Gå til innhold

Vært uten mensen i 9.mnd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har ikke hatt mensen siden september 2017. Var hos gynekolog i oktober og fikk egentlig ingenting ut av timen. Det var veldig dårlig kommunikasjon mellom meg og legen. Jeg fikk primolut n som jeg skulle gå på for å fremtvinge en menstruasjon, det kom men etter det har jeg ikke fått noe mensen. Nå har jeg tatt blodprøver og fått ny time hos gynekolog. Når det gjaldt blodprøvene mine så var alle resultatene greie utenom LH som var 16 U/L og shbg som også var 16nmol/L. Dette er resultater jeg tok i januar og har time hos gynekolog i starten av neste måned. Rundt den tiden jeg mistet menstruasjonen så hadde jeg begynt å legge ekstremt mye på meg. Jeg veide på mitt «verste» 65 kg og er 153 cm høy, nå har jeg gått ned i vekt og veier 58 cm og jobber fortsatt med sunn kosthold og trening. Jeg er 23 år, aldri gått på noe prevensjon, ikke gravid og har heller ikke barn. Siste jeg hadde samleie var i juli 2017. 

I det siste har jeg begynt å oppleve ømme brystvorter, i dag når jeg trente, så hadde jeg på meg vanlig bh, jeg løpet i ca 45 min og var helt gjennomsvett, og opplevde at jeg begynte å klø veldig på brystvortene, spesielt på venstre brystvorte. Søkte på nettet og leser at østrogen dominans og mangel på progesteron er vanlig årsak til brystkreft. Kan dette være et tidlig symptom på brystkreft? Jeg opplevde en dag å ha sår rundt venstre brystvorte også, rundt hele, jeg fjernet det og det etterlot ingen merke eller tegn til at jeg hadde blødd.

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har også blødd under trening de første ukene jeg startet å trene. Blødd to ganger og begge gangene var det brun slim/utflod som kom. Det vare 1-2 min (kom frs underlivet og ikke brystvorten)

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har du andre konkrete verdier av blodprøvene, f.eks. østrogen? Kan du evt kopiere det du har lest om brystkreft og østrogen -eller henvise til et nettsted- for det er helt feil informasjon. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fsh: 7 u/l 

østradiol: 0,25 nmol/l 

progesteron: mindre enn 3 nmol/L

hcg: mindre enn 5 

shbg: 16 nmol/L 

LH: 16 u/l 

prolaktin: 154 MU/l 

Det her er alle svarene. 

 

Om brystkreft: 

 

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Premenstruelt syndrom (PMS) 

Østrogen dominans og progesteron mangel er viktigste årsaker til brystkreft og smerter i brystvortene under PMS. I denne perioden progesteron nivåene i kroppen din er ikke høy nok til å balansere østrogen hormoner, og dette kan føre til mange fysiske og psykiske lidelser. 

Forhøyede nivåer av østrogen er, faktisk, ansvarlig for mange PMS symptomer som humørsvingninger, oppblåsthet, kramper, hodepine, og bryst og brystvorte ømhet.

 

hentet fra nettsiden: 

http://w-no.noyapo.eu/c-helse/hva-betyr-det-nar-brystvortene-vondt

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her var det mange ting å ta tak i, jeg tar et om gangen:

  1. Manglende menstruasjon. Din sykehistorie og hormonresultatene tyder på manglende eggløsning, muligens på grunn av tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor det er karakteristiske forandringer på eggstokkene (mange små cyster). Hør med gynekologen om hvordan eggstokkene så ut ved ultralyd? Ved PCOS er det ofte økt mannlig behåring og/eller uren hud, og det kan være forhøyet verdi av de mannlige hormoner (det ble ikke sjekket). Det er typisk ved PCOS at LH er lett forhøyet og SHBG litt lav (pga overvekt). Testen med primolut som medførte blødning viser at det var nok østrogen til å stimulere livmorslimhinnen Vektøking kan fremprovosere PCOS, og vektreduksjon kan være god behandling.

  2. Ømme bryster/brystvorter er typisk i perioden fra eggløsning til før menstruasjon. Det er mulig at du har hatt eggløsning, men da vil det komme blødning i løpet av et par uker.

  3. Jeg er ikke klar over når du hadde blødning, men få en underlivssjekk når du er hos gynekologen.

  4. Det du har lest om progesteron/østrogen og brystkreft er noe tøv. Du skal ikke engste deg for brystkreft. Det er progesteron som gir PMS, det er kombinasjon av østrogen og progesteron som gir ømme bryster etter eggløsning. Din progesteronverdi er lav fordi du ikke har hatt eggløsning. Etter eggløsning øker progesteron. I perioden før eggløsning er progesteron alltid lav.

Fortsett med trening og fornuftig kosthold. Hvis du ikke får blødning spontant, så bør du ta f.eks. primolut 3-4 ganger i året. Ikke vær bekymret for om du kan bli gravid, det går sikkert bra, men kanskje du må ha litt hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Her var det mange ting å ta tak i, jeg tar et om gangen:

  1. Manglende menstruasjon. Din sykehistorie og hormonresultatene tyder på manglende eggløsning, muligens på grunn av tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor det er karakteristiske forandringer på eggstokkene (mange små cyster). Hør med gynekologen om hvordan eggstokkene så ut ved ultralyd? Ved PCOS er det ofte økt mannlig behåring og/eller uren hud, og det kan være forhøyet verdi av de mannlige hormoner (det ble ikke sjekket). Det er typisk ved PCOS at LH er lett forhøyet og SHBG litt lav (pga overvekt). Testen med primolut som medførte blødning viser at det var nok østrogen til å stimulere livmorslimhinnen Vektøking kan fremprovosere PCOS, og vektreduksjon kan være god behandling.

  2. Ømme bryster/brystvorter er typisk i perioden fra eggløsning til før menstruasjon. Det er mulig at du har hatt eggløsning, men da vil det komme blødning i løpet av et par uker.

  3. Jeg er ikke klar over når du hadde blødning, men få en underlivssjekk når du er hos gynekologen.

  4. Det du har lest om progesteron/østrogen og brystkreft er noe tøv. Du skal ikke engste deg for brystkreft. Det er progesteron som gir PMS, det er kombinasjon av østrogen og progesteron som gir ømme bryster etter eggløsning. Din progesteronverdi er lav fordi du ikke har hatt eggløsning. Etter eggløsning øker progesteron. I perioden før eggløsning er progesteron alltid lav.

Fortsett med trening og fornuftig kosthold. Hvis du ikke får blødning spontant, så bør du ta f.eks. primolut 3-4 ganger i året. Ikke vær bekymret for om du kan bli gravid, det går sikkert bra, men kanskje du må ha litt hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for et utfyllende svar! Gynekologen mente først at jeg kanskje kunne ha hatt et par vann-cyster som hadde sprukket og da forårsaket at mensen  uteble, ringte gynekologen to ganger etter timen for å spørre om noen spørsmål angående primolut n og da mente hun at jeg plutselig ikke hadde noen cyster. Dette var en privat gynekolog og fastlegen min mente at timen ikke var verdt pengene da jeg fikk så lite ut av timen. De gangene jeg blødde var da jeg nylig begynte å trene, og det var fe gangene jeg presset meg litt ekstra hardt på treningen. Dette var i slutten av mars. 

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Utførte gynekologen underlivsundersøkelse med et spekulum (instrument) i skjeden i tillegg til ultralyd?

Hilsen Mette

PS er enig med fastlegen om at det ikke var mye å hente hos gynekologen. Skal du til en ny gynekolog eller er det kontroll hos samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Utførte gynekologen underlivsundersøkelse med et spekulum (instrument) i skjeden i tillegg til ultralyd?

Hilsen Mette

PS er enig med fastlegen om at det ikke var mye å hente hos gynekologen. Skal du til en ny gynekolog eller er det kontroll hos samme?

Ja, hun brukte spekulum og jeg fikk lov til å se alt på en TV foran meg, ofte måtte jeg selv spørre hva hun drev med osv. Hun kommuniserte absolutt ingenting med meg under hele timen. 

 

Nei, dette var en privat gynekolog som jeg fant på egenhånd. Timen kostet nesten 2000kr. Jeg skal til en annen gynekolog neste gang :-)

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du at det å blø under retning er noe som kan være farlig? Med tanke på livmorhalskreft? De begge gangene jeg blødde så opplevde jeg ingen smerter, jeg så det først når jeg dro på toalettet og tok av trusen. Det var mer brun slim enn blod og med et tørk så var alt borte fra underlivet, men når jeg søker på det på nettet så leser jeg så mange skrekkhistorier om at dette kan være en symptom på kreft

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er sannsynligvis fra livmorhalsen, det blør, og det vanligste er at du har en 'ektopi' med blodrik slimhinne på livmorhalsen , den brister lett ved berøring eller under trening ('retning' ?). Få gynekologen til å se på det når du er på kontroll neste gangen.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er sannsynligvis fra livmorhalsen, det blør, og det vanligste er at du har en 'ektopi' med blodrik slimhinne på livmorhalsen , den brister lett ved berøring eller under trening ('retning' ?). Få gynekologen til å se på det når du er på kontroll neste gangen.

Hilsen Mette

Blir så utrolig redd! Skal ringe gynekologen på mandag og spørre om jeg kan få time før. Jeg er så redd det skal være kreft, hadde samleie for første gang i livet mitt i mai 2017 med kun en person og i oktober så mistet jeg menstruasjonen. Uff! Tusen takk for svar!

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det har ingen hast, en ektopi er helt godartet og kreft er det minimal risiko for. Ta det helt med ro. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LykkeligPer

Begynte å blø igjen i dag, opplevde også en del mensensmerter. Først litt rosa/brun blod før det ble brun slim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag blødde jeg veldig friskt blod, typ som vanlig mensen pleier å være med både mensensmerter og alt. Kan det hende mensen er tilbake?

Anonymkode: e5375...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det lyder som en vanlig menstruasjon, en 'ektopi' blør ikke så mye. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...