Gå til innhold

Uregelmessige blødninger. Valg av p-pille.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har uregelmessig menstrasjon og har blitt fortalt av legen at dette kun kan forsøkes regulert med hormonell prevensjon. Nuvaring gav meg regelmessighet, men mange andre bivirkninger som nattesvette, tretthet, vond rygg, ømme bryst og nedstemthet. Gikk over til qlaira som har fjernet nedstemtheten, men har nå uregelmessige blødninger igjen. Når jeg tar de lyse gule tabelettene gir dette meg vond rygg og brunaktig blødning om morgenen. I tillegg har jeg noe nattesvette og ømme store bryst. Også plaget med oppblåsthet og vondt i ledd/muskler.  Synes det er veldig vanskelig å finne noen som kan dette feltet godt. Har vært plaget i ca 10 år, det startet etter at jeg fikk barn. Hva slag hormon får jeg for lite eller for mye av? Og finnes det p-piller som har et hormoninnhold som kan lette på de plagene jeg har?

Anonymkode: 25603...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke enkelt når flere av dine symptomer sannsynligvis ikke har relasjon til hvilken p-pille du bruker. Dessverre nevner du ikke din alder, men jeg går ut fra at det er OK å bruke p-piller og at du ønsker å fortsette med dem? Er nattesvette bare til stede når du ikke bruker p-pille eller i uken uten ring?

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuvaring

Regelmessig blødning

nattesvette

tretthet

Vond rygg

Ømme bryst

nedstemthet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Qlaira

Uregelmessig blødning

Brun fluor

nattesvette

 

Vond rygg

Ømme bryst

oppblåsthet

Vondt i ledd

 

Forslag til behandling

Monofasisk p-pille med samme innhold i alle pillene

Mer østrogen

Neppe relatert til p-pille

Neppe relatert til p-pille

Mindre østrogen, bytte gestagen

Bytte gestagen i begge tilfellene

Neppe relatert til p-pille

Her er det bare å prøve seg frem. Ved nattesvette bør østrogendosen økes, ved ømmebryst reduseres, evt et annet gestagen (tilleggshormonet i pillen) Jeg vil foreslå at du enten bruker Microgynon eller Yasmin uten pause, evt holder pause i tre dager hvis det kommer ‘gjennnombruddsblødninger’.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Blåklokka123

Har startet på microgynon slik du foreslo. Har tatt 4 piller og har nå fått kraftige smerter i korsryggen, på hver side av ryggsøylen. Det er en klar sammenheng mellom pillene og ryggsmertene. Våkner mange ganger om natten og ender opp med å puste mer med å heise brystet i stede for å trekke inn magen for å redusere smertene. Blir bekymret, vet du hva det kan være?  Er 42 år og har behov for prevensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke se sammenheng mellom p-piller og ryggsmerter i korsryggen. Men du mener klart at det er relatert til p-pillen? da er det bare å slutte. Med alder på 42 år, synes jeg ikke du skal fortsette og eksperimentere med p-piller.

Hva med en hormonspiral? eller sterilisering? Det siste vil koste ca 6.000 kr, men sammenlignet med prevensjon i kanskje 8 år fremover, så blir det ca 60 kr per måned. En hormonspiral koster 1.200 kr og kan sitte i minst 5 år, kanskje 7 år. Det blir ca 15 kroner per måned.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokka123

Ja, ryggsmerten har en helt klar sammenheng med p- pillen. Har kjent det tidligere også ved bruk av p-pille og nuvaring, men nå ble det helt klart i og med at det startet så tydelig straks jeg begynte på microgynon. Den er værst på morgenen før jeg står opp. 

I forhold til prevensjonsbehovet, kan jo sterilisering være et alternativ. Men den viktigste grunnen til at jeg har forsøkt ulike hormonelle prevensjoner, er mine uregelmessige blødninger.  Hormonspiral har jeg prøvd, da gikk "rullegardinen ned" (nedstemt, hodepine) samt sterkere og fortsatt uregelmessige blødninger. 

Det er veldig frustrerende og også fysisk slitsomt å ha så mange plager som bare endrer seg ut fra ingen inntak av hormoner eller type hormoner jeg inntar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du blir sterilisert, så kan man konsentrere seg om behandling av blødningene, det kan gjøre det enklere. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...