Gå til innhold

Blir så såret av kald saksbehandler på nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Måten hun er på og snakker til meg. Jeg kan ikke noe for at jeg har helseutfordringer, men likevel får hun meg til å føle at det er mitt problem og at jeg skal ikke komme her og komme her. Har endelig fått lov til å søke om uføretrygd, men hun må selvfølgelig si at de kan overprøve. Dette vet jeg jo, og trenger ikke bli fortalt det. Det er liksom ikke noe medmenneskelighet eller empati. Samtidig ønsker hun meg en god dag? 

Anonymkode: b24ba...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten hun er på og snakker til meg. Jeg kan ikke noe for at jeg har helseutfordringer, men likevel får hun meg til å føle at det er mitt problem og at jeg skal ikke komme her og komme her. Har endelig fått lov til å søke om uføretrygd, men hun må selvfølgelig si at de kan overprøve. Dette vet jeg jo, og trenger ikke bli fortalt det. Det er liksom ikke noe medmenneskelighet eller empati. Samtidig ønsker hun meg en god dag? 

Anonymkode: b24ba...9b5

Aspergere kan lett misforstå.

Anonymkode: e8dec...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aspergere kan lett misforstå.

Anonymkode: e8dec...b0c

Ja kan være det. Men noen har liksom en slik kjølig væremåte. De virker så kalde, snakker bare ut fra regler, samtidig som at de skal være strenge og midt oppi alt høflige ved å ønske god helg og ønske en fin dag. De jeg har hatt før henne har vært mer empatiske og ydmyke. Er det typisk aspergere å være følsom på mennesker?

Anonymkode: b24ba...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kan være det. Men noen har liksom en slik kjølig væremåte. De virker så kalde, snakker bare ut fra regler, samtidig som at de skal være strenge og midt oppi alt høflige ved å ønske god helg og ønske en fin dag. De jeg har hatt før henne har vært mer empatiske og ydmyke. Er det typisk aspergere å være følsom på mennesker?

Anonymkode: b24ba...9b5

Jeg tror det.

Anonymkode: e8dec...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel snille folk med et slemt regelverk, stort sett, blir ganske ekkelt sosialt synes jeg. Later som at en er din venn og støttespiller mens en leter etter noe å "ta deg" på for å kunne nekte stønad. Burde vært seperate personer, 1 venn, og 1 fiende, så kan du forholde deg til den snille som vil hjelpe, også være kald og brutal tilbake til den slemme. Nå er den slemme og snille i samme kropp, det er jo helt umulig å forholde seg til

Ekkelt hele greia, men virker som folk er glad for hjelpen, så jaja sikkert meg det er noe galt med, har asperger jeg å

 

Anonymkode: 2fd4f...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel snille folk med et slemt regelverk, stort sett, blir ganske ekkelt sosialt synes jeg. Later som at en er din venn og støttespiller mens en leter etter noe å "ta deg" på for å kunne nekte stønad. Burde vært seperate personer, 1 venn, og 1 fiende, så kan du forholde deg til den snille som vil hjelpe, også være kald og brutal tilbake til den slemme. Nå er den slemme og snille i samme kropp, det er jo helt umulig å forholde seg til

Ekkelt hele greia, men virker som folk er glad for hjelpen, så jaja sikkert meg det er noe galt med, har asperger jeg å

 

Anonymkode: 2fd4f...6bd

Jeg synes vi er ganske normale som reagerer på den slem/snill rollen. Det blir litt slik: husk at du få avslag. Ha en fin dag/helg! Litt creepy....

Anonymkode: b24ba...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja kan være det. Men noen har liksom en slik kjølig væremåte. De virker så kalde, snakker bare ut fra regler, samtidig som at de skal være strenge og midt oppi alt høflige ved å ønske god helg og ønske en fin dag. De jeg har hatt før henne har vært mer empatiske og ydmyke. Er det typisk aspergere å være følsom på mennesker?

Anonymkode: b24ba...9b5

Jeg er ihvertfall det. 

Anonymkode: d2616...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg selv opplevd "jungelens lov" eller hva jeg skal kalle det. Mest da jeg var ung. Dette er en situasjon den sterke mot den svake og jo mere svak man fremstår desto mer negativ tilbakemelding kan man risikere få. Spesielt om man blir litt oppkavet og fortvilt (les: hysterisk). "Du må'kke komme her og komme her".  Langt fra alle er slik selvsagt, men har lært meg å opptre saklig, rolig og behersket - av ren nødvendighet. Blir som et skuespill.

Vet ikke om dette akkurat passet på din situasjon, men...

PS: Lurer på om det er enda værre for oss mannfolka?

Endret av MagneU
tillegg til innlegget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måten hun er på og snakker til meg. Jeg kan ikke noe for at jeg har helseutfordringer, men likevel får hun meg til å føle at det er mitt problem og at jeg skal ikke komme her og komme her. Har endelig fått lov til å søke om uføretrygd, men hun må selvfølgelig si at de kan overprøve. Dette vet jeg jo, og trenger ikke bli fortalt det. Det er liksom ikke noe medmenneskelighet eller empati. Samtidig ønsker hun meg en god dag? 

Anonymkode: b24ba...9b5

Jeg har vært uføretrygdet en stund nå og tenker med gru på den tiden. Brukte lang tid på å slappe av og virkelig tro at uvissheten, tiltakene, søknadene og tiden på NAV var over. Jeg kjenner angsten i magen bare jeg skriver om det. Jeg hadde til og med en empatisk saksbehandler som tok meg på alvor. Kan bare forestille meg hvor vanskelig det må være å bli møtt på denne måten når man er i en sårbar situasjon. Jeg lot psykiateren min ta hele praten med NAV ang uføretrygd. Det er jeg virkelig takknemmelig for. Håper du har fagfolk med deg som kan tale din sak.   

Anonymkode: 568dd...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en del av de tingene som saksbehandlerene sier er ting de er forpliktet til å si. Feks at en uføresøknad kan bli avslått. Jeg tror ikke de sier slikt for å være ekle men fordi de skal forsikre seg om at klienten er skikkelig informert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til meg sa de at legenhadde satt foten ned og det tror jeg ikke de har lov til å si. Enkelte ting er bare veldig rart. Virker som de bare ønsker å drive en " utfor" slik at de kan sikre seg stedet man bor som er det siste man har. Lurer på om de står i ledtog med noen andre og om det er organisert kriminalitet som står bak. Mennesker har kommet bort til meg på gata og sagt ting om meg som kun kan være lekket fra slike journalopplysningene. Saksbehandlerene skifter hele tiden og ringer fra stadig nye steder har jeg lagt merke til. Umulig å stole på nav lenger føler jeg. Føler ikke at legene er noe bedre dessverre. Nytter ikke å true med politiet heller. Enkelte ting er veldig rart bare.

Anonymkode: ea32c...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎05‎.‎2018 den 1.59, Soletti skrev:

Jeg tenker at en del av de tingene som saksbehandlerene sier er ting de er forpliktet til å si. Feks at en uføresøknad kan bli avslått. Jeg tror ikke de sier slikt for å være ekle men fordi de skal forsikre seg om at klienten er skikkelig informert. 

Det er så befriende å lese at folk har evnen til å se ting fra ulike sider og ikke bare hoppe på den mest negative fortolkingen av en hendelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til meg sa de at legenhadde satt foten ned og det tror jeg ikke de har lov til å si. Enkelte ting er bare veldig rart. Virker som de bare ønsker å drive en " utfor" slik at de kan sikre seg stedet man bor som er det siste man har. Lurer på om de står i ledtog med noen andre og om det er organisert kriminalitet som står bak. Mennesker har kommet bort til meg på gata og sagt ting om meg som kun kan være lekket fra slike journalopplysningene. Saksbehandlerene skifter hele tiden og ringer fra stadig nye steder har jeg lagt merke til. Umulig å stole på nav lenger føler jeg. Føler ikke at legene er noe bedre dessverre. Nytter ikke å true med politiet heller. Enkelte ting er veldig rart bare.

Anonymkode: ea32c...229

Dette er ikke ts. Jeg er ikke paranoid, men kunne bare ønske at saksbehandlere på nav ikke bare snakket ut fra regler, men også kunne greie å sette seg inn i hvordan de virker på folk i en sårbar situasjon. Det har litt med måten man er på og sier ting. Man kan f.eks. si at jeg må orientere deg om at den kan bli overprøvd. Hun har allerede sagt det flere ganger tidligere at den kan bli overprøvd og hun bør vite at jeg vet det siden jeg tidligere en gang fikk avslag om å søke. Det skal sies at hun er spesiell for jeg har ikke møtt på andre saksbehandlere som er som henne. De andre har vært mer ydmyke og empatiske. 

Anonymkode: b24ba...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beskriver min erfaring, men det var flere ting jeg lærte om denne folk. Nr.1 var alltid høflig og smil også når du er sur, nr.2 saksbehandler har alltid rett, nr.3 du må vise en godt villje. Du trenger en godt porsjon nerve. La deg ikke skremme du har også rettigheter ikke bare plikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, kupton skrev:

Det er så befriende å lese at folk har evnen til å se ting fra ulike sider og ikke bare hoppe på den mest negative fortolkingen av en hendelse :-)

Er enig i dette. Har selv jobbet i helsevesenet og vet hvordan det fungerer. Men for en forskjell jeg opplevde da jeg selv ble pasient og satt der full i angst og katastrofetanker. Jeg leitet desperate etter noe trygt i tilværelsen og mennesker å» lene» meg på. Fordi jeg følte at alt gikk i oppløsning og usikkerheten i systemet ble for overveldende. En hard tone fra en behandler kunne få meg til å få lyst til å rømme fra livet. Akkurat da var det tryggere å være dø enn å leve med usikkerheten. Jeg vet jo at de bare gjør jobben sin og vil det beste. 

Anonymkode: 568dd...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kupton skrev:

Det er så befriende å lese at folk har evnen til å se ting fra ulike sider og ikke bare hoppe på den mest negative fortolkingen av en hendelse :-)

Takk for det Krupton. 

Ts. Det kan virke hardt, jeg har hatt en beinhard saksbehandler som var flink på en ting og det var regler. Det føltes så vondt å gå i møter med henne og jeg var sjeleglad når jeg fikk ny og etter hvert kom meg ut av systemet. Så ble jeg syk igjen og fikk den samme strenge dama, i ett møte knakk jeg fullstendig sammen og da viste hun mere forståelse enn jeg noen gang har møtt hos lege og psykolog. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette men kanskje du skal tørre å vise hvor vanskelig det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Soletti skrev:

Takk for det Krupton. 

Ts. Det kan virke hardt, jeg har hatt en beinhard saksbehandler som var flink på en ting og det var regler. Det føltes så vondt å gå i møter med henne og jeg var sjeleglad når jeg fikk ny og etter hvert kom meg ut av systemet. Så ble jeg syk igjen og fikk den samme strenge dama, i ett møte knakk jeg fullstendig sammen og da viste hun mere forståelse enn jeg noen gang har møtt hos lege og psykolog. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette men kanskje du skal tørre å vise hvor vanskelig det er. 

Hun vet godt hvor vanskelig det er. Hun har fått vite mye sensitiv informasjon om meg. Ting som bare helsevesenet vet. Hun er sikkert ikke bevisst på hvordan hun virker på folk eller hun mangler den menneskelige kompetansen. Jeg synes at mennesker som jobber med andre i sårbare situasjoner, bør ha menneskelige egenskaper, ikke bare være opptatt av regler og navs beste. 

Anonymkode: b24ba...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet godt hvor vanskelig det er. Hun har fått vite mye sensitiv informasjon om meg. Ting som bare helsevesenet vet. Hun er sikkert ikke bevisst på hvordan hun virker på folk eller hun mangler den menneskelige kompetansen. Jeg synes at mennesker som jobber med andre i sårbare situasjoner, bør ha menneskelige egenskaper, ikke bare være opptatt av regler og navs beste. 

Anonymkode: b24ba...9b5

Alle saksbehandlere får vite mye om oss. Min vet ting jeg ikke tør snakke om til noen men jobben dems er å se til at reglene følges, de er ikke behandlere og har gjerne utdannelse innen administrasjon. Du skal ikke ta deg nær av at hun virker kald. Ofte viser det seg at de som er flinke på reglene også er de som kan hjelpe deg gjennom systemet best. Husk også at tiden de har til rådighet med deg er veldig begrenset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...