Gå til innhold

F 31.8 vs. F 31.9


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Psykiateren har diagnostisert meg med F 31.8 mens jeg tror det er F 31.9 siden det ikke er klart for meg hvor lenge hypomaniene varer. Kriteriet for bp2 er jo hypomanier over minst 4 dager. 

Jeg, og en nær venn, kan bekrefte at jeg har hatt hypomanier som har vart ukesvis/månedsvis tidligere. Men nå for tiden er de mer kortvarige (under 4 dager). Så derav tvilen. 

Har dette noe å si for behandlingen? Kan den medisinske behandlingen være lik i begge tilfeller? Jeg er jo for så vidt godt medisinert fra før av, så kan det være årsaken til kortere hypomanier? Jeg har også kortvarige depresjoner, men det vanlige er lengre (måneder) depresjoner. 

Jeg vet jo på en måte at jeg har bp2 (F 31.8), men kanskje det har gått over til F 31.9 slik at jeg ikke lenger oppfyller kriteriene til bp2?

Beklager rotet i fremstillingen. Akkurat nå greier jeg ikke å forklare bedre. 

 

Anonymkode: da932...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Så lenge du har hatt hypomanier som har vart over fire dager tidligere er kriteriene for F 31.8 oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, motorPrøysen skrev:

Så lenge du har hatt hypomanier som har vart over fire dager tidligere er kriteriene for F 31.8 oppfylt.

Ja, jeg har helt klare, beviselige, langvarige hypomanier bak meg. Men tenkte at det kanskje hadde "gått over" til noe mer uspesifisert siden jeg de siste par årene bare har hatt korte hypomanier. (Kortere enn 4 dager). 

Men men, samma det. Bipolar er jeg uansett om det er koden F 31.8, eller koden F 31.9. Så får bare legge det bort.

Anonymkode: da932...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har litt samme erfaringen, selv om mine oppsving varer lengre enn fire dager. Kanskje et par uker på det verste - mot både kratigere og mer langvarige symptomer tidligere. Jeg er hundre prosent sikker på at mine dempede symptomer er et resultat av medisinering nettopp for å unngå de store høydene. Dette fordi det ble slik etter jeg begynte på medisiner - synes det er ganske bekreftende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person med diabetes får medisin og mer stabilt blodsukker, endres ikke diagnosen. Vedkommende har fortsatt diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...