Gå til innhold

Er legene litt VEL redde for å skrive ut Sobril?

Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Har tatt Sobril nå og da gjennom de tre siste årene. Hovedsakelig i manisk fase, da psykiater har "bestemt det". Har brukt Sobril noen dager her og der ellers, pga. sterk angst/uro/søvnforstyrrelser. Bruker ca. tre måneder på 25 tabletter. Har aldri følt meg avhengig, eller i behov av å øke dosen pga. tilvenning. På det meste har jeg brukt 75 mg Sobril pr. dag i to måneder i strekk mens jeg har vært innlagt, og selv da, uten noen form for nedtrapping før utskrivelse, har jeg ikke hatt abstinenser eller behov for å fortsette pga. avhengighet. Altså klarer jeg meg stort sett veldig fint uten Sobril, men enkelte dager har det vært livreddende. Virkelig. Særlig dager der jeg har vært dypt fortvilet, suicidal, hatt sterk angst og voldsomt raseri. Hadde ikke samboeren min dyttet i meg Sobril, hadde jeg skadet meg selv, eller tatt livet mitt. Derfor er det så frustrerende at legen er så redd for å skrive ut Sobril, og heller vil jeg skal ta Zyprexa eller Nozinan. Zyprexa gjør ALLTID at jeg legger på meg, og ikke minst at jeg får veldig dårlige dager pga. sløvhet. Nozinan funker ikke. Er så frustrert over at legen tror at Sobril er så innmari farlig! Psykiater får jeg kun prate hvis jeg er manisk, pga. manglende kapasitet på DPS. Psykologen min sier alltid at jeg er flink med Sobrilbruken, at jeg er en av de som trenger det, og at jeg bruker det slik det er ment å brukes. Det mener ikke legen, dessverre :( Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
53 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Har tatt Sobril nå og da gjennom de tre siste årene. Hovedsakelig i manisk fase, da psykiater har "bestemt det". Har brukt Sobril noen dager her og der ellers, pga. sterk angst/uro/søvnforstyrrelser. Bruker ca. tre måneder på 25 tabletter. Har aldri følt meg avhengig, eller i behov av å øke dosen pga. tilvenning. På det meste har jeg brukt 75 mg Sobril pr. dag i to måneder i strekk mens jeg har vært innlagt, og selv da, uten noen form for nedtrapping før utskrivelse, har jeg ikke hatt abstinenser eller behov for å fortsette pga. avhengighet. Altså klarer jeg meg stort sett veldig fint uten Sobril, men enkelte dager har det vært livreddende. Virkelig. Særlig dager der jeg har vært dypt fortvilet, suicidal, hatt sterk angst og voldsomt raseri. Hadde ikke samboeren min dyttet i meg Sobril, hadde jeg skadet meg selv, eller tatt livet mitt. Derfor er det så frustrerende at legen er så redd for å skrive ut Sobril, og heller vil jeg skal ta Zyprexa eller Nozinan. Zyprexa gjør ALLTID at jeg legger på meg, og ikke minst at jeg får veldig dårlige dager pga. sløvhet. Nozinan funker ikke. Er så frustrert over at legen tror at Sobril er så innmari farlig! Psykiater får jeg kun prate hvis jeg er manisk, pga. manglende kapasitet på DPS. Psykologen min sier alltid at jeg er flink med Sobrilbruken, at jeg er en av de som trenger det, og at jeg bruker det slik det er ment å brukes. Det mener ikke legen, dessverre :( Noen som kjenner seg igjen?

Nei, kjenner meg ikke igjen, men har inntrykk av at mange leger er veldig skeptisk til benzo, men villig skriver ut medisiner med langt skumlere bivirkningspofil.

Anonymkode: a47c2...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min første time hos min fastlege fortalte han meg at han var streng med B-preparater, noe jeg synes er bra. Han sier at vival (bla det jeg bruker) skal kun brukes som brannslukking og brannslukking driver man ikke med hver dag.  Jeg har fått det jeg har spurt om, men bruker svært lite, er livredd for å bli avhengig. 

Synes selv at det fint at legene har blitt strengere, men noen har kanskje blitt litt for strenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Legene" er ingen ensartet gruppe. På gruppenivå mener helsemyndighetene at legene skriver ut for mye B-preparater. På individnivå er det enkelte leger som er for strenge og enkelte som er for slepphendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en lege som jeg vet er streng med benzo. Men jeg får vival og tar ved behov som jeg skal gjøre. Dvs det går flere dager uten at jeg tar så kan jeg ta noen i noen få dager når jeg er så dårlig, så er det stopp igjen. Har en høy terskel for å ta vival og så det betyr nok mye og.

Anonymkode: ec54e...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt Tramadol i flere år med stor forsiktighet mot nakken. Minste dose. Har brukt maks 60 i året, men stort sett maks 40. Siste halvår bare 10. 

Jeg har ny lege og I går fikk jeg beskjed on at jeg ikke kunne få mer Tramadol da jeg bare nevnte at jeg har Tramadol (i forbindelse med at jeg var der for nakken), for da måtte han gitt meg 14 dagers kjøreforbud fikk jeg beskjed om. De har blitt kjempestreng sa han.

Så nå har ikke jeg noe som fungerer for meg når jeg har det som verst. Jeg kan jo ikke ta de 10 jeg har igjen heller.  Tramadol har gjort at jeg har kunnet jobbe, og det med bare 50 mg i døgnet også. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre neste gang jeg blir for ille. Da er vel sykemelding eneste løsning, og det har jeg ingen lyst til. Men jeg tvinges jo til det pga disse reglene. 

Jeg har aldri vært noen pillemisbruker. Jeg fikk valium for 5 år siden som jeg fortsatt har igjen halve glasset av.. 

Jeg fikk en dårllg opplevelse hos legen i går pga dette og at jeg følte jeg ble mistenkt for å være pillenisbruker fordi jeg spurte om en voltarenkur mot nakken og så nevnte jeg bare at jeg har Tramadol liggende som har stor effekt som jeg tar kun til nød. Har vært der bare to ganger, og det frister ikke å gå til han mer fordi timen i går var så ubehagellg. 

Anonymkode: 7b260...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, emilie321 skrev:

. Han sier at vival (bla det jeg bruker) skal kun brukes som brannslukking og brannslukking driver man ikke med hver dag.  Jeg har fått det jeg har spurt om, men bruker svært lite, er livredd for å bli avhengig. 

Veldig bra det du skriver til slutt, men hvis det er brann hver dag? En lege som tenker i et fastlåst mønster blir i mange sammenhenger ubrukelig.  En skal absolutt være på vakt med medisiner, men man må vurdere individuelt og ut i fra et totalbilde. Alt kan være avhengigskapende og alt kan gi bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...