Gå til innhold

Et lite sukk


 cilie

Anbefalte innlegg

Jeg er på et kjempeflott sted med like høy hvilefaktor som faktoren jeg har i ansiktet. Jeg er her nå. Jeg ville hit, og jeg lengter alltid til slike steder når jeg er hjemme. Likevel er det svært sjelden jeg klarer «å være her» og nyte. Det blir en ond sirkel med å hele tiden tenke på å være i nuet, nyte, oppleve osv, men det synes umulig å klare det. Synes jeg hele tiden er «på hugget» og litt amper(charming) 

Det blir så mange eksenstensielle tanker... Og en erkjennelse av at livet går så fort. Ikke orker jeg å lese heller. Hører på musikk, og det er for meg som en tidsmaskin. 

Det skulle vært mulig å skru av toppetasjen noen ganger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
4 timer siden, cilie skrev:

Jeg er på et kjempeflott sted med like høy hvilefaktor som faktoren jeg har i ansiktet. Jeg er her nå. Jeg ville hit, og jeg lengter alltid til slike steder når jeg er hjemme. Likevel er det svært sjelden jeg klarer «å være her» og nyte. Det blir en ond sirkel med å hele tiden tenke på å være i nuet, nyte, oppleve osv, men det synes umulig å klare det. Synes jeg hele tiden er «på hugget» og litt amper(charming) 

Det blir så mange eksenstensielle tanker... Og en erkjennelse av at livet går så fort. Ikke orker jeg å lese heller. Hører på musikk, og det er for meg som en tidsmaskin. 

Det skulle vært mulig å skru av toppetasjen noen ganger. 

 

Forstår hva du mener, tror jeg. Kan du dele opp dagen i mindre biter og øve deg på å slappe av og nyte én bit om gangen, og så ta en kort pause der du tillater tankene å surre rundt? F.eks. en halvtime eller et kvarter. Jeg er selv blitt veldig dårlig til å konsentrere meg de siste årene, og det hjelper meg å bestemme meg for et tidspunkt der jeg får lov til å tenke på noe annet, sjekke mail, FB eller DOL. Er imidlertid ganske "flink" til å slappe av og leve i nuet.  Skriver i anførselstegn, fordi det er ikke bare fordeler ved det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjent ut Cille. Jeg er elendig på å bare være her og nå. Jeg kan sitte lenge og se ut i hagen men hodet er alle andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, påskelilje skrev:

Forstår hva du mener, tror jeg. Kan du dele opp dagen i mindre biter og øve deg på å slappe av og nyte én bit om gangen, og så ta en kort pause der du tillater tankene å surre rundt? F.eks. en halvtime eller et kvarter. Jeg er selv blitt veldig dårlig til å konsentrere meg de siste årene, og det hjelper meg å bestemme meg for et tidspunkt der jeg får lov til å tenke på noe annet, sjekke mail, FB eller DOL. Er imidlertid ganske "flink" til å slappe av og leve i nuet.  Skriver i anførselstegn, fordi det er ikke bare fordeler ved det 😀

Jeg har det på mange måter bra i perioder, men det er alltid de tankene og den litt tristheten som ligger i bakgrunnen.  Takk for tips, men jeg opplever det mer som en total opplevelse av meningsløshet. For å sitere Obstfelder: «Jeg har visst kommet til feil klode- her er så underlig.»

Nå har jeg imidlertid bare lyst til å dra hjem for på dette flotte stedet er det null sol. Vi er stort sett alltid uheldige med været, og nå holder jeg på å klikke i vinkel. Ikke igjen!! Jeg har spart opp avspasering, og vi betaler masse for å bo bra, 5 retters hver dag(ikke dessert og lavkarbo på meg) og jeg blir bare mer og mer sur. Jeg klarer ikke ta meg sammen. Hjemme er det jo full sommer, og jeg trenger desperat sol. Her er det skylag på skylag og jeg gidder ikke engang svømme/bade som jeg elsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Soletti skrev:

Det høres kjent ut Cille. Jeg er elendig på å bare være her og nå. Jeg kan sitte lenge og se ut i hagen men hodet er alle andre steder. 

Ja, det høres kjent ut. Jeg styrer alltid m et el annet og klarer ikke å koble ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå deg en tur? Ta en buss et sted, høre på lydbok? Pust. Ta deg en drink? ;-) Finn deg en katt å kose med? Eller i allefall når du er sur, vær ordentlig sur og uttrykk det. Gjør noe skikkelig surt:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, cilie skrev:

Jeg har det på mange måter bra i perioder, men det er alltid de tankene og den litt tristheten som ligger i bakgrunnen.  Takk for tips, men jeg opplever det mer som en total opplevelse av meningsløshet. For å sitere Obstfelder: «Jeg har visst kommet til feil klode- her er så underlig.»

Nå har jeg imidlertid bare lyst til å dra hjem for på dette flotte stedet er det null sol. Vi er stort sett alltid uheldige med været, og nå holder jeg på å klikke i vinkel. Ikke igjen!! Jeg har spart opp avspasering, og vi betaler masse for å bo bra, 5 retters hver dag(ikke dessert og lavkarbo på meg) og jeg blir bare mer og mer sur. Jeg klarer ikke ta meg sammen. Hjemme er det jo full sommer, og jeg trenger desperat sol. Her er det skylag på skylag og jeg gidder ikke engang svømme/bade som jeg elsker. 

Men hva driver du med om dagene da? Kan du ikke komme deg ut på noen lange gå-turer i det minste?

Når du ser ut til å mene at du er usedvanlig uheldig også med været, så tror jeg du må reflektere litt over tendensen til alltid å tenke at glasset er enda mindre enn halvtomt...

Anonymkode: c3b98...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cathlin skrev:

Gå deg en tur? Ta en buss et sted, høre på lydbok? Pust. Ta deg en drink? ;-) Finn deg en katt å kose med? Eller i allefall når du er sur, vær ordentlig sur og uttrykk det. Gjør noe skikkelig surt:-) 

Gnagsår på begge bein og la bevisst igjen joggesko hjemme. Tusler litt rundt m sandaler, men har egentlig det meste jeg trenger på hotellet her. Ikke opplevelsesferie - kun relax. Det funker dog dårlig når hodet ikke tar fri og sola uteblir... Det hjalp heldigvis litt da sola kom igjen🙏

Drikker vin og bobler hver dag, men prøver å begrense litt pga kalorier. - Kanskje det blir en Mojito likevel. 

Kattene får nok fred fra meg her, men enig i at det er hyggelig å kose m dyr. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva driver du med om dagene da? Kan du ikke komme deg ut på noen lange gå-turer i det minste?

Når du ser ut til å mene at du er usedvanlig uheldig også med været, så tror jeg du må reflektere litt over tendensen til alltid å tenke at glasset er enda mindre enn halvtomt...

Anonymkode: c3b98...672

Dagene? Er på ferie; soling, bading, spise. Altså gjør ikke så mye og vil heller ikke det. Vil bare slappe av. 

Jeg er usedvanlig uheldig m været - det er et faktum, men håper det bedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, cilie skrev:

Dagene? Er på ferie; soling, bading, spise. Altså gjør ikke så mye og vil heller ikke det. Vil bare slappe av. 

Jeg er usedvanlig uheldig m været - det er et faktum, men håper det bedres.

Håper været blir bedre og at du klarer å kose deg :) Ikke lett når alt sammen følger med på turen, kjenner til det. Føler meg utenfor alt når vi reiser til steder, derfor trives jeg best hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 timer siden, cilie skrev:

Jeg har det på mange måter bra i perioder, men det er alltid de tankene og den litt tristheten som ligger i bakgrunnen.  Takk for tips, men jeg opplever det mer som en total opplevelse av meningsløshet. For å sitere Obstfelder: «Jeg har visst kommet til feil klode- her er så underlig.»

Nå har jeg imidlertid bare lyst til å dra hjem for på dette flotte stedet er det null sol. Vi er stort sett alltid uheldige med været, og nå holder jeg på å klikke i vinkel. Ikke igjen!! Jeg har spart opp avspasering, og vi betaler masse for å bo bra, 5 retters hver dag(ikke dessert og lavkarbo på meg) og jeg blir bare mer og mer sur. Jeg klarer ikke ta meg sammen. Hjemme er det jo full sommer, og jeg trenger desperat sol. Her er det skylag på skylag og jeg gidder ikke engang svømme/bade som jeg elsker. 

Du lager jo denne meningsløsheten selv. 

Tenk så meningsløst det er å irritere seg over hvordan været er hjemme i steden for å bestemme seg for å få en fin ferie der hvor du er med det været som er der. 

Jeg har sagt det til deg før. Hele måten du tenker på er feil og da blir alt bare rævva. 

Dere klarer helt sikkert å få en fin ferie selv om det er overskyet , hvis du bare vil. 

Men vil du ?

Du er verdensmester i å fokusere på alt som er negativt. I hodet ditt lager du deg en drømmeverden og alt som avviker fra den drømmeverdenen ødelegger livet ditt. Det er det som er meningsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror problemet ligger på et annet plan enn det du tar opp her. 

Men det er litt typisk deg, å stille spørsmål rundt hvordan du reagerer på dårlig vær, når problemet egentlig ikke er dårlig vær, men at alt du gjør blir å kompensere for det egentlige problemet. Dette bør du heller bruke litt tid på å reflektere rundt. 

Sagt med andre ord: Hadde noe annet vært i orden, så kunne været vært hvordan det ville. Eller: At siden dette ikke er i orden er det nødvendig for et eksistensminimum at været er bra.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Gnagsår på begge bein og la bevisst igjen joggesko hjemme. Tusler litt rundt m sandaler, men har egentlig det meste jeg trenger på hotellet her. Ikke opplevelsesferie - kun relax. Det funker dog dårlig når hodet ikke tar fri og sola uteblir... Det hjalp heldigvis litt da sola kom igjen🙏

Drikker vin og bobler hver dag, men prøver å begrense litt pga kalorier. - Kanskje det blir en Mojito likevel. 

Kattene får nok fred fra meg her, men enig i at det er hyggelig å kose m dyr. 

 

 

Tror jeg hadde blitt sprø selv av relax-ferie og hadde nok følt meg innesperret på et lite all-inklusive-vi skal bare være her hele dagen-sted. Hadde sikkert dukket opp for mye grums. Jeg liker best bevegelse-aktivitet og noe uplanlagt, stå opp og tenke «hva har jeg lyst til i dag», og ta det derfra.  Hvis det skulle dukke opp muligheter for relax innimellom er det bonus. 

Dårlig vær er kjedelig men ingenting man kan styre dessverre og heldigvis. 

Hva med noe sånn masasjegreier, fotpleie, manikyr, hvis du liker det. 

Håper det går seg til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vokst opp med mye negativitet i hjemmet cille? Det er utrolig vanskelig å snu en tankegang man har lært fra man kunne drikke melk fra flaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stjernestøv skrev:

Håper været blir bedre og at du klarer å kose deg :) Ikke lett når alt sammen følger med på turen, kjenner til det. Føler meg utenfor alt når vi reiser til steder, derfor trives jeg best hjemme. 

Takk!Jeg elsker å reise osv, men kjenner på at jeg ofte er «et annet sted.»

Halve tiden - mest skyer her dessv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cilie skrev:

Takk!Jeg elsker å reise osv, men kjenner på at jeg ofte er «et annet sted.»

Halve tiden - mest skyer her dessv.

Kanskje du kunne hatt nytte av et kurs i mindfullness, for å lære deg litt mer om å være mer tilstede her og nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Du lager jo denne meningsløsheten selv. 

Tenk så meningsløst det er å irritere seg over hvordan været er hjemme i steden for å bestemme seg for å få en fin ferie der hvor du er med det været som er der. 

Jeg har sagt det til deg før. Hele måten du tenker på er feil og da blir alt bare rævva. 

Dere klarer helt sikkert å få en fin ferie selv om det er overskyet , hvis du bare vil. 

Men vil du ?

Du er verdensmester i å fokusere på alt som er negativt. I hodet ditt lager du deg en drømmeverden og alt som avviker fra den drømmeverdenen ødelegger livet ditt. Det er det som er meningsløst. 

Det er klart jeg vil ha en fin ferie. Utgangspunktet for innlegget var at jeg sliter med «å bare være.» Å virkelig nyte dette nydelige stedet.

Jeg tror de fleste som elsker sol lar seg prege av at været uteblir. Jeg unner alle hjemme sol, men nå har dette mønsteret gjentatt seg noen ganger dessv, og det preger humøret mitt - ja. 

Men nå er det litt sol, og det gjør meg glad. Og har svømt i 45-ish alene i poolen. 

Jeg må poengtere! at jeg overhodet aldri har laget meg noen drømmeverden? Jeg er jo beinhard realist, dessverre. Negativ innad- ja. Men det er fordi jeg synes livet egentlig er ganske brutalt. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror problemet ligger på et annet plan enn det du tar opp her. 

Men det er litt typisk deg, å stille spørsmål rundt hvordan du reagerer på dårlig vær, når problemet egentlig ikke er dårlig vær, men at alt du gjør blir å kompensere for det egentlige problemet. Dette bør du heller bruke litt tid på å reflektere rundt. 

Sagt med andre ord: Hadde noe annet vært i orden, så kunne været vært hvordan det ville. Eller: At siden dette ikke er i orden er det nødvendig for et eksistensminimum at været er bra.

 

13 timer siden, cathlin skrev:

Tror jeg hadde blitt sprø selv av relax-ferie og hadde nok følt meg innesperret på et lite all-inklusive-vi skal bare være her hele dagen-sted. Hadde sikkert dukket opp for mye grums. Jeg liker best bevegelse-aktivitet og noe uplanlagt, stå opp og tenke «hva har jeg lyst til i dag», og ta det derfra.  Hvis det skulle dukke opp muligheter for relax innimellom er det bonus. 

Dårlig vær er kjedelig men ingenting man kan styre dessverre og heldigvis. 

Hva med noe sånn masasjegreier, fotpleie, manikyr, hvis du liker det. 

Håper det går seg til

 

Takk for det! Det er helt opp til oss selv og mye som kan gjøres. Buss orker jeg ikke, men leie bil osv er mulig. Nå var «bestillingen» egentlig hvilepuls, og det er det mulig å få - i hvert fall når sola kikker fram, og jeg skrur av hodet litt. Så når de eksistensielle greiene roer ned, så kommer klagingen innvendig over hvordan jeg ser ut i bikini, rynker, osv. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...