Gå til innhold

Bipolar lidelse og irritabilitet/sinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Lurer på om det er noen andre her inne med bipolar lidelse som har opplevd det samme som meg: Har bipolar type 2 og de siste 2-3 ukene har jeg hatt et ekstremt raseri inni meg. Jeg pleier å være en person som er opptatt av å behandle andre pent (svært viktig for meg) og er veldig opptatt av å bli likt, noe som gjør meg ganske konfliktsky. Men i denne perioden var jeg så sint at jeg følte jeg ikke hadde kontroll over meg selv. Kjeftet på familie, kjeftet på en helt fremmed person, og skrek til naboen og ba han holde kjeft. Dette er ikke meg. I tillegg hadde jeg selvmordstanker. Verste jeg har vært med på. Følte ikke at jeg var hypoman da jeg ikke hadde noe særlig overskudd, noe som er mitt hovedsymptom under hypomani.

Går til psykolog og hun mente dette hadde psykologiske årsaker, noe jeg for så vidt kan være enig i, da jeg har en fryktelig vanskelig relasjon til familie (pga oppvekst). For ordens skyld, jeg har ikke personlighetsforstyrrelse, det er blitt utelukket.

Jeg fant ut at jeg lå litt lavt i serum på Lamictal (6) og føler meg bedre etter at jeg trappet opp (i samråd med psykiater, som jeg også går til). Men har tenkt på om det faktisk var Lamictal som kan ha utløst raseriet i første omgang. Startet opp for rundt 2 mndr siden, hadde da vært medisinfri i nesten et år, noe som ikke gikk så bra.

Men jeg lurer på, kan dette være relatert til min bipolare lidelse? Har virkelig ikke lyst å oppleve dette igjen. Noen andre med bipolar som har opplevd det samme?

 

TL;DR: Kan irritabilitet/sinne uten øvrige hypomane symptomer være relatert til bipolar lidelse? Kan Lamictal (på lav serumkonsentrasjon) utløse sinne?

Anonymkode: 7875d...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aggresjon står i hvert fall oppført som en (vanlig) bivirkning av lamictal, men om det kan skyldes lav serumkonsentrasjon vet jeg ikke. Dog har jeg selv opplevd slike episoder med ekstremt sinne, men dette var før jeg begynte på lamictal. Jeg hadde ikke hypomane symptomer, men jeg var rett og slett fly forbanna konstant (rett og slett 24 timer i døgnet, minus de timene jeg sov) i kanskje 2 uker. 

Anonymkode: ccfe5...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også bp 2, og har de siste dagene slitt med ekstrem irritasjon. Jeg irriterer meg over så mye nå, og jeg er da ikke bestandig så hyggelig mot mine nærmeste. Jeg må virkelig ta meg sammen for å svare hyggelig i helt vanlige samtaler. Her om dagen braket det løs mellom meg og mannen min, kun på grunn av en bagatell. Jeg tok ille opp noe han sa, og eksploderte! Jeg baksnakker også folk og forteller andre om hva jeg irriterer meg over hos dem. 

Dette er heller ikke meg. Jeg pleier ikke å være sånn. Jeg har heller ingen pf. 

Kan dette være hypomani? Hvilke andre symptomer må være tilstede?

Anonymkode: e5ffe...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik men jeg har en pf. Det er fælt når man bruker all energi på å si noe hyggelig og så kjenner en at det lyste ut av øynene samtidig :(  en periode kunne jeg gitt juling til tilfeldige mennesker, herregud jeg brukte all energi på å ikke gjøre det. Så sint, så irritert, så vondt i hode på en rar måte og kroppen var som om den var full av tjære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Om ikke forbanna, så i alle fall svært irritabel. Nåde den som stiller seg i veien for mine "brilliante prosjekter". Jeg kan in fact være mer irritabelt oppstemt enn euforisk oppstemt. Var nok en grunn til at jeg var feildiagnostisert med pf. De fleste tenker jo at man blir så fantastisk sprudlende når man er hypoman, men det gjelder ikke alle. Jeg har opplevd det og, var da det skjedde jeg fikk riktig diagnose.

Tipper at Lamictal ikke er så sannsynlig årsak, for en serumkonsentrasjon på 6 er nokså homeopatisk. Meg vil de ha rundt 35-40. Hadde 38 sist.  Men blir man mer aggressiv jo mer man trapper opp, så er det selvsagt noe man skal tenke på.

 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...