Gå til innhold

What to do ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et dilemma : min bror har aldri vært særlig  flink med penger. Han lever litt over evne og kommer stadig i økonomisk knipe. Nå har jeg en utleiebolig som jeg tjener godt på men den er med på å finansiere lån og gjør at min samboer og jeg har fått opparbeidet en grei økonomisk trygghet. Nå ønsker min bror å bo i vår utleiebolig for en mindre sum. Han ønsker å spare opp litt penger sier han og han mener at familie må hjelpe hverandre. Det betyr at vi vil tape flere tusen i mnd i leieinntekt. Samtidig får jeg forferdelig dårlig samvittighet  ovenfor min bror hvis jeg sier nei. Og det er heller ikke enkelt å skulle kaste ut en leietaker som har vært trofast betaler i 10 år. Med all min dårlige samvittighet klarer jeg ikke å se hva jeg burde gjøre. Hva mener dere ?

Anonymkode: c8830...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et dilemma : min bror har aldri vært særlig  flink med penger. Han lever litt over evne og kommer stadig i økonomisk knipe. Nå har jeg en utleiebolig som jeg tjener godt på men den er med på å finansiere lån og gjør at min samboer og jeg har fått opparbeidet en grei økonomisk trygghet. Nå ønsker min bror å bo i vår utleiebolig for en mindre sum. Han ønsker å spare opp litt penger sier han og han mener at familie må hjelpe hverandre. Det betyr at vi vil tape flere tusen i mnd i leieinntekt. Samtidig får jeg forferdelig dårlig samvittighet  ovenfor min bror hvis jeg sier nei. Og det er heller ikke enkelt å skulle kaste ut en leietaker som har vært trofast betaler i 10 år. Med all min dårlige samvittighet klarer jeg ikke å se hva jeg burde gjøre. Hva mener dere ?

Anonymkode: c8830...b00

Du skal ikke fortsette å sy puter under armene på din bror. Det vil også - som du sier - være svært dårlig gjort mot leieboeren du har nå. Tror du helt ærlig at det vil hjelpe din bror om han får bo billig hos deg? Jeg tviler sterkt. Jeg skjønner ikke helt hvordan han kan få seg til å komme med et slikt forslag en gang, hadde boligen stått tom så hadde jeg skjønt det, men ikke når den alt er utleid.

Skjønner godt at det er kjempevanskelig å si nei, men leiligheten er allerede utleid og dere er ikke interessert i å si opp nåværende leieboer, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er heller ikke enkelt å skulle kaste ut en leietaker som har vært trofast betaler i 10 år.

Det synes jeg er et godt argument.  Jeg tror jeg hadde forsøkt å vente med hele saken til leiligheten ble ledig. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ønsker å spare opp litt penger sier han og han mener at familie må hjelpe hverandre.

Joda, men hvis han ikke er i direkte nød, bør det jo gå litt begge veier.  Kan han f.eks. pusse opp leiligheten mens han bor der (når den blir ledig) eller gjøre deg en gjentjeneste på annen måte?  Han kan ikke forlange at du skal sponse ham med flere tusen i måneden, det kan fort bli veldig mye penger. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han lever litt over evne og kommer stadig i økonomisk knipe.

Det kan hende det blir billigere for dere å hjelpe ham med et engangsbeløp (f.eks. når dere får feriepenger) enn å subsidiere en livsførsel som hele tiden balanserer på kanten av det han har råd til. 

Hvis du ender med å la ham leie - lag en tidsbegrenset avtale, slik at han faktisk blir nødt til å spare.  Eller lag en avtale der du tar mer leie enn han har foreslått at han skal betale, og du setter "overprisen" inn på sparekontoen hans, slik at han ikke "ser" de pengene så tydelig, men faktisk får spart dem.   

Jeg virker kanskje litt hard og "umyndiggjørende" nå, men vi har hatt noen økonomikriser på nært hold i min (sviger)familie også.  Vår erfaring er at selv om man gir dem penger til å få løst akutte situasjoner (noe vi har gjort flere ganger), kommer det alltid en ny krise etter en stund.  Så jeg har mistet litt av troen på at voksne som har vent seg til å leve over evne, forandrer stil hvis de får mer penger mellom hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et dilemma : min bror har aldri vært særlig  flink med penger. Han lever litt over evne og kommer stadig i økonomisk knipe. Nå har jeg en utleiebolig som jeg tjener godt på men den er med på å finansiere lån og gjør at min samboer og jeg har fått opparbeidet en grei økonomisk trygghet. Nå ønsker min bror å bo i vår utleiebolig for en mindre sum. Han ønsker å spare opp litt penger sier han og han mener at familie må hjelpe hverandre. Det betyr at vi vil tape flere tusen i mnd i leieinntekt. Samtidig får jeg forferdelig dårlig samvittighet  ovenfor min bror hvis jeg sier nei. Og det er heller ikke enkelt å skulle kaste ut en leietaker som har vært trofast betaler i 10 år. Med all min dårlige samvittighet klarer jeg ikke å se hva jeg burde gjøre. Hva mener dere ?

Anonymkode: c8830...b00

Hvis hans økonomiske vansker handler om dårlig økonomistyring, så synes jeg ikke du skal la ham få leie hos dere. Jeg kunne ha ment at det ville vært en god løsning dersom det var sykdom eller samlivsbrudd som midlertidig hadde satt ham i en vanskelig situasjon. Jeg liker at familie hjelper hverandre, men ikke at noen forsøker å økonomisk utnytte en annen - slik det kan virke som din bror prøver på nå. 

Anonymkode: de86f...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...