AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Hei. Jeg har vansker med kommunikasjon. Jeg har alltid hatt det slik, men siden jeg alltid har vært veldig selvstendig og forholdsvis lite hjelpetrengende, også som barn, har jeg ikke hatt behov for å utvikle bedre kommunikasjonsevner. Jeg har alltid forsøkt å samarbeide med andre minst mulig. Nå er jeg kronisk syk og drar til leger for å få hjelp med plagene mine. I den forbindelse har mine dårlige kommunkasjonsevner vært svært uheldige. Jeg har store problemer med å formidle vanskene mine på en slik måte at de blir forstått. Jeg er alltid redd for å virke pedantisk, arrogant, masete og plagsom, og mye av samtalen preges av dette. Problemene jeg opplever i forbindelse med legesamtaler er disse: 1. Jeg tør ikke forberede meg til legesamtaler, ta med meg dokumenter eller stille de spørsmålene jeg lurer på i frykt for å fremstå som det overnevnte. 2. Jeg har noe vansker med å finne ord på egenhånd for å beskrive subjektive opplevelser. Trenger litt lenger tid for dette. Det hjelper å lese om andres erfaringer og se om jeg kjenner meg igjen i noe. 3. Jeg tør ikke ta meg tid til å svare på spørsmål legen stiller i timen i frykt for å være plagsom. 4. Jeg klarer ikke korrigere legen dersom han/hun antar noe om meg som ikke stemmer. 5. Jeg klarer ikke å gi opplysninger som jeg mistenker er av vesentlig betydning for legens vurdering og avgjørelser i frykt for å virke pedantisk, arrogant, masete og plagsom. 6. Jeg synes det er veldig vanskelig å si ifra om at en behandling de foreskrev ikke fungerte. 7. Jeg klarer ikke å spørre om bestemte diagnoser, tester eller medisiner i frykt for å virke arrogant og plagsom. Som oftest fører dette til at jeg blir misforstått og feilbehandlet, det blir foretatt unødvendige undersøkelser og kanskje ikke de nødvendige og at ukorrekte opplysninger blir notert i journalen min. Det fører også til at jeg drar til nye leger dersom jeg leser i journal at det har hendt misforståelser eller dersom behandlingen de foreskrev ikke virket. Jeg har mye av de samme vanskene i kommunikasjon med andre mennesker, men har ikke så mye sosial omgang. Det mest brysomme er at jeg ofte kjøper ting jeg ikke ønsker fordi jeg ikke klarer å snakke med selgere. Er det noe jeg kan gjøre selv for å bli flinkere til disse tingene? Anonymkode: 92895...98a 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Meg igjen: En annen ting jeg har problemer med: Klarer ofte ikke å bruke fagbegreper eller mindre vanlige ord i samtaler i frykt for å virke arrogant og pedantisk. Anonymkode: 92895...98a 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stikkelsbær Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Hvis du vil at andre skal være ærlige, så må du være det selv også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.