Gå til innhold

Hva gjør andre for å føle seg «bra nok»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med at alle andre er så mye «bedre» enn meg. At jeg ikke er «bra nok», og det skaper så mange negative følelser om meg selv og gir meg smerte i en eller annen form nesten hver dag. Er så sliten av det, men klarer ikke å endre det fordi jeg ser ting med egne øyne, særlig på fb. Det er vanskelig å stole på at jeg er like bra/god nok, noen prøver å fortellle meg at jeg er det.. 

Jeg er i ferd med å gi opp. Hva gjør andre for å føle og vite at en er bra nok og like god som andre? 

Har slitt med det hele livet, og fb har gjort det verre fordi jeg ser ting med egne øyne, det er ikke bare noe jeg føler lenger. 

Jeg har en fortid med mye smerte pga utestengelse, og det har vært ubeskrivelig vondt, vært 5.hjulet på vogna, folk ville ikke bli sett med meg med andre til stede, de skammet seg sannsynligvis over meg, jeg og familien min ble baksnakket fordi vi var annerledes osv. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med at alle andre er så mye «bedre» enn meg. At jeg ikke er «bra nok», og det skaper så mange negative følelser om meg selv og gir meg smerte i en eller annen form nesten hver dag. Er så sliten av det, men klarer ikke å endre det fordi jeg ser ting med egne øyne, særlig på fb. Det er vanskelig å stole på at jeg er like bra/god nok, noen prøver å fortellle meg at jeg er det.. 

Jeg er i ferd med å gi opp. Hva gjør andre for å føle og vite at en er bra nok og like god som andre? 

Har slitt med det hele livet, og fb har gjort det verre fordi jeg ser ting med egne øyne, det er ikke bare noe jeg føler lenger. 

Jeg har en fortid med mye smerte pga utestengelse, og det har vært ubeskrivelig vondt, vært 5.hjulet på vogna, folk ville ikke bli sett med meg med andre til stede, de skammet seg sannsynligvis over meg, jeg og familien min ble baksnakket fordi vi var annerledes osv. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Hva er det du ser med egne øyne på facebook? Og hva vil det si å ikke være bra nok? Bra nok for hvem, bra nok for hva?

Anonymkode: 2a622...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ser med egne øyne på facebook? Og hva vil det si å ikke være bra nok? Bra nok for hvem, bra nok for hva?

Anonymkode: 2a622...b71

Jeg orker ikke å utdype. Jeg ønsket bare råd. Men jeg begynner å skjønne at det ikke er noe å gjøre med det. Det er håpløst. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Soletti skrev:

Har du dårlig selvfølelse?

Ja. Den er nok «skadet» for all tid. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør andre for å føle og vite at en er bra nok og like god som andre? 

- Er verken på FB eller andre "se på meg"-medier (jeg misliker FB-konseptet av flere andre grunner også)

- Fyller hverdagen med såpass mye annet (inkludert noe som gir mestringsopplevelser) at det ikke blir så mye tid til slike tanker og følelser

- Hvis de kommer likevel: Tenker "alle sliter med sitt bak fasaden" eller noe liknende. Litt klisjé og litt sant ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med at alle andre er så mye «bedre» enn meg. At jeg ikke er «bra nok», og det skaper så mange negative følelser om meg selv og gir meg smerte i en eller annen form nesten hver dag. Er så sliten av det, men klarer ikke å endre det fordi jeg ser ting med egne øyne, særlig på fb. Det er vanskelig å stole på at jeg er like bra/god nok, noen prøver å fortellle meg at jeg er det.. 

Jeg er i ferd med å gi opp. Hva gjør andre for å føle og vite at en er bra nok og like god som andre? 

Har slitt med det hele livet, og fb har gjort det verre fordi jeg ser ting med egne øyne, det er ikke bare noe jeg føler lenger. 

Jeg har en fortid med mye smerte pga utestengelse, og det har vært ubeskrivelig vondt, vært 5.hjulet på vogna, folk ville ikke bli sett med meg med andre til stede, de skammet seg sannsynligvis over meg, jeg og familien min ble baksnakket fordi vi var annerledes osv. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Vet hvordan det er å ikke føle seg bra nok. Men når jeg ser på min facebook så føler jeg meg vellyikket, men ute i det virkelige liv så kan jeg føle meg stygg utseendemessig, og tenke at ingen kan like meg pga utseende mitt. Men så har jeg sånn motsettende følelser at når jeg ser meg selv på bilder, og film iforhold til andre, så synes jeg rett og slett at jeg ser bra ut. Men dette med utseende og sånn er veldig vanskelig å slite med. Men det  er viktig å gi blaffen, og elske seg selv som man er uavhengig av hvordan man ser ut, osv . 

Jeg føler ofte at andre er så veltalende i måten de prater på osv., og takler og oppfører seg på. Mens jeg bare dummer meg ut... Men det er gjerne bare en tanke jeg har. Forsøker å bare gjøre mitt beste uansett. 

Så trådstarter: Elsk deg selv som du er. Du er bra nok!

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, laban skrev:

- Er verken på FB eller andre "se på meg"-medier (jeg misliker FB-konseptet av flere andre grunner også)

- Fyller hverdagen med såpass mye annet (inkludert noe som gir mestringsopplevelser) at det ikke blir så mye tid til slike tanker og følelser

- Hvis de kommer likevel: Tenker "alle sliter med sitt bak fasaden" eller noe liknende. Litt klisjé og litt sant ;)

 

Det hjelper meg også å tenke på andre ting. Jobb og hobby hjelper meg. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Mina1 skrev:

Vet hvordan det er å ikke føle seg bra nok. Men når jeg ser på min facebook så føler jeg meg vellyikket, men ute i det virkelige liv så kan jeg føle meg stygg utseendemessig, og tenke at ingen kan like meg pga utseende mitt. Men så har jeg sånn motsettende følelser at når jeg ser meg selv på bilder, og film iforhold til andre, så synes jeg rett og slett at jeg ser bra ut. Men dette med utseende og sånn er veldig vanskelig å slite med. Men det  er viktig å gi blaffen, og elske seg selv som man er uavhengig av hvordan man ser ut, osv . 

Jeg føler ofte at andre er så veltalende i måten de prater på osv. Mens jeg bare dummer meg ut... Men det er gjerne bare en tanke jeg har. Forsøker å bare gjøre mitt beste uansett. 

Så trådstarter: Elsk deg selv som du er. Du er bra nok!

Jeg prøver hele tiden å gjøre mitt beste. Jeg er positiv, ikke negativ, jeg er hjelpsom, støttende, lyttende, viser ikke andre hva jeg sliter med, bryr ikke andre med mitt, jeg jobber hardt og har knapt fravær på jobb, jeg er engasjert i hobbyen min, jeg prøver å være en god mor, husmor og ektefelle. Osv osv. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver hele tiden å gjøre mitt beste. Jeg er positiv, ikke negativ, jeg er hjelpsom, støttende, lyttende, viser ikke andre hva jeg sliter med, bryr ikke andre med mitt, jeg jobber hardt og har knapt fravær på jobb, jeg er engasjert i hobbyen min, jeg prøver å være en god mor, husmor og ektefelle. Osv osv. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Jeg prøver utad å gjøre mitt beste og. Her på forumet kan jeg syte som tusen. Men ellers så skjuler jeg de ting jeg sliter med for andre. Prøver å være god mor, snill mot andre, og gjøre det beste ut av livet. Tenker at det viktigste i livet er at vi ønsker å være så snill og god som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare jeg som tenker slik. Andre tenker ikke slik. Andre driver ikke og måler seg med andre hele tiden slik jeg gjør. Jeg må jobbe med det. Jeg må jobbe med å overvinne fortidens følelser og selvbildet. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at noen ganger kommer tankene våre inn i er spor. Jeg har hatt perioder i livet der jeg har vært fornøyd med meg selv. Da har jeg ikke hatt så lett for å sammenligne meg eller følt på noe mindreverd. Så har jeg hatt en periode der jeg har slitt litt psykisk og tankene har kommet inn i et spor der jeg har følt meg dum og mindreverdig. Så har jeg gjerne begynt å isolere meg litt og da blir ting enda verre. Da ser plutselig livene til de andre så mye bedre ut og jeg begynner å fortelle meg selv at jeg ikke er bra nok osv. Tror at det er superviktig å unngå isolasjon. Er man nær innpå andre mennesker oppdager man fort at vi alle har ting å stri med på ulike måter. Og plutselig ser man også at man selv kan være med å bety noe for andre på tross av egne begrensninger. Jeg har funnet fantastiske venner i noen som utad ikke så så flotte ut og som andre har forkastet.  Det har vært som overraskende skatter.  Man kan til og ned oppleve at de som man trodde var så vellykket føler seg underlegen i forhold til deg. Jeg er ikke på Facebook fordi jeg foretrekker å være face-to-face med mennesker. 

Anonymkode: 07ae5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Når jeg er blandt folk prøverjeg å finne på noe å snakke om, er ikke alltid jeg kommer på noe og da blir det stille. Prøver å virke glad og fornøyd selv om jeg sliter med meg selv,har dårlig selvbilde og føler meg ofte uvel. Det er vanskelig å late som om alt er bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

På facebook er det ingen som stiller krav til meg, så det tenker jeg ikke på i det hele tatt. 

På jobb derimot føler jeg at jeg må være på hugget hele tiden for å henge med i de raske endringene og alt det nye digitale som kommer i et rasende tempo. Alt vi gjør blir målt. Det føres statistikk på alt og jeg føler press på å være en rask multitasker. Litt slitsomt, men slik er det. Det er bare å henge med så godt en kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Når jeg er blandt folk prøverjeg å finne på noe å snakke om, er ikke alltid jeg kommer på noe og da blir det stille. Prøver å virke glad og fornøyd selv om jeg sliter med meg selv,har dårlig selvbilde og føler meg ofte uvel. Det er vanskelig å late som om alt er bra! 

Jeg sliter fryktelig med at jeg bereder meg selv med fortiden min. Jeg vet at jeg ikke alltid takler alt perfekt. Men jeg leste i dag råd om at jeg må tilgi meg selv. Det fikk meg til å kjenne meg bedre. Vi lever bare en gang. Jeg ønsker alltid å gjøre ting perfekt og være perfekt men det funker ikke alltid for man er jo bare et menneske. 

Viktigste er å være glad i seg selv og være hyggelig med andre og gjøre så godt en kan tross at man også gjør sine feil iblant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

På facebook er det ingen som stiller krav til meg, så det tenker jeg ikke på i det hele tatt. 

På jobb derimot føler jeg at jeg må være på hugget hele tiden for å henge med i de raske endringene og alt det nye digitale som kommer i et rasende tempo. Alt vi gjør blir målt. Det føres statistikk på alt og jeg føler press på å være en rask multitasker. Litt slitsomt, men slik er det. Det er bare å henge med så godt en kan. 

På Facebook føler jeg meg bra. Der virker jeg godt akseptert for den jeg er. Og jeg føler at det faktisk ser ut som om jeg lever i lykke og luksusland fordi jeg deler kun alt det gledelige der.... Nesten redd for at folk kan bli misunnelige men merker ikke noe negativt der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg sliter fryktelig med at jeg bereder meg selv med fortiden min. Jeg vet at jeg ikke alltid takler alt perfekt. Men jeg leste i dag råd om at jeg må tilgi meg selv. Det fikk meg til å kjenne meg bedre. Vi lever bare en gang. Jeg ønsker alltid å gjøre ting perfekt og være perfekt men det funker ikke alltid for man er jo bare et menneske. 

Viktigste er å være glad i seg selv og være hyggelig med andre og gjøre så godt en kan tross at man også gjør sine feil iblant. 

Ok. Føler ikke at jeg gjør det da,bebreider meg for fortiden. Bare blir svimmel og uvel hver eneste dag nå, og når det skjer noe da er det vanskelig å holde maska. Er ikke så glad i meg selv da, men føler jeg aksepterer folk som de er i grunn. Gidder ikke bruke energi på å dømme folk, det er ikke min oppgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Føler ikke at jeg gjør det da,bebreider meg for fortiden. Bare blir svimmel og uvel hver eneste dag nå, og når det skjer noe da er det vanskelig å holde maska. Er ikke så glad i meg selv da, men føler jeg aksepterer folk som de er i grunn. Gidder ikke bruke energi på å dømme folk, det er ikke min oppgave. 

Er veldig vondt å gå rundt å bereide seg selv. Jobber med å slutte med det. Men hvis andre folk ønsker å bereide meg så får jeg bare la de gjøre. Ingen andre valg. Jeg må jo leve videre og jeg har jo aldri drept noen heller. Ellers så har jeg det bra. Det er kun det jeg sliter mest med. Men leste på nettet at det er vanlig og at man må tilgi seg selv iallefall og elske seg selv. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Mina1 skrev:

Er veldig vondt å gå rundt å bereide seg selv. Jobber med å slutte med det. Men hvis andre folk ønsker å bereide meg så får jeg bare la de gjøre. Ingen andre valg. Jeg må jo leve videre og jeg har jo aldri drept noen heller. 

Næh, det er nok ikke så gale det du har gjort heller. Går nok bra :) Alt er glemt om 100 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Næh, det er nok ikke så gale det du har gjort heller. Går nok bra :) Alt er glemt om 100 år. 

Jepp ... Jeg tror det er kun meg som sliter med det og ingen andre. Så det gjelder å tilgi seg selv og ikke ødelegge livet sitt pga feil i fortiden. Viktig . :). Vi gjør alle dumme feil ... er det noen som aldri har gjort noen feil? Det tror jeg ikke. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...