 3 uker på 100mg nå. Bivirkninger virker å ha roet seg. Skal gjøre noen "krevende" gjøremål denne uka så får jeg se om doseøkningen har hatt effekt på angsten. 

Så bra!

Lykke til denne uken, håper alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen. 

Jeg begynner nå på min 6. uke med 100 mg.

Jeg har nå de to siste ukene måtte stadig oftere ty til Sobril. Jeg opplever en voldsom uro, og har daglig panikkanfall. Jeg er så redd... Har fått anbefalt å stå på 100 mg i minst 8 uker, før jeg event øker. Det var vist så lang tid det ville ta før kroppen tilpasset seg.

Men jeg er redd. Redd for å bli avhengig av Sobril. Redd for at de rundt meg skal se at jeg er påvirket av sobril. 

Jeg har bestemt meg for å drøfte med legen om jeg kan få prøve Fluanxol. Har time om to dager.. 

Hadde ikke hørt/lest noe om denne medisinen før Kupton nevnte den i et innlegg. Tenk om den kan hjelpe meg?

Jeg hater angsten min. Hater at jeg stadig faller ned i redselen. Hater hva livet mitt har blitt, og hater min hverdag...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For AD er den siste anbefalingen økning etter 4 uker om ikke tilfredsstillende effekt. Men dette må du selvsagt snakke med legen din om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg økt sertralin til 125 mg... fikk ikke noe annet råd enn det.

Legen lurte på om jeg ville bytte tilbake til Fluoxetine! Etter å ha kjempet meg gjennom 12 uker med sertralin, klarer jeg ikke å se for meg enda en gang med oppstartsvnsker... jeg klarer det bare ikke.

sirop1365381324

har du det bra Sirop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎06‎.‎2018 den 13.31, usikker skrev:

Hei igjen. 

Jeg begynner nå på min 6. uke med 100 mg.

Jeg har nå de to siste ukene måtte stadig oftere ty til Sobril. Jeg opplever en voldsom uro, og har daglig panikkanfall. Jeg er så redd... Har fått anbefalt å stå på 100 mg i minst 8 uker, før jeg event øker. Det var vist så lang tid det ville ta før kroppen tilpasset seg.

Men jeg er redd. Redd for å bli avhengig av Sobril. Redd for at de rundt meg skal se at jeg er påvirket av sobril. 

Jeg har bestemt meg for å drøfte med legen om jeg kan få prøve Fluanxol. Har time om to dager.. 

Hadde ikke hørt/lest noe om denne medisinen før Kupton nevnte den i et innlegg. Tenk om den kan hjelpe meg?

Jeg hater angsten min. Hater at jeg stadig faller ned i redselen. Hater hva livet mitt har blitt, og hater min hverdag...

 

Jeg tror nok vi dessverre bare må erkjenne at behandling av angst med Fluanxol og tilsvarende medisiner enten blir en spesialistoppgave eller en oppgave for fastleger med god kompetanse i psykiatri og/eller psykofarmakologi. Det er synd, for det er en kjempebra medisin som i disse dosene har så godt som null bivirkninger, hurtig inntreffende effekt og god effekt.

Det jeg synes er påfallende, er at det ikke er noe problem å få Truxal, som har langt mer bivirkninger (vektoppgang, søvnighet, munntørrhet/antikolinerge effekter, blodtrykksfall og rask puls) i lave doser. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 24.6.2018 den 18.15, usikker skrev:

Da har jeg økt sertralin til 125 mg... fikk ikke noe annet råd enn det.

Legen lurte på om jeg ville bytte tilbake til Fluoxetine! Etter å ha kjempet meg gjennom 12 uker med sertralin, klarer jeg ikke å se for meg enda en gang med oppstartsvnsker... jeg klarer det bare ikke.

sirop1365381324

har du det bra Sirop?

Hvordan gikk det med opptrapping? Hvor lang tid tok det før du ble bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...