Gå til innhold

Noen som vet noe om utlån av hj.midler via det kommunale utlånet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Bare lurer på hvor lenge man evt. må vente. Jeg ønsker å forhøre meg om en manuell rullestol i påvente av utredning for en el.rullestol, og denne siste utredningen er jeg blitt forespeilet en del ventetid på. Jeg helseutfordringer som påvirker min gangfunksjon negativt. Jeg KAN gå med to krykker og skinner som er spesialtilpasset meg, event. rullator. Problemet er at jeg ikke har kapasitet til å gå noe særlig langt. Da får jeg smerter som ødelegger resten av dagen og nattesøvn. Men TTT, sommeren nærmer seg - været blir varmere, folk strømmer til steder hvor det er hyggelig å være. Dessverre må jeg si nei til venner om å bli med på enkelte ting - som jeg faktisk egentlig virkelig ønsker jeg kunne. Som å gå ut på en lokal øy hvor det er flott kose seg med både fiskestang og grill. Det er et nokså greit område hvor det er ok grusveier.. Men jeg fikser ikke gå så langt. Nå har jeg tenkt at en manuell rullestol ville være et kjempefint kompromiss i den situasjonen jeg er i nå, og det står det at det kommunale hjelpemiddelutlånet kan fikse. Selvsagt skulle jeg jo tenkt på dette før, men jeg visste ikke helt hvordan tilstanden min ville bli framover. Nå er imidlertid dette langt mer avklart enn da jeg gikk på dagrehabilitering i jan/feb. Vet det er kommuneergoterapeut man må kontakte, men er det noen her som har erfaring med hvor lang tid det tar å få istand noe igjennom dette kommunalutlånet sett i forhold til NAV Hjelpemiddelsentralen (som ikke akkurat er kjent for fortgang)?

Anonymkode: 29a72...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg brakk ankelen dro svogeren min å hentet en rullestol på dagen. Dette er 4 år siden. Kanskje bare møte opp? 

Anonymkode: dcef3...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne en av kommunen sine rullestoler på dagen i påvente av den som var bestilt til meg etter mine mål. Minuset var at den var veldig stor for meg, så ville hørt om de har ulike størrelser dersom det kan bli ett problem for deg. 

Den var litt «tung» sett i forhold til den jeg har nå, men den er jo bestilt tilpasset meg, lettere å manøvere osv.

Både den manuelle stolen og den elektriske scooteren som ble bestilt til meg var det jo litt ventetid på som du sier.

Ring etter pinsen, for det er uten tvil lettere å komme seg rundt med hjelp når kroppen ikke vil gå så langt av seg selv. 

Jeg har stort forbedringspotensiale når det gjelder å bruke mine hjelpemidler, men jeg er på vei. Så ring å be om lånestol, jeg vet om flere i andre kommuner som også har fått på dagen, så forhåpentligvis får du raskt slik at du kan få fine sommerdager 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Bare lurer på hvor lenge man evt. må vente. Jeg ønsker å forhøre meg om en manuell rullestol i påvente av utredning for en el.rullestol, og denne siste utredningen er jeg blitt forespeilet en del ventetid på. Jeg helseutfordringer som påvirker min gangfunksjon negativt. Jeg KAN gå med to krykker og skinner som er spesialtilpasset meg, event. rullator. Problemet er at jeg ikke har kapasitet til å gå noe særlig langt. Da får jeg smerter som ødelegger resten av dagen og nattesøvn. Men TTT, sommeren nærmer seg - været blir varmere, folk strømmer til steder hvor det er hyggelig å være. Dessverre må jeg si nei til venner om å bli med på enkelte ting - som jeg faktisk egentlig virkelig ønsker jeg kunne. Som å gå ut på en lokal øy hvor det er flott kose seg med både fiskestang og grill. Det er et nokså greit område hvor det er ok grusveier.. Men jeg fikser ikke gå så langt. Nå har jeg tenkt at en manuell rullestol ville være et kjempefint kompromiss i den situasjonen jeg er i nå, og det står det at det kommunale hjelpemiddelutlånet kan fikse. Selvsagt skulle jeg jo tenkt på dette før, men jeg visste ikke helt hvordan tilstanden min ville bli framover. Nå er imidlertid dette langt mer avklart enn da jeg gikk på dagrehabilitering i jan/feb. Vet det er kommuneergoterapeut man må kontakte, men er det noen her som har erfaring med hvor lang tid det tar å få istand noe igjennom dette kommunalutlånet sett i forhold til NAV Hjelpemiddelsentralen (som ikke akkurat er kjent for fortgang)?

Anonymkode: 29a72...cc3

Det pleier ikke ta mange dager å få låne en manuell rullestol. 

Dessverre vil du muligens bli skuffet mht hvor lett det er å komme seg frem med rullestol, det er tungt å rulle på grusveier. 

Anonymkode: 565dd...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for raske og nyttive svar!

Bra der advarer meg :)

Tror nok jeg kommer til å irritere meg aldeles grønn over at kommunen ikke låner ut rullestoler med karbonfiber-ramme (det finnes) hehehe. Jeg satt 100% i rullestol en periode, og det var ikke akkurat en Rolls det heller... jeg er veldig glad for at jeg til slutt kom opp av den og klarer meg så greit som jeg gjør nå, sett i forhold til hvordan det var. Grusveier har jeg riktignok ikke prøvd å trille på, og "dirt roads" er vel egt. en bedre bedre måte å  beskrive de veiene i tankene mine på - uansett så har får det være en utfordring å gå løs på. Fremkommeligheten rundt om kring er jo mye bedre til fots. Derom hersker det ingen tvil.

Anonymkode: 29a72...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo har da midlertidig utlån elstoler også.  Det er veldig tungt å trille manuell stol på grus og ulendt terreng hvis du ikke er vant til det uansett om du har en karbonstol eller en tung sykehusstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 21.5.2018 den 2.34, Dorthe skrev:

Her i Oslo har da midlertidig utlån elstoler også.  Det er veldig tungt å trille manuell stol på grus og ulendt terreng hvis du ikke er vant til det uansett om du har en karbonstol eller en tung sykehusstol.

Åja, det var interessant. Tenkte liksom automatisk manuell, da det er hundre år å vente på å bli kartlagt for hvilke behov man har osv. Så kommer NAV-mølla etterpå :(. Kanskje det blir noe jeg får i julegave ;).

Men jeg skal sjekke ut det med mulighet for el.stol-lån!

Anonymkode: 29a72...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...