Gå til innhold

Vaginal ultralyd


Nysgjerrigper

Anbefalte innlegg

Nysgjerrigper

Hei.

Jeg har et spørsmål angående vaginal ultralyd. Dette virker nok som et «dumt» og sikkert kunnskapsløst spørsmål, men jeg finner ingen svar på Google. En vaginal ultralyd utføres ved å føre en probe med kondom el.l påført glidekrem inn i skjeden. Jeg vil anta/håpe at staven steriliseres mellom hver pasient, i tillegg til bruk av kondom. Dette er forhåpentligvis rutiner som alle gynekologer følger. Det er mange forskjellige personer som går til gynekolog, og i noen tilfeller har sikkert pasienten hatt samleie ikke lenge i forkant av undersøkelsen. Kan det da være slik, at dersom rutinene ikke blir fulgt i forhold til renhold og sterilt utstyr, så kan sæd fra skjeden til en annen kvinne overføres til neste pasient og gjøre henne gravid? Dette med forutsetning om at hennes eggløsning er i samme tidsrom. Det er mange tilfeldigheter som skal inntreffe i et slikt tilfelle, så jeg vil tro muligheten er svært liten eller ikke-eksisterende. Men er dette noe en overhode trenger å bekymre seg for? Kan du eventuelt forklare hvorfor dette teknisk ikke er mulig?

På forhånd, takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Proben (platstaven) som føres inn i skjeden renses med desinfiserende væske, så overtrekkes den med et kondom før innføring.

Sæd kan ikke overføres fra en kvinne til en annen via proben, det er helt sikkert.

Det er ikke noe du behøver å bekymre deg for.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...