Gå til innhold

Kan blodprøve for overgangsalder indikere graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er en 43 år gammel kvinne. Hatt svært korte menstruasjonsykluser etter mitt siste svangerskap for 7 år siden. Var hos gynekolog for 3.5 uker siden for celleprøver. Hun trodde da hun så et par svært små muskelkuter. De siste to ukene har jeg hatt litt blødning nesten daglig. Friskt blod kommer som en liten dusj, før det stopper helt.  Ingen ordentlig mens siden ca påsken. Har de siste to dager hatt stikkende smerter på høyre side av undelivet. Var hos fastlegen i går for å ta blodprøver for å se om det kunne være begynnende overgangsalder. Etter dette besøket kom jeg til å tenke på at det kan være en teoretisk mulighet for graviditet etter et samleie 8. april. Kunne selvfølgelig bare gått å kjøpt en test, men bor på en svært liten og gjennomsiktig plass så det har jeg ikke veldig lyst til. Har 5 barn fra før og er skilt fra far til flokken....

Så spørsmålet er om en eventuell graviditet fanges opp av disse prøvene og er det da sannsynlig at legen kontakter meg ? Tenker også på muligheten for et ekstrauterint svangerskap. 

Anonymkode: ceff8...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I overgangsalderen endrer hormonforholdene seg fra uke til uke. De rikelige blødninger er tegn på at du produserer rikelig med østrogen. Ofte kan østradiol være høyere enn normalt, men det har ikke vært eggløsning og derfor ikke produksjon av hormonet progesteron som gir regelmessig syklus.

Hvis blødningene stopper helt opp er det tegn på at du er kommet i overgangsalder. Hormonprøvene vil da typisk vise lavt nivå av østrogen (østradiol) og høy verdi av hypofysehormonene FSH og LH (>30).

Ved graviditet vil østradiol være høy, men FSH og spesielt LH vil være helt i bunn (< 5).

Det er bare måling av svangerskapshormonet HCG som sikkert kan påvise graviditet. Det er kanskje ikke for sent å ringe legen og be om tilleggsprøve av HCG, men jeg tror ikke at det er nødvendig.

Jeg tror ikke din fastlege vil tenke på graviditet uansett hva prøvene viser, så lenge det ikke er målt HCG.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, imponert over responstiden. Rikelig blødning er det nok ikke, bare som en liten dusj når jeg sitter på toalettet. Ble nok litt bekymret for svangerskap utenfor livmor pga smertene, men ser det an litt. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mammamø skrev:

Tusen takk for svar, imponert over responstiden. Rikelig blødning er det nok ikke, bare som en liten dusj når jeg sitter på toalettet. Ble nok litt bekymret for svangerskap utenfor livmor pga smertene, men ser det an litt. Takk igjen.

Du kan bestille graviditetstester på nettet via apotek også, da kommer de i posten i løpet av noen dager. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, begynner å bli noen år siden slike ideer ramlet inn i hodet mitt. Litt rusten på muligheter da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt satt ut nå. Fastlegen ringte i går pga unormale blodprøvesvar. Sendt i hasteultralyd i dag. Ul viser et intrauterint svangerskap med et levende foster. Ca 8 uker gravid mente legen. Hun sendte henvisning til fosterdiagnostikk pga høy alder i tilfelle jeg ønsker å beholde. Jeg er rett og slett veldig i villrede. Kan du si noe om risiko med et svangerskap i så høy alder, 43 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mammamø skrev:

Kan du si noe om risiko med et svangerskap i så høy alder, 43 år. 

Den største risikoen er for spontanabort. Den er høy for alle og øker med alderen.

Så er det økt risiko for kromosomfeil hos fosteret, både for Down syndrom og mye sjeldnere avvik, noen av dem er uforenelige med liv. Men risikoen er fortsatt lav - hvis man f.eks. femdobler et bitte lite tall, er det fremdeles et lite tall ;)

Forutsatt at du (nå) velger å fortsette svangerdkapet: Du får du vite om fosteret har kromosomfeil hvis du tar fosterdiagnostikk. Det er helt frivillig. Jeg anbefaler deg å gå på den genetiske veiledningen du får tilbud om først (hvis man fortsatt får det?), da får du snakke med en ekspert som kan gi råd om risiko for akkurat deg. Det er veldig mye nyttigere enn å lese all synsingen og feilinformasjonen som ligger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var litt av en overraskelse!

Du kan tilbys 'tidlig ultralyd' ved uke 12.

Dette kan et trenet øye se på ultralyd i uke 12:

  • Hjertefeil.
  • Hjernefeil, manglende hjerne, andre alvorlige hjernefeil.
  • Armer, ben, hender og føtter.
  • Tvillinger, om tvillingene deler morkake.
  • Tegn på syndrom, som nakkefold ved Downs syndrom

Jeg vil absolutt også anbefale at du snakker med ultralydekspertene på sykehuset for grundig informasjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...