PeliPeli Skrevet 3. mars 2002 Skrevet 3. mars 2002 Jeg har et problem med svimmelhet - nesten som sjøgang etter båtreise - som begynte etter at jeg startet med blodtrykksdempende medisin. Det er to sorter: Zelozok og Cosar Comp. Etter at jeg hadde brukt medikamentene i noen måneder ble svimmelheten så sterk at jeg ikke kunne gå ut. I tillegg fikk jeg noen anfall av synsforstyrrelser. Fra før hadde jeg en bakgrunn med utbrenthetsproblematikk. Kan medikamentene gi denne typen bivirkninger? 0 Siter
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 19. mars 2002 Skrevet 19. mars 2002 Svar til PeliPeli. Alle blodtrykksmedisiner vil kunne gi svimmelhet som bivirkning, selv om den typen svimmelhet du beskriver er noe uvanlig . Vi skiller generelt mellom to hovedtyper av svimmelhet (på fagsproget "vertigo") : nautisk vertigo (skipsdekksfølelse-svimmelhet) , og gyratorisk vertigo (følelsen av at det går rundt, mer av karusell-type).Ved vedvarende svimmelhet, også etter at du har vært oppreist en stund, vil mistanken mer gå i retning av at du har en annen årsak til plagene. Det er noe som kalles godartet, posisjonell svimmelhet, og som fremkalles ved stillingsskifte, men også kan være tilstede i liggende stilling (når man snur seg i sengen, f.eks.) Imidlertid er det mest sannsynlig at dine plager er relatert til inntak av medikamenter som påvirker blodtrykksreguleringen din. Ta det opp med din lege. Man kan forsøke å kutte et av medikamentene (i samråd med lege), for å se om situasjonen normaliserer seg. Hvis det hele fortsetter uavhengig av medisinene, må man ha de andre mulighetene in mente. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.