Gå til innhold

Bøker og DVD’er når man skal flytte?


Dorthe

Anbefalte innlegg

Hva gjør man egentlig med gamle bøker og DVD’er når man skal flytte? Jeg har utrolig mange og synes det er fælt å kaste dem, men samboer er ikke overbegeistret og vi har ikke plass til eget «bibliotek» selv om leiligheten er større enn den vi har nå.

En bokhylle har jeg tenkt å beholde altså, men har rett og slett ikke plass til 8 stykker.  Nå er de på soverommet og samler støv og vi kommer knapt fram der inne.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Jeg har det samme problemet. Foreløpig er alle bøkene mine i leiligheten min som nå sønnen min bor i, men planen er å selge den etter hvert. Da vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av bøkene mine. Har ikke plass her. Ikke til pianoet heller. 

Enden på visa blir vel at jeg må beholde leiligheten min, bare for å få plass til bøker og pianoet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle også gjerne visst hva man gjør med gamle CD'er og DVD'er. Kaster man dem på gjenvinningsstasjonen?

Anonymkode: 3076c...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle også gjerne visst hva man gjør med gamle CD'er og DVD'er. Kaster man dem på gjenvinningsstasjonen?

Anonymkode: 3076c...820

Makan til kasting, men hvis du absolutt ikke vil ha det kan du legge ut en annonse på Finn og gi det bort/selge det billig, eller donere det til en Frelsesarmeen-butikk.

Anonymkode: 2c9b1...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har det samme problemet. Foreløpig er alle bøkene mine i leiligheten min som nå sønnen min bor i, men planen er å selge den etter hvert. Da vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av bøkene mine. Har ikke plass her. Ikke til pianoet heller. 

Enden på visa blir vel at jeg må beholde leiligheten min, bare for å få plass til bøker og pianoet :)

Hvis du er like glad i bøker som meg så skjønner du problemet.  Kan jeg sette mine i din leilighet og så kan vi åpne bibliotek ;)  Uff, dette er jo fryktelig vanskelig, jeg har til og med gamle barnebøker etter mora mi, meg og ungene mine på loftet.  Dette er jo helt krise :(  Jeg har forresten mange plater også og et Tandberg stereoanlegg fra -69 som er fullt brukbart.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig, men også befriende å kvitte seg med bøker og DVD-er. Vi flyttet i fjor, og ga flere hundre bøker til Fretex. Det var en sår seanse - så mye håp, minner og annet knyttet til bøker... Barneoppdragelse, selvutvikling, fagbøker, dikt, barnebøker... I tillegg til alle romanene. Tok vare på ca 20% av dem.Vi kunne nok satt opp bokhyller i det nye huset og beholdt flesteparten, men valgte å gi slipp. Det er en tid for alt. Og jeg trives med mer luft rundt meg, og har ikke angrer. Er blitt svært selektiv til hvilke bøker jeg kjøper. Låner det meste på biblioteket eller kjøper e-bøker. 

Endret av Mari-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, Dorthe skrev:

Hvis du er like glad i bøker som meg så skjønner du problemet.  Kan jeg sette mine i din leilighet og så kan vi åpne bibliotek ;)  Uff, dette er jo fryktelig vanskelig, jeg har til og med gamle barnebøker etter mora mi, meg og ungene mine på loftet.  Dette er jo helt krise :(

He he, ja det det er faktisk helt krise :)

Samboeren forstår ikke vitsen med å ha bøkene. Alt skal være så sterilt og strøkent og bøkene samler bare støv etter hans mening. 

Han sier jo egentlig at jeg skal kaste « en del av meg ». En del av min identitet. 

Og pianoet, det må jeg bare finne en plass til etter hvert. Det er like viktig for meg som høytalerne er for han. 

Døtrene mine spiller og den eldste er kjempeflink. Hun gikk til undervisning i barndommen og nå i voksen alder har hun begynt å ta pianotimer på nytt igjen. Jeg elsker det når hun setter seg ned og spiller. Klart vi må ha piano selv om hun sjelden er hjemme på besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

He he, ja det det er faktisk helt krise :)

Samboeren forstår ikke vitsen med å ha bøkene. Alt skal være så sterilt og strøkent og bøkene samler bare støv etter hans mening. 

Han sier jo egentlig at jeg skal kaste « en del av meg ». En del av min identitet. 

Og pianoet, det må jeg bare finne en plass til etter hvert. Det er like viktig for meg som høytalerne er for han. 

Døtrene mine spiller og den eldste er kjempeflink. Hun gikk til undervisning i barndommen og nå i voksen alder har hun begynt å ta pianotimer på nytt igjen. Jeg elsker det når hun setter seg ned og spiller. Klart vi må ha piano selv om hun sjelden er hjemme på besøk :)

Den var velkjent, min mener akkurat det samme.  Heldigvis har jeg ikke piano, men han vil gjerne jeg skal kaste bryllupsservise oldemoren mi fikk i presang i 1895 for vi bruker det aldri :unsure:.  Men det nekter jeg altså, kaste det altså.  Platene mine får jeg «lov» å beholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nesten særbo er best.

Anonymkode: 2c9b1...49c

Nei, jeg tror noen menn er verdt både kast av bøker og DVD’er.  De vokser nemlig ikke på trær :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
39 minutter siden, Dorthe skrev:

Den var velkjent, min mener akkurat det samme.  Heldigvis har jeg ikke piano, men han vil gjerne jeg skal kaste bryllupsservise oldemoren mi fikk i presang i 1895 for vi bruker det aldri :unsure:.  Men det nekter jeg altså, kaste det altså.  Platene mine får jeg «lov» å beholde.

Samme her. Jeg har et gammelt engelsk service som er arvet etter farmor og farfar. Det passer ikke inn i stilen, men det skal inn. 

Jeg har tenkt ut plass til pianoet også, men jeg venter med diskusjonen ( som må komme ) når leiligheten skal selges. Det vil passe i gangen, men da må noe annet ut. Det vet han ikke enda :)

Det ene soverommet kan gjøres om til gjesterom når yngstejenta flytter ut. Da vil det bli plass til bokskap der. Med glassdører vil det ikke samle så mye støv. Da må jeg beholde leiligheten i noen år, for yngstejenta kommer til å bo hjemme i mange år enda :)

Det meste annet jeg har kan jeg klare å kvitte meg med, ja bortsett fra bilder av ungene da.

Jeg har planene klare :D

Vi har det pent nå og det er deilig å ikke ha så mange ting, men det blir jo ikke et hjem da, slik jeg hadde før. 

Jeg kan jo ikke bare henge opp bilder av mine 3 unger på veggene f.eks når han ikke har noen bilder av sin sønn på veggen. Vi har begrenset oss til et lite bilde av hver på soverommet. 

Mye som blir annerledes når en skal etablere seg på nytt. Ikke bare en ny mann, men det er så mange minner en må kvitte seg med. 

Apropo det. Jeg savner å se bilder av barna da de var små. X- en ville ikke gi meg kopier, så jeg har nesten ikke bilder fra barndommen deres og jeg orket ikke krangle på den tiden. Det var så mye annet å ta tak i. Jeg vet han har massevis av bilder fra turer osv som vi har vært på. Vi reiste jo så mye. 

Nå har det gått over 5 og et halvt år, så jeg får ta det opp på nytt. Ta meg en tur og se over bildene hvis jeg får lov. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
55 minutter siden, Dorthe skrev:

Nei, jeg tror noen menn er verdt både kast av bøker og DVD’er.  De vokser nemlig ikke på trær :wub:.

Dvd etterlot jeg til x-en . Jeg kjøpte ikke en eneste en. Leste bare bøker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Dorthe skrev:

Hva gjør man egentlig med gamle bøker og DVD’er når man skal flytte? Jeg har utrolig mange og synes det er fælt å kaste dem, men samboer er ikke overbegeistret og vi har ikke plass til eget «bibliotek» selv om leiligheten er større enn den vi har nå.

En bokhylle har jeg tenkt å beholde altså, men har rett og slett ikke plass til 8 stykker.  Nå er de på soverommet og samler støv og vi kommer knapt fram der inne.

Kontakt ditt lokale bibliotek og spør om de vil ha noe, men med de mengdene du skisserer er det store muligheter for at du får nei. Om du får ja må du nok selv sørge for å bringe bøkene dit, det er sånn vi har gjort det i alle fall. Vi har i perioder hatt en tralle med utgåtte bøker og gavebøker for salg til en meget billig penge (filmer også).

Kontakt et antikvariat? Fretex? Lions? Loppis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Samboeren forstår ikke vitsen med å ha bøkene. Alt skal være så sterilt og strøkent og bøkene samler bare støv etter hans mening. 

 

7 timer siden, Dorthe skrev:

Den var velkjent, min mener akkurat det samme.  

*dåne* Ikke noen vits i å ha bøker?!  Nå blir jo jeg også sambo i løpet av 1,5-2 år og det er ikke på noen måte aktuelt å kvitte seg med store deler av bøkene mine - og det vet han utmerket godt. :) Alt blir ikke med, men det er en god del av boksamlingen det overhodet ikke er aktuelt å kvitte seg med. Mye annet kaster jeg lett, men bøkene mine?! Aldri! Heldigvis har han god plass. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forklaringer på noe får man aldri i livet synes jeg. Hvorfor en samling med postkort betyr så mye for en for eksempel. Krever ikke mye plass heldigvis.😊

Anonymkode: 0e0c8...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 23.05, Dorthe skrev:

Jeg har forresten mange plater også og et Tandberg stereoanlegg fra -69 som er fullt brukbart.

Sjekk finn.no, jeg mener jeg så en annonse der fra en som var interessert i gammelt Tandberg-utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

Sjekk finn.no, jeg mener jeg så en annonse der fra en som var interessert i gammelt Tandberg-utstyr.

Det skal jeg gjøre.  Takk.  Prøver å annonsere bøkene mine også jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en haug med bøker som jeg måtte kvitte meg med ved flytting, bla mange barnebøker. Tok kontakt med barneavdelingen på sykehuset, men de hadde nok. Tok så kontakt med krisesenteret og de ble overlykkelige. De trengte virkelig bøker da det ofte ble mange lange timer for de som var der.  Jeg ble også fornøyd da noen kunne få glede av alle bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg hadde en haug med bøker som jeg måtte kvitte meg med ved flytting, bla mange barnebøker. Tok kontakt med barneavdelingen på sykehuset, men de hadde nok. Tok så kontakt med krisesenteret og de ble overlykkelige. De trengte virkelig bøker da det ofte ble mange lange timer for de som var der.  Jeg ble også fornøyd da noen kunne få glede av alle bøkene.

Kjempegod ide.  Jeg skal ringe til mandag da jeg har gått igjennom loftet hvor alle barnebøkene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at det er endel barnebøker av norske forfattere fra 40.- og 50.-tallet som kan være samlerobjekter. Bl. a. Egner og Prøysen i 1.-utg. kan tildels være ganske verdifulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...