Gå til innhold

Cyste på eggstokk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Har nylig blitt operert for VIN grad 3. Under ultralydundersøkelse før opr. Fant de en cyste på 6 cm, som gynekologen mente var benign. (Fortalte dog at ultralydapparatet på sykehuset var litt slitent)? Er 55 år og i overgangsalderen. Var til gynekolog i mars, hvor VIN ble oppdaget. Hun sa ingenting om cyste på eggstokken. Hvor fort blir det cyster? Sykehuset tok ca 125 som var 9. Har ikke fått svar på HE 4 enda. Innkalles for sjekking av cyste om 3 mnd. Er engstelig, vet ikke om jeg klarer å slappe av før disse mnd har gått. Venter også på histologisvar etter VIN, så det begynner å bli litt mye å tenke på. 

Anonymkode: 10628...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cysten har ikke sammenheng med VIN forandringene.

Cyster kan oppstå ganske fort. Hvis kvinner er før menopausen (=siste menstruasjon) vil man observere cyster som er 4 til 8 cm og som ser snille ut. CA-125 er en rutineprøve (HE-4 måles hvis CA-125 er forhøyet, men det var ikke tilfelle hos deg). I starten er det kontroll hver 3.måned.

Blir slike cyster påvist hos kvinner etter menopausen, vil man anbefale at cysten (evt begge eggstokker) fjernes.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hadde siste menstruasjon for ca 1 år siden. Betyr det da at cysten må opereres bort? Og eggstokkene.  Hvorfor vil da sykehuset avvente i ytterligere 3  Mnd? Kan jeg evt. « kreve» at de fjerner cysten så fort som mulig? Kan dette utføres på privat klinikk? Glemte å fortelle at jeg startet opp med activelle for ca 3 mnd siden, om det har noen betydning for utvikling av cyster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette er vanlig praksis, tatt fra Veileder i Gynekologi:

≥ 5 cm: Kirurgi, oftest laparoskopisk bilateral salpingooforektomi (betyr fjerning av begge eggstokker).

Jeg synes at du skal høre med avdelingen om hvorfor de ikke følger ovenstående regel. Det er absolutt ikke grunn til å søke privat lege.

At du bruker Activelle betyr ikke noe.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...