Gå til innhold

Soppinfeksjon som alltid kommer tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har siden etter jul vært plaget med soppinfeksjoner som stadig kommer tilbake etter behandling. Jeg var hos lege med dette i januar, da det var første gang jeg hadde slike symptomer. Jeg ble etter en gynekologisk undersøkelse anbefalt Diflucan 150 mg som engangsdose for å behandle dette. Etter denne behandlingen ble alle symptomer borte, før de kom tilbake ca. 1 mnd. senere. Jeg tok da en ny Diflucan og symptomene forsvant. Midt i mars kom symptomene tilbake, men denne gangen verre.. Jeg var svært sår og følte meg hoven i underlivet, i tillegg til den typiske utfloden og kløe. Jeg gikk til studenthelsestasjonen og fikk resept på en 4-pakning med diflucan.. Jeg skulle ta en pille med 1-2 ukers mellomrom til jeg ikke hadde flere igjen.. Nå har jeg vært symptomfri siden før påske, helt til i går.. kløen, svien og den klumpete utfloden er tilbake..

Hva skal jeg gjøre? Begynner å bli skikkelig fortvila av dette.. Har noen andre vært plaget med tilbakevendende soppinfeksjoner og har noen råd?

Kan legge til at jeg er jomfru...

Anonymkode: e3562...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg blir aldri kvitt det helt. Legen min mener det er helt naturlig og att det aldri helt går bort. Jeg har gått på 6 ukers fluconazol kur og da var jeg bra i nesten ett halvår, men det kom igjen. Jeg er mann da, og gikk lenge med det ubehandlet.

Anonymkode: 7a02f...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har siden etter jul vært plaget med soppinfeksjoner som stadig kommer tilbake etter behandling. Jeg var hos lege med dette i januar, da det var første gang jeg hadde slike symptomer. Jeg ble etter en gynekologisk undersøkelse anbefalt Diflucan 150 mg som engangsdose for å behandle dette. Etter denne behandlingen ble alle symptomer borte, før de kom tilbake ca. 1 mnd. senere. Jeg tok da en ny Diflucan og symptomene forsvant. Midt i mars kom symptomene tilbake, men denne gangen verre.. Jeg var svært sår og følte meg hoven i underlivet, i tillegg til den typiske utfloden og kløe. Jeg gikk til studenthelsestasjonen og fikk resept på en 4-pakning med diflucan.. Jeg skulle ta en pille med 1-2 ukers mellomrom til jeg ikke hadde flere igjen.. Nå har jeg vært symptomfri siden før påske, helt til i går.. kløen, svien og den klumpete utfloden er tilbake..

Hva skal jeg gjøre? Begynner å bli skikkelig fortvila av dette.. Har noen andre vært plaget med tilbakevendende soppinfeksjoner og har noen råd?

Kan legge til at jeg er jomfru...

Anonymkode: e3562...cc7

Jeg har i perioder vært mye plaget av soppinfeksjon og hadde tidligere alltid Canesten stikkpille og krem liggende sånn i tilfelle... Men jeg er blitt bedre og mye mindre plaget etter å ha byttet ut stringtruser i syntetisk stoff med bomullstruser - ihvertfall sånn til daglig! Innbiller meg at det da blir mindre tett og fuktig.  

Anonymkode: 072c3...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i perioder vært mye plaget av soppinfeksjon og hadde tidligere alltid Canesten stikkpille og krem liggende sånn i tilfelle... Men jeg er blitt bedre og mye mindre plaget etter å ha byttet ut stringtruser i syntetisk stoff med bomullstruser - ihvertfall sånn til daglig! Innbiller meg at det da blir mindre tett og fuktig.  

Anonymkode: 072c3...7a6

Bruker du ds stringtruser av bomull eller skikkelige bestemortruser? 

Anonymkode: e3562...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er plaget med dette. I perioder har jeg hatt flere slike runder hvert år, men så kan det holde opp i måneder eller kanskje et år. Nå er jeg til igjen, og prøvde med Pevarylkrem noen dager, uten at det hjalp. Fikk Difluctan (1 tablett) på apoteket for et par dager siden, og håper den hjelper.

Jeg har blitt anbefalt å bruke melkesyrebakterier, eller youghurt naturell forebyggende. Det siste har jeg aldri prøvd, fordi det høres så klissete ut (!), men sånne kapsler med melkesyrebakterier er jo greie å ta. Lenge siden jeg har tatt dem nå, men må kanskje begynne igjen ...

Det er forferdelig når det klør så himla! Håper du finner noe som hjelper! Jeg bruker bare bomullstruser, så det har ingenting å si for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er plaget med dette. I perioder har jeg hatt flere slike runder hvert år, men så kan det holde opp i måneder eller kanskje et år. Nå er jeg til igjen, og prøvde med Pevarylkrem noen dager, uten at det hjalp. Fikk Difluctan (1 tablett) på apoteket for et par dager siden, og håper den hjelper.

Jeg har blitt anbefalt å bruke melkesyrebakterier, eller youghurt naturell forebyggende. Det siste har jeg aldri prøvd, fordi det høres så klissete ut (!), men sånne kapsler med melkesyrebakterier er jo greie å ta. Lenge siden jeg har tatt dem nå, men må kanskje begynne igjen ...

Det er forferdelig når det klør så himla! Håper du finner noe som hjelper! Jeg bruker bare bomullstruser, så det har ingenting å si for min del.

Har du gått på lange diflucankurer og hjalp det med tilbakefallene? Hvordan melkesyrekaplser bruker du?

Anonymkode: e3562...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er noen plaget med sopp som kommer fort tilbake etter behandling. Jeg går ut fra at det er dokumentert at det dreier seg om sopp ved prøvetaking hos legen ?

Norsk gynekologisk forenings anbefaling ved soppinfeksjoner som kommer fort tilbake er Diflucan 150 mg annenhver uke i 8 uker, deretter månedlig i 4 måneder.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.4.2018 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Bruker du ds stringtruser av bomull eller skikkelige bestemortruser? 

Anonymkode: e3562...cc7

Ikke bestemor-style nei... Vanlige truser så lenge de er bomull, kjøpt på Lindex, H&M etc. Og når jeg bruker string, er de også bomull. Hvis det er syntetisk stoff, blir det for klamt og tett og da har jeg en tendens til å få soppinfeksjon igjen.

Anonymkode: 072c3...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig godt, bruker stringtruser i bomull, men skal prøve vanlige truser! Jeg har prøvd å lese meg litt opp på tilbakevendende soppinfeksjoner, og har blitt veldig stresset. Det jeg kommer over igjen og igjen er skrekkhistorier med jenter som har fått vestibulitt av gjentatt soppbehandlig og har gått med kronisk svie i mange år etterpå uten å bli frisk.. Jeg har kun blitt behandlet med diflucan etter gyn. undersøkelse og typiske symptomer, ikke ved mikroskopisk undersøkelse av utflod. Kan det hende jeg har vestibulitt og at svien min skyldes dette? Jeg har ikke berøringssmerter, men har ikke hatt sex så vet ikke om det er vondt ved samleie (har skjønt at det er et problem med tilstanden). 

Anonymkode: e3562...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Har du gått på lange diflucankurer og hjalp det med tilbakefallene? Hvordan melkesyrekaplser bruker du?

Anonymkode: e3562...cc7

Nei, bare en enkelttablett, etterfulgt av Pevarylkrem i en ukes tid. Tror at det var det som var opplegget. Virker som den ene tabletten virket denne gangen også.

Husker ikke navnet på de melkesyre tablettene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk Mette! Trur du det er noen mulighet for vestibulitt (innlegg over) eller er det mest sannsynlig underbehandlet soppinfeksjon?

Anonymkode: e3562...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det kan jeg dessverre ikke uttale meg om her på nettet. Nå er tråden så lang at jeg ikke lenger kan følge den opp. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...