Gå til innhold

Prevensjon midt i 40-årene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 45 år og har behov for prevensjon. Hittil brukt kondom, er i et fast forhold. Ikke-røyker, er frisk. Har menssmerter, samt kraftig blødning de 2-3 første dagene. Skal ikke ha flere barn, tidligere født to med keisersnitt. Som yngre brukte jeg vanlige p-piller (forskjellige merker) og har også forsøkt Cerazette, men med en del småblødninger. Jeg er av diverse årsaker skeptisk til å få lagt inn spiral, men lurer på hvordan p-stav eller p-sprøyte kan være i min alder? Er det noen "der ute" som har erfaringer/anbefalinger å dele?

Anonymkode: 6447f...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 45 år og har behov for prevensjon. Hittil brukt kondom, er i et fast forhold. Ikke-røyker, er frisk. Har menssmerter, samt kraftig blødning de 2-3 første dagene. Skal ikke ha flere barn, tidligere født to med keisersnitt. Som yngre brukte jeg vanlige p-piller (forskjellige merker) og har også forsøkt Cerazette, men med en del småblødninger. Jeg er av diverse årsaker skeptisk til å få lagt inn spiral, men lurer på hvordan p-stav eller p-sprøyte kan være i min alder? Er det noen "der ute" som har erfaringer/anbefalinger å dele?

Anonymkode: 6447f...67b

Jeg er 45 år og år og tok p.sprøyte i dag, for meg er det veldig vellykket. Var veldig plaget med humørsvingninger, store blødninger og masse smerter, nå blør jeg ikke i det hele tatt. Men blødde vel endel når jeg begynte på den, det gikk over. Kommer til å fortsette med den så lenge jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiralen ville være et førstevalg fordi det gir effektiv prevensjon og reduserer blødning og menstruasjonssmerter, men det er altså en metode du ikke ønsker.

 

P-staven blir lagt under huden i lokalbedøvelse og varer i tre år. Den gir hos 1/3 mindre eller ingen blødning, hos 1/3 omtrent normal blødning og hos siste 1/3 mer blødning. Med tiden mindre blødning hos de fleste. Blødningene blir omtrent som med Cerazette.

 

P-sprøyte settes hver 3,måned. Det blir ofte en del blødningsuregelmessigheter hos de fleste, men etter ett år er de fleste blødningsfri. Det har vært bekymring for om den kan ha uheldig innvirkning på skjelettet, men hos friske og ikke-røkere er det tilsynelatende ikke noe problem.

 

P-pille med både østrogen og gestagen vil jeg ikke anbefale til en som ikke har brukt det på mange år. De nevnte tre metoder inneholder ikke østrogen og medfører derfor ikke øket risiko for blodpropp.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Kanskje jeg skal vurdere hormonspiral på nytt, men jeg er veldig redd for smertene og ubehaget ved innsetting. Men at pasienten er redd, er kanskje noe lege/gynekolog er vant til å hanskes med... Ser at det er flere typer hormonspiral, er det stor forskjell på smerter ved innsetting? Hvilken ville du anbefale meg? Lurer også på om det er lurest å sette den inn under mensen, eller er ikke det så viktig?

Anonymkode: 6447f...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan be om å få en gynekolog til å innsette spiralen, og det kan gis lokalbedøvelse (PCB) før innsetting. Jeg vil anbefale Mirena som er den mest effektive til å redusere blødningene. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...