Gå til innhold

Innkaligsbrev?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om man kan bli innkalt til psykiatrisk avdeling kun basert på dette at mam har vært lagt inn før (uten at en tar kontakt med lege/legevakten).

Anonymkode: a93a7...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke lovverket er slik. Men jeg opplevet når min mor var på korttidsplass på sykehjemmet at hun og jeg ble helt overkjørt av systemet jeg tror fordi jeg hadde klaget på behandlingen hun fikk og som min far fikk. Helt plutselig fikk jeg brev om at en lege i systemet hadde sendt melding til Fylkeslegen om at min mor trengte verge da hun ikke kunne fatte egne avgjørelser om egen helse eller økonomi. De seneste årene hadde mine foreldre og jeg mye felles økonomi der jeg bidro mest etter salget av en liten leilighet. Jeg ivaretok også betaling av regninger også da de ikke lenger klarte å ta ut penger eller kjøpe klær og annet så tok jeg meg av alt da jeg jo ikke hadde så mye å drive med etter å ha blitt overtallig på jobben for en del år siden. De hadde i livet alltid stilt opp for meg med menneskelig støtte ved sykdom som i mitt liv har rammet meg og jeg følte at det skulle bare mangle. De var hjemme så lenge som mulig og vi sparte ikke på noe i matveien de seneste årene men når de ble institusjonaliserte spiste de til slutt ingenting til tross for st jeg nesten var på besøk daglig og prøvet å følge opp. Jeg oppsøkte en lokal advokat da dette med verge for min mor kom opp for meg som lyn fra klar himmel. Jeg ville ha medisinsk hjelp og oppfølging til min mor og istedet ble vi bare motarbeidet og bare holdt for narr. Jeg betalte i dyre dommer til advokat men tror egentlig dette var lite hjelp i. Maktarroganse er alt man opplever fra leger og alt. Jeg påpekte at det burde stått i brevet at vi hadde krav på fri rettshjelp men da la de bare på røret. Min mor falt dessverre fra før vi hørte noe mer. Virker som myndighetene kan gjøre akkurat hva passer dem. Jeg vil ikke male fanden på veggen og krisemaksimere da jeg tror der er store lokale variasjoner men jeg tror også der er svært mange som opplever å ikke få sine rettigheter til adekvat helsehjelp eller tilrettelagt arbeide eller utdanning eller økonomisk støtte som mer ressursterke vet å dra nytte av. Mange omkommer i køer eller når aldri frem til registrering i godkjent kø. Men regelverket burde bære mere kjent blant de det faktisk berører. Men hvem man skal spørre om dette vet jeg ikke. Jeg etterlyste en brosjyre så man vet mer hva man kan forvente men det tror jeg ikke man vil gi da kommunene ønsker å holde problemene skjulte da de ellers selv får problemer. Hva pengene faktisk går til er meg en gåte.

Anonymkode: 2f900...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erfaring fra eldreomsorg som pårørende er min mest presente erfaring som dere sikkert forstår av hva jeg skriver mye om her. Det blir tid til alt i helsesystemet som å dø og tvangsbehandling og obskure meldinger. Alt er der tid for unntatt de gode samtaler.

Jeg må so jeg etter mine opplevelser undrer meg mye om hvordan det er stelt med rettsvesenet vårt spesielt for dem som ikke har oppegående og veldig ressursterke pårørende. Jeg har ingen livsarvinger og mye men bare fjern familie sommer knapt har møtt. Jeg var så nedfor etter å ha møtt helsevesen anno 2018 at jeg tenkte på å sette opp tentamener. Husker dengang jeg jobbet at kollegaer sa til meg at det burde jeg som enslig gjøre da ellers ville det bare oppstå stridigheter etter min mulige bortgang. Jeg konfererte advokat og vedkommende sa at tingrettene i tilfelle av enslige bare tok kontakt med en som de tilfeldigvis kom i kontakt med av dalevende familie og at der ingen juridisk kontroll var utover dette nærmest. Man hadde ikke kapasitet til særlig mere. Man gjorde ingenting nærmest når der ingen livsarvinger var. Allikevel synes jeg ikke at noe testament og det nye de hadde nå en fullmakt til advokat om at advokat tok seg av bolig og tok stilling til pasientbeslutninger og kunne rekvirere journalopplysningene om helse og diagnose hvis man helsemessig ble selv satt ut. Jeg så forresten at bankene har tilsvarende regler som de anbefaler kunder i sårbare aldersgrupper å tenke på slik at fullmakter settes i kraft dersom uhellet er ute og man ikke klarer seg selv lenger. 

Men som jeg tenkte. Noe kan også skje advokaten og vedkommendes kontor. Se bare hvordan markedet er for alt i dag. Bare over en fem års periode så er bybildet et helt annet. Jeg vil heller prøve å bli så frisk som mulig og bruke ressurser på dette da alt annet er " bare døde ting".Synd er det uansett at man må treffe så dyrkjøpte erfaringer på sin vei i systemet.

Ved påsketider var jeg hos fastlege to ganger med noe i brystet. Vedkommende lovte meg innkalling til mammografi. Noe innkallingsbrev har jeg ennå ikke fått. Jeg har nå bestilt time hos privat legesenter i storbyen.

Regelverket er svært rart og tenker ikke mye på pasienten. Man må være beredt på alt som lyn fra klar himmel. Sånn er det bare og har kanskje alltid vært slik. Hva vet jeg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, kupton skrev:

Hva har dette med innkallingsbrev å gjøre?

Utrolig godt spørsmål. 

Anonymkode: 7e4ff...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg konfererte advokat og vedkommende sa at tingrettene i tilfelle av enslige bare tok kontakt med en som de tilfeldigvis kom i kontakt med av dalevende familie og at der ingen juridisk kontroll var utover dette nærmest. Man hadde ikke kapasitet til særlig mere. Man gjorde ingenting nærmest når der ingen livsarvinger var.

Det er ingenting som overlates til tilfeldighetene mht. arv. Arveloven er klar og tydelig, og det må alltid fylles ut papirer angående bo og skifte. Den som tar ansvaret for et privat skifte, får det - med alt det innebærer.

Som enslig uten livsarvinger kan du bestemme 100% over hva som skal skje med det du eier etter at du er død. Verdiene kan gå til hvem du vil, en organisasjon eller en person i eller utenfor familien din. Men det er tydelige krav til hvordan et testamente skal utformes for å være gyldig. Hvis det ikke finnes noe testamente eller det ikke er formelt gyldig, følges arveloven. Dessuten må man huske på at begravelsen også bør dekkes av boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man glemmer helt å se til pasienten. Det er ikke antallet medisiner som betyr noe men hvordan pasienten har det.

Det var bare ment som eksempel på at alt kan skje et menneske.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt lille poeng er at det er grunn til å tvile på at selv tingrettene har kapasitet til å finne frem til eventuelle gjenlevende dersom man ikke har livsarvinger. Rettsystemet er kanskje ikke stort å stole på i andre henseende heller? En annen sak er at innen man kommer så langt som til sin egen død er der kanskje intet å sloss om dersom  alle fettere og kusiner i og utenfor ekteskap måtte være interessert. Men her snakker vi jo i mere generelle vendinger og andre i tilsvarende situasjon har kanskje store verdier som så mange her i landet må ha i og med at boligpriser er som de er for eksempel. Folk er så forskjellig og har så forskjellige interesser.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt kommer selvfølgelig ikke automatisk opp på skjermen og slik ønsker man kanskje heller ikke å ha det. Det er jo personvern og alt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt lille poeng er at det er grunn til å tvile på at selv tingrettene har kapasitet til å finne frem til eventuelle gjenlevende dersom man ikke har livsarvinger.

Det er i utgangspunktet familien som er ansvarlig for å finne arvingene.  Hvis det er vanskelig (og det er større verdier i boet), bør man vurdere offentlig skifte.  Det finnes klare regler for hvordan man skal gå fram ved et dødsfall. https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/oslo-byfogdembete/arv-og-skifte/Ofte-stilte-sporsmal/

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rettssystemet er kanskje ikke stort å stole på i andre henseende heller?

Jeg tror ikke man skal trekke konklusjoner om hele rettssystemet ut fra hva det offentlige har kapasitet til å blande seg opp i ved et arveoppgjør.

Uten livsarvinger blir det søskenbarn eller deres eventuelle barn som arver.  Hvis man har ønsker om at én av disse skal arve alt eller ingenting, evt. mer eller mindre enn de andre, gjør man alt mye lettere hvis man skriver testamente.  Hvis det altså er snakk om større verdier, f.eks. en leilighet.  Dersom det kun er ting med affeksjonsverdi, kan det kanskje være like greit å la arvingene krangle ;)

http://www.arvehjelpen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...