Gå til innhold

Intens skadetrang mot meg selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har stor skadetrang nå. Intense tanker om å skade meg selv.

Jeg ønske ikke å gå i detaljer men vet ikke hva jeg skal gjøre?

Hva burde jeg gjøre, det er helligdag å vet verken opp eller ned.

Anonymkode: 2b225...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stor skadetrang nå. Intense tanker om å skade meg selv.

Jeg ønske ikke å gå i detaljer men vet ikke hva jeg skal gjøre?

Hva burde jeg gjøre, det er helligdag å vet verken opp eller ned.

Anonymkode: 2b225...b1a

Du kan ta på deg øretelefoner og høy musikk og gå/jogge en lang tur. Du kan vaske gulvet, dusjen, bodene, soverommet, stue, kjøkken +++. Slit deg ut på et eller annet vis. Som regel har det god effekt. Foretrekker du noe roligere kan et bad eller en varm dusj med lavendel, en morsom film, en bok hjelpe, - skjønt jeg holder en knapp på aktivitet. 

Det er trist at du har det slik akkurat nå men husk at dette som regel går over, hold deg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stor skadetrang nå. Intense tanker om å skade meg selv.

Jeg ønske ikke å gå i detaljer men vet ikke hva jeg skal gjøre?

Hva burde jeg gjøre, det er helligdag å vet verken opp eller ned.

Anonymkode: 2b225...b1a

Hvis du egentlig ønsker å unngå selvskading i dag, så finnes det mange ting du kan gjøre akkurat her og nå. Listen til xbellax er fin, - og den kan utvides med ting som se en tv-serie. pusle puslespill eller nesten hva som helst. Dersom du gjerne vil unngå selvskading akkurat i dag, så handler det mest om å få denne dagen til å bli ferdig uten at du har handlet destruktivt. 

Noe vanskeligere er det dersom du føler et sterkt behov for å få noen til å forstå hvor vanskelig du har det nå; at du føler det helt nødvendig at noen snart gjør noe for å hjelpe deg. Hvis du har det sånn, så kan en løsning være å skrive om hva du føler. Dersom du går i behandling, så kan du ta med det du har skrevet til neste terapitime, evt. sende det på mail på forhånd dersom du har anledning til å skrive mail til behandler. Det går an å bestemme seg for å utsette selvskadingen til etter at du har fått snakket med behandler. 

Du kan selvfølgelig også ringe en hjelpetelefon. For noen fungerer det bra, mens andre ikke synes det fungerer fordi samtalene nødvendigvis blir ganske overfladiske når man snakker med noen som ikke kjenner en og som kun skal gjennomføre denne ene telefonsamtalen med deg. Noe lignende gjelder egentlig også for det å oppsøke legevakt. Noen ganger kan man bli møtt av en person som det fungerer å snakke med, men kanskje like ofte ender det opp med at man føler seg avvist, og dette kan igjen øke selvskadingstrangen. 

 

 

 

Anonymkode: ccfd0...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alt annen enn å sitte stille.              Jeg sliter med de samme akkurat nå. Jeg hører høy mudikk eller jeg leser og skriver her. Hjelpetelefon kan jeg anbefale veldig snille folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Håper du kom deg over kneika og har det bedre nå.

Støtter opp om det å gjøre no fyisisk, eller rett og slett forsøke seg på noe man liker å gjøre. Ring noen. Det kan være alt fra en venn du kan prate om alt mulig med - ikke nødvendigvis folkusere så veldig på ss-trangen, men heller bare om løst og fast. Kan gi god distraksjon. Skive - jeg har brukt tjenesten sidetmedord.no en del opp igjennom. Anbefaler å sjekke ut sidene der. Ringe en krisetelefon. Om det finnes et litt usjenert sted der du bor, så gå dit og skrik alt hva du makter. Jen hadde en sånn plass der jeg vokste opp, og den var gull verdt!

Gjør det stikk motsatte - noe du synes føles godt for deg. Det kan f.eks. være å lytte til favorittmusikken, lage seg en kopp te...

Jeg tenker ofte igjennom alle de utrolig kjipe ringvirkningene det får om jeg selvskader. For det første ville det være megasurt, for jeg har ikke skadet mg på lenge nå. Det blir søl og rot av det. Enda flere arr å skamme seg over, for man gjør jo gjerne det etterpå. Må man på legevakta, så er det stress å komme seg dit. Ikke vet man på forhånd hva slags mennesker man blir utsatt for heller. Det er dyrt og man kan få komplikasjoner som infeksjon. Da må man plutselig ut med penter til antibiotika. Bandasjer og slikt koster jo skjorta. De rundt lider under det og sliter med å forstå. Nei... Selvskading er rett og slett bare negativt utover det lille endorfinkicket, og et endorfinkick er ikke verd den prisen. Løft jern med aggressiv musikk på ørene - DET synes jeg kan funke, for jeg får ut mye oppmagasinert aggresjon og sinne på den måten.

Nei - som sagt: Håper du har det bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...