PeliPeli Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Jeg har et problem med svimmelhet - nesten som sjøgang etter båtreise - som begynte etter at jeg startet med blodtrykksdempende medisin. Det er to sorter: Zelozok og Cosar Comp. Etter at jeg hadde brukt medikamentene i noen måneder ble svimmelheten så sterk at jeg ikke kunne gå ut. I tillegg fikk jeg noen anfall av synsforstyrrelser. Fra før hadde jeg en bakgrunn med utbrenthetsproblematikk. Kan medikamentene gi denne typen bivirkninger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44237-blodtrykk-og-svimmelhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Svar til PeliPeli. Alle blodtrykksmedisiner vil kunne gi svimmelhet som bivirkning, selv om den typen svimmelhet du beskriver er noe uvanlig . Vi skiller generelt mellom to hovedtyper av svimmelhet (på fagsproget "vertigo") : nautisk vertigo (skipsdekksfølelse-svimmelhet) , og gyratorisk vertigo (følelsen av at det går rundt, mer av karusell-type).Ved vedvarende svimmelhet, også etter at du har vært oppreist en stund, vil mistanken mer gå i retning av at du har en annen årsak til plagene. Det er noe som kalles godartet, posisjonell svimmelhet, og som fremkalles ved stillingsskifte, men også kan være tilstede i liggende stilling (når man snur seg i sengen, f.eks.) Imidlertid er det mest sannsynlig at dine plager er relatert til inntak av medikamenter som påvirker blodtrykksreguleringen din. Ta det opp med din lege. Man kan forsøke å kutte et av medikamentene (i samråd med lege), for å se om situasjonen normaliserer seg. Hvis det hele fortsetter uavhengig av medisinene, må man ha de andre mulighetene in mente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44237-blodtrykk-og-svimmelhet/#findComment-172059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.