Gå til innhold

Vegetaroppskrifter


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Kan vi ikke dele gode vegetaroppskrifter her?

Jeg har foreløpig 2 som har vært suksess hjemme hos oss :) Kommer sikkert på flere seinere.

Oppskriftene er tilpasset ca 5 personer.

 

VEGETARLASAGNE:

Lager en rød saus og en grønn saus og legger lagvis med lasagneplater og ost.

Rød saus:

2-3 hvitløksfedd,  litt chili, 1/2 søtpotet og 1-2 løk finhakkes og surres i litt olje.

Ha oppi 1-2 bokser crusha tomater og 4-5 ferske tomater kutta i biter. 

Ha oppi 1/3 boks med røde tørre linser og en boks kikerter eller hvite bønner. Og krydder. Jeg bruker pepper, salt, provencekrydder, koriander og et par ts sukker.

La dette koke til alt er mørt (10-15 min). Ha evt litt melk eller fløte oppi (1-2-3 dl), dersom du ønsker fyldigere og mildere smak.

Grønn saus:

1 purre hakkes og surres i olje sammen med 200 g spinat og 200-300 g hakket grønnkål.

Alt legges lagvis i form med ost i mellom noen lag og på toppen og stekes i ca 30 min på 200 grader.

 

PASTA MED MANGOCHUTNEY

Kok fullkornspasta - 500 gram passer til oss.

Surr 2 løker, 1 rødløk, 1/2 purre, gjerne litt gressløk i olje.

Ha i enten 5 store champignon eller 1/2 aubergine (vi er ikke glad i sopp, så aubergine fungerte helt ypperlig) og 1 paprika i biter. PLuss 1/2 søtpotet kuttet i strimler. Surr sammen med løken til det er passe stekt/mørt.

Tilsett 6 ss soyasaus og 5 ss mangochutney og rør sammen.

Rør inn 300 g (ett beger) Creme fraiche eller creme fraiche lett og kok forsiktig opp.

Ha oppå ruccolasalat og 15 delte cherrytomater

 

Smaker veldig godt sammen med pastaen :)

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser mye fisk men lite kjøtt, og en av favorittene har blitt fetaost- og spinatpai. Oppskriften rekker til 5-6 personer (jeg fryser ned rester og tar med som lunsj på jobb)

Gjør så her:

Jeg bruker Maizenna paideig (det sparer meg for mange unødige kalorier/fett). Kjevl deigen tynn og fordel i så mange former som deigen rekker til (først en stor, deretter små til det ikke er mer deig igjen). Forhåndstek til deigen begynner å bli fast/ lett brun.

Fyll:

- Tin en pose frossen spinat og klem ut alt vannet i et dørslag. Om du glemmer å tine på forhånd kan du legge den frosne spinaten i en gryte og tine på lav varme)

- Hakk 1-2 løk og fres gylden i en stekepanne

- Håndvisp 6 egg, tilsett et par dl fløte, et par-tre spiseskjeer lettrømme, en til to ss hakkede solmodne tomater, to ss finkuttet kapers (på glass), 2/3 glass grovhakket fetaost og et par-tre ss grovrevet parmesan

- Vend inn spinaten og løken til en jevn røre, og fordel i formene

- Stek på 180 grader i 30-40 minutter (til midten har løftet seg). 

Server med salat (jeg er glad i enkel salat bestående av issalat, cherrytomater, grovhakket squash og et par spiseskjeer gresskarfrø og pinjekjerner (som freses lett i pannen før de strøs over den ferdiganrettede salaten). Hell litt balsamico over salaten, den syrlige smaken kler paien godt. 

VELDIG godt og VELDIG sunt! :) 

 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det - men jeg var mest interessert i å få oppskrifter fra noen som hadde prøvd ut noen spesielle ting, som funket hos dem. Jeg synes det er fryktelig forvirrende og frustrerende å lese kokebøker og matblogger, uten at noen har anbefalt en spesiell oppskrift. Hvis noen linker til en spesiell oppskrift på nettet, er det mye lettere. Tror jeg har kokebok-angst :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
12 timer siden, Kayia skrev:

Jeg spiser mye fisk men lite kjøtt, og en av favorittene har blitt fetaost- og spinatpai. Oppskriften rekker til 5-6 personer (jeg fryser ned rester og tar med som lunsj på jobb)

Gjør så her:

Jeg bruker Maizenna paideig (det sparer meg for mange unødige kalorier/fett). Kjevl deigen tynn og fordel i så mange former som deigen rekker til (først en stor, deretter små til det ikke er mer deig igjen). Forhåndstek til deigen begynner å bli fast/ lett brun.

Fyll:

- Tin en pose frossen spinat og klem ut alt vannet i et dørslag. Om du glemmer å tine på forhånd kan du legge den frosne spinaten i en gryte og tine på lav varme)

- Hakk 1-2 løk og fres gylden i en stekepanne

- Håndvisp 6 egg, tilsett et par dl fløte, et par-tre spiseskjeer lettrømme, en til to ss hakkede solmodne tomater, to ss finkuttet kapers (på glass), 2/3 glass grovhakket fetaost og et par-tre ss grovrevet parmesan

- Vend inn spinaten og løken til en jevn røre, og fordel i formene

- Stek på 180 grader i 30-40 minutter (til midten har løftet seg). 

Server med salat (jeg er glad i enkel salat bestående av issalat, cherrytomater, grovhakket squash og et par spiseskjeer gresskarfrø og pinjekjerner (som freses lett i pannen før de strøs over den ferdiganrettede salaten). Hell litt balsamico over salaten, den syrlige smaken kler paien godt. 

VELDIG godt og VELDIG sunt! :) 

 

 

Dette hørtes VELDIG godt ut! Skal prøves!

Men hvorfor bruker du frossen spinat? Jeg har omtrent aldri brukt spinat før det siste året, og da har jeg kjøpt fersk - sånne 200 g poser som er i grønnsakshyllene. Er det billigere med frossen? Har ikke sjekket prisen på det.

Og kapers - det har jeg vel aldri smakt.... Men jeg skal kjøpe det inn og prøve oppskriften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
25 minutter siden, påskelilje skrev:

Dette hørtes VELDIG godt ut! Skal prøves!

Men hvorfor bruker du frossen spinat? Jeg har omtrent aldri brukt spinat før det siste året, og da har jeg kjøpt fersk - sånne 200 g poser som er i grønnsakshyllene. Er det billigere med frossen? Har ikke sjekket prisen på det.

Og kapers - det har jeg vel aldri smakt.... Men jeg skal kjøpe det inn og prøve oppskriften :)

Henger meg på denne, paien til @Kayia hørtes god ut! Men lurte også på det med spinat (hvorfor frossen) og feta (hvorfor fra overprisede og oljete glass)? Og hva er Maizena paideig, er det en ferdig deig man kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, påskelilje skrev:

Dette hørtes VELDIG godt ut! Skal prøves!

Men hvorfor bruker du frossen spinat? Jeg har omtrent aldri brukt spinat før det siste året, og da har jeg kjøpt fersk - sånne 200 g poser som er i grønnsakshyllene. Er det billigere med frossen? Har ikke sjekket prisen på det.

Og kapers - det har jeg vel aldri smakt.... Men jeg skal kjøpe det inn og prøve oppskriften :)

Litt fordi det er enkelt, næringsrikt, kompakt og like godt, men også fordi det må til en del fersk spinat for å komme opp i det som tilsvarer en pakke frossen. Den ferske blir ikke rare greia når du finhakker den (som jeg syns blir best) og i tillegg kan den avgi noe væske som gjør paien mer vassen. Jeg bruker også mye fersk spinat, finhakket under osten på pizza foreksempel, men også i salater. Syns imidlertid smaken er såpass markant at den dreper det andre smaker i salat, så der besinner jeg meg... ;) Men under pizza, mmmm :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg har ofte god avkastning på min barnevennlige variant av en minestronesuppe.

En stor løk, en stor gulrot, en eller to stilker stangselleri, en chili (ta så lite eller mye av den du vil, ha med litt frø eller ikke ettersom hvor sterk du vil ha suppa) og et par fedd hvitløk kuttes i skiver og stekes til det blir blankt og litt mykt og has i ei gryte. Hell over en liter vann og tilsett to buljongterninger. La det koke til grønnsakene er ordentlig myke. Tilsett en boks hermetiske tomater, en stor neve basilikum, salt og pepper. Kjør alt sammen med stavmikser.

Jeg pleier å bruke kyllingbuljong hvis ikke det er noen vegetarianere på besøk. Bruk grønnsaksbuljong ellers. Serveres med litt pasta og et dryss fersk parmesan. Evt. brød til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xtra skrev:

Henger meg på denne, paien til @Kayia hørtes god ut! Men lurte også på det med spinat (hvorfor frossen) og feta (hvorfor fra overprisede og oljete glass)? Og hva er Maizena paideig, er det en ferdig deig man kjøper?

Den er dødsgod. Liker kombinasjonen feta/spinat veldig godt, og lager også vegetarisk lasagne med feta og spinat. Også dét er veldig godt. 

Maizennadeig er ett av svært få ferdigprodukter jeg bruker: https://kolonial.no/produkter/22-maizena-paideig/

Ad feta på glass så handler det mest om at jeg bruker feta og kapers MYE, i omelett og på pizza foreksempel, og har alltid et glass eller to i kjøleskapet. Den står seg etter den er åpnet, og det syns jeg ikke den ferske gjør. Dessuten er den fast og god etter varmebehandling, men bør hakkes, ellers oppleves den seig. Når jeg har fått planlagt på forhånd - som ikke alltid er tilfellet - slå jeg til med fersk feta i salaten, og da bruker jeg ikke den på glass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, Kayia skrev:

Den er dødsgod. Liker kombinasjonen feta/spinat veldig godt, og lager også vegetarisk lasagne med feta og spinat. Også dét er veldig godt. 

Maizennadeig er ett av svært få ferdigprodukter jeg bruker: https://kolonial.no/produkter/22-maizena-paideig/

Ad feta på glass så handler det mest om at jeg bruker feta og kapers MYE, i omelett og på pizza foreksempel, og har alltid et glass eller to i kjøleskapet. Den står seg etter den er åpnet, og det syns jeg ikke den ferske gjør. Dessuten er den fast og god etter varmebehandling, men bør hakkes, ellers oppleves den seig. Når jeg har fått planlagt på forhånd - som ikke alltid er tilfellet - slå jeg til med fersk feta i salaten, og da bruker jeg ikke den på glass :) 

Jeg har brukt den noen ganger tidligere, men de siste årene har jeg laget paideig selv (når jeg skjønte hvor enkelt det var).

Tar bare hvetemel, litt salt, knar inn margarin og til slutt et par ss vann. Og lar den stå en halvtime. Funker greit det :-)

Men jeg fikk sååååååå lyst på den paien din! Får bli i morgen - i dag har jeg ikke tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
7 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Jeg har ofte god avkastning på min barnevennlige variant av en minestronesuppe.

En stor løk, en stor gulrot, en eller to stilker stangselleri, en chili (ta så lite eller mye av den du vil, ha med litt frø eller ikke ettersom hvor sterk du vil ha suppa) og et par fedd hvitløk kuttes i skiver og stekes til det blir blankt og litt mykt og has i ei gryte. Hell over en liter vann og tilsett to buljongterninger. La det koke til grønnsakene er ordentlig myke. Tilsett en boks hermetiske tomater, en stor neve basilikum, salt og pepper. Kjør alt sammen med stavmikser.

Jeg pleier å bruke kyllingbuljong hvis ikke det er noen vegetarianere på besøk. Bruk grønnsaksbuljong ellers. Serveres med litt pasta og et dryss fersk parmesan. Evt. brød til. 

Høres godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Kom på en veldig god quiche-lorraine oppskrift jeg har, som egentlig skal ha skinke i, men som jeg har laget med broccoli, fennikel og purre i stedet :-) Men har ikke oppskriften her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har brukt den noen ganger tidligere, men de siste årene har jeg laget paideig selv (når jeg skjønte hvor enkelt det var).

Tar bare hvetemel, litt salt, knar inn margarin og til slutt et par ss vann. Og lar den stå en halvtime. Funker greit det :-)

Men jeg fikk sååååååå lyst på den paien din! Får bli i morgen - i dag har jeg ikke tid.

Enkelt, men veeeeeldig fett og kaloririkt... :P Jeg kjevler deigen temmelig tynn, det er jo fyllet og slettes ikke deigen som gjør dette til sunn hverdagsmiddag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Kom på en veldig god quiche-lorraine oppskrift jeg har, som egentlig skal ha skinke i, men som jeg har laget med broccoli, fennikel og purre i stedet :-) Men har ikke oppskriften her.

Har man paideig og en ovn er det bare fantasien som setter begrensninger... 

Men du, ikkeno brokkoli og fenikkel i Quiche Lorraine nei, da er det kort og godt pai! Quiche Lorraine er en klassiker og inneholder bacon, purre, ost og egg, og ingenting annet :P Minner meg om en tidligere kollega som foreslo at jeg kunne ha pepperrot og selleri i trøndersoddet dette! :D:D:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
40 minutter siden, Kayia skrev:

Har man paideig og en ovn er det bare fantasien som setter begrensninger... 

Men du, ikkeno brokkoli og fenikkel i Quiche Lorraine nei, da er det kort og godt pai! Quiche Lorraine er en klassiker og inneholder bacon, purre, ost og egg, og ingenting annet :P Minner meg om en tidligere kollega som foreslo at jeg kunne ha pepperrot og selleri i trøndersoddet dette! :D:D:D 

Hadde ikke det vært godt da :D?

Må innrømme at de to gangene jeg har spist trøndersodd, så har det vært godt - helt greit - men ikke noen højdare...! Elsker selleri og pepperrot, så det hadde nok jeg satt pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Hadde ikke det vært godt da :D?

Må innrømme at de to gangene jeg har spist trøndersodd, så har det vært godt - helt greit - men ikke noen højdare...! Elsker selleri og pepperrot, så det hadde nok jeg satt pris på!

Jeg er også glad i sellerirot og pepperrot, men ikke i sodd, ahhhh får hjerteklapp bare ved tanken :DB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Kayia skrev:

Jeg er også glad i sellerirot og pepperrot, men ikke i sodd, ahhhh får hjerteklapp bare ved tanken :DB)

:rolleyes: *flire* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På ‎07‎.‎05‎.‎2018 den 21.23, Kayia skrev:

Jeg spiser mye fisk men lite kjøtt, og en av favorittene har blitt fetaost- og spinatpai. Oppskriften rekker til 5-6 personer (jeg fryser ned rester og tar med som lunsj på jobb)

 

Jeg laget paien din på onsdag :lol: Ble kjempegodt!

Lette lenge i butikken før jeg fant kapers - hadde aldri kjøpt det før :P. Trodde at det var noen tørre klumper jeg kunne helle rett i røra, men de lå jo i lake, så det kom en del lake oppi også, så paien ble kanskje litt kaprifisert :rolleyes:

Og frossen spinat var jo mye billigere enn fersk! En pakke på 450 g frossen kostet bare 10 kr, mens en pakke på 200 g fersk koster som regel 25-30 kr! Hadde forresten i litt hakket grønnkål også, og det funket fint.

Alle i familien likte den - og begge de to store formene ble spist opp :) Så takk for god oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 den 10.33, Kayia skrev:

Har man paideig og en ovn er det bare fantasien som setter begrensninger... 

Men du, ikkeno brokkoli og fenikkel i Quiche Lorraine nei, da er det kort og godt pai! Quiche Lorraine er en klassiker og inneholder bacon, purre, ost og egg, og ingenting annet :P Minner meg om en tidligere kollega som foreslo at jeg kunne ha pepperrot og selleri i trøndersoddet dette! :D:D:D 

:D Vi skal ha selskap med sodd om en stund og skal da ha kålrot til i tillegg til gulrot og potet. Ikke vanlig, men veldig godt! Og fordelen med sodd er jo at man serverer alt hver for seg slik at den som får krampetrekninger og tilløp til hjerteinfarkt om man tilsetter noe annet kan velge selv. :) Ikke for det - jeg er sær på soddet selv jeg altså, men kålrot slipper gjennom nåløyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg laget paien din på onsdag :lol: Ble kjempegodt!

Lette lenge i butikken før jeg fant kapers - hadde aldri kjøpt det før :P. Trodde at det var noen tørre klumper jeg kunne helle rett i røra, men de lå jo i lake, så det kom en del lake oppi også, så paien ble kanskje litt kaprifisert :rolleyes:

Og frossen spinat var jo mye billigere enn fersk! En pakke på 450 g frossen kostet bare 10 kr, mens en pakke på 200 g fersk koster som regel 25-30 kr! Hadde forresten i litt hakket grønnkål også, og det funket fint.

Alle i familien likte den - og begge de to store formene ble spist opp :) Så takk for god oppskrift!

Så artig å høre :D 

Neste gan siler du av både kapers og fetaost i en liten sil før du grovhakket osten men finhakket kapersen. Best med antydning, ikke hele kaperser :) Dessuten er de så salte at de erstatter det meste av vanlig salt. Ps. Jeg lager alltid røren helt ferdig før jeg smaker til med salt og pepper, nettopp fordi kapers har mye salt i seg. 

Og igjen- artig å høre at den falt i smak til alle! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...