AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvorfor er det så mange "navn" på Quetiapin? Sandos, amneal, depot, m.fl. Er det bare fabrikknavnet, altså navnet på de ulike fabrikantene? Er det noen forskjell i virkning på de ulike, eller er det samme oppskrift og virkningsmekanismer på dem alle? Anonymkode: f0259...286 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Depot er forskjellig fra vanlig. Ellers er det bare variasjoner på navnet etter hvem som lager det. Før het alt seroquelle. patenten løp ut etterhvert slik att alle som vil kan kopiere medisinen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Seroquel er det originale medikamentnavnet, evt. Seroquel depot - som da er en slow release versjon som er ment å gi en jevnere blodkonsentrasjon igjennom døgnet. Quetiapin er virkestoffet, og flere produsenter selger preparatet under det såkalte generiske navnet. Accord blir brukt som erstatning for "Depot" på de jeg får - altså Quetiapin Accord (også produsentens navn som jeg ikke husker). Tror det er en del konkurranse om å få selge de generiske variantene. De er mye billigere i innkjøp, men det er folk som får reaksjoner på disse som de ikke opplever på originalen. I så fall kan man få utskrivende lege til å reservere mot såkalt generisk bytte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 14 minutter siden, FjellOgDalar skrev: Seroquel er det originale medikamentnavnet, evt. Seroquel depot - som da er en slow release versjon som er ment å gi en jevnere blodkonsentrasjon igjennom døgnet. Quetiapin er virkestoffet, og flere produsenter selger preparatet under det såkalte generiske navnet. Accord blir brukt som erstatning for "Depot" på de jeg får - altså Quetiapin Accord (også produsentens navn som jeg ikke husker). Tror det er en del konkurranse om å få selge de generiske variantene. De er mye billigere i innkjøp, men det er folk som får reaksjoner på disse som de ikke opplever på originalen. I så fall kan man få utskrivende lege til å reservere mot såkalt generisk bytte. Jeg har alltid fått spørsmål om jeg ønsker en billigere varianten eller ei når jeg er på apoteket for å hente ut seroquel, har forøvrig alltid svart ja. Så går ut ifra at det er opp til hver enkelt pasient? Anonymkode: 20c42...a41 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvis legen ikke har huket av nei til generisk bytte, må du betale et mellomlegg for å få originalen fordi den er mye dyrere i innkjøp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Okei.. Så da kan jeg f.eks. a 300 mg kvetiapin accord, 200 mg kvetiapin sandos, og 100 mg kvetiapin amneal, og 50 mg kvetiapin depot. Fordi det er kvetiapin alt sammen? Same shit, liksom? Skjønner ikke dette, jeg. Anonymkode: f0259...286 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 *ta Anonymkode: f0259...286 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei.. Så da kan jeg f.eks. a 300 mg kvetiapin accord, 200 mg kvetiapin sandos, og 100 mg kvetiapin amneal, og 50 mg kvetiapin depot. Fordi det er kvetiapin alt sammen? Same shit, liksom? Skjønner ikke dette, jeg. Anonymkode: f0259...286 Korrekt. Pass dog på at det blir riktig døgndose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.