Gå til innhold

Er Psykia enda her inne? Ang. medisinering av ADD og bipolar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis ikke @Psykia AS er her så er det kanskje noen andre som kan dele erfaringer?

Jeg har fått diagnosen ADD og bipolar lidelse. Akkurat nå er jeg alvorlig deprimert og har startet opp med Lamictal da jeg har hatt noe effekt av det tidligere (var da diagnostisert med borderline). Er bare på 50 mg Lamictal og har ingen stor virkning enda. 

Hvilken medisin vil være førstevalg når det gjelder ADD? Ritalin, Concerta eller andre? Sliter mye med konsentrasjon og indre uro. Og bør jeg ha noe i tillegg for den bipolare lidelsen? Har aldri vært manisk, kun hypomani. Lamictal har tidligere hindret meg i å gå så dypt i depresjonene, men det har ikke fjernet depresjonene fullstendig (og det kan jeg kanskje ikke regne med at noen medisin vil gjøre?). 

Akkurat nå er jeg som sagt alvorlig deprimert og har vært det i tre uker, men er muligens på tur opp igjen da det hvertfall ikke er akutt selvmordsfare lenger. Er dame i 30 årene om det har noe å si.

Anonymkode: c9e23...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når det gjelder om du må ha noe mer for den bipolare lidelsen, så må du i hvert fall opp i dose på lamictal til du er i balanse på den og har gått på den i lang nok tid til å se virkningen av den før du kan vurdere om det er nødvendig med et tillegg av en annen medisin. En medisin om gangen, slik at du kan se virkning av hver medisin . Så her må du være litt tålmodig, for jeg vet det tar noe til å trappe opp på lamictalen.

Det med ADD vet jeg ikke noe om.

Anonymkode: 18f7a...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Den vanlige doseringen av Lamictal er 2-300 mg. Du bør følge opptrappingsplanen som legen har gitt deg og måle serumkonsentrasjon etter at du har vært på 200 mg i minst 10 dager. Ut fra svaret finjusteres dosen. 

Det er gode holdepunkter for at Lamictal også har en gunstig effekt på ADD/ADHD.

2. Hvilket sentralstimulerende som er best for en konkret person er svært vanskelig å spå. Vanligvis må en prøve ut de ulike typene om en ikke blir fornøyd med en gang.

3. Psykia/Kvakkestad er har av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Større risiko for depresjon ved Ritalin kapsel / Concerta enn ved Elvanse /Attentin.

dessuten skal ikke Ritalin kapsel eller noe methylfenidat preparat brukes hvis det har vært alvorlig depresjon i sykehistorien.

 

ritalin kapsel utdrag av kontraindikajsoner:

Diagnosen eller tidligere alvorlig depresjon, anorexia nervosa/anorektiske forstyrrelser, selvmordstendenser, psykotiske symptomer, alvorlige stemningslidelser, mani, schizofreni, psykopatisk/borderline personlighetsforstyrrelse, alvorlig (type I) bipolar (affektiv) lidelse med episodisk forløp (som ikke er godt kontrollert).

 

På Elvanse er alvorlig depresjon ikke ført opp som kontraindikasjon:

Overfølsomhet for sympatomimetiske aminer eller for hjelpestoffene. Samtidig bruk av MAO-hemmere eller <14 dager etter slik behandling (kan medføre hypertensiv krise). Hypertyreose eller tyreotoksikose. Urotilstander. Symptomatisk kardiovaskulær sykdom. Langtkommen arteriosklerose. Moderat til alvorlig hypertensjon. Glaukom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det var jo et vesentlig poeng. Har såvidt snakket med psykiateren min om oppstart av medisiner, og han nevnte Ritalin. Men da skal jeg ta opp dette med alvorlig depresjon som kontraindikasjon. 

Tusen takk for god hjelp! 

Anonymkode: c9e23...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var jo et vesentlig poeng. Har såvidt snakket med psykiateren min om oppstart av medisiner, og han nevnte Ritalin. Men da skal jeg ta opp dette med alvorlig depresjon som kontraindikasjon. 

Tusen takk for god hjelp! 

Anonymkode: c9e23...617

Metylfenidat er i følge nasjonale retningslinjer fortsatt førstevalget når ADHD skal behandles medikamentelt. Dette er imidlertid på gruppenivå.

Individuelle forhold og sykehistorien skal alltid legges til grunn i valget av preparat for å unngå unødvendige bivirkninger. Din komorbide bipolare lidelse er det utrolig viktig å ta hensyn til her. I følge felleskatalogen skal du altså helst ikke behandles med metylfenidat. 

Ritalin er også mye billigere enn Elvanse. Staten sparer altså mye penger på at flesteparten med ADHD behandles med metylfenidat i stedet for dyrere amfetaminpreparater. Legen din kan sende søknad til helfo om Elvanse på blå resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...