Gå til innhold

Kan man unngå depresjon?


Fionys

Anbefalte innlegg

Er det mulig å unngå depresjon når man har bipolar lidelse? 

Har hatt en periode på flere måneder der jeg har følte meg helt bra, bortsett fra at jeg har hatt et enormt søvnbehov. Nå har depresjon kommet tilbake igjen og jeg mister alt av tiltakslyst og livsgnist. Det virker ikke som om det er noe jeg kan gjøre for å unngå det, har prøvd å holde meg aktiv, tatt medisin, holde døgnrytmen og gjøre alle de riktige tingene for å holde det sjakk, men det ser ikke ut til å ha noe effekt. 

Får legge til at litium har hjulpet slik at jeg har vært bra en god periode så jeg burde vel ikke klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Betti 11 skrev:

Kanskje du skulle ta lithium igjen? 

Jeg bruker litium fast, 83mg morgen og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, det visste jeg ikke. En venn fra meg sliter også med dem. Fikk også depressioner. Da jeg spurte sa henne at det er vanlig. Har dessverre ingen kontakt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Betti 11 skrev:

Oh, det visste jeg ikke. En venn fra meg sliter også med dem. Fikk også depressioner. Da jeg spurte sa henne at det er vanlig. Har dessverre ingen kontakt mer.

Ja man må vel bare leve med det, får håpe at det ikke er en langvarig depresjon. Jeg er liksom ikke helt "fit for fight" slik jeg har vært tidligere, blir litt oppgitt, men det er jo faktisk ikke noe jeg styrer selv. Kanskje jeg har noen ekstra krefter liggende en plass slik at jeg kan ta opp kampen igjen, må bare finne de først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Når symptomene melder seg, er det i alle fall viktig å unngå at man stagnerer. Unngår å bli sittende hjemme og gjøre ingenting, men prøve å komme seg ut litt selv om det ikke frister. Og kanskje lurt å få tatt et litium-speil? Det hender jo man må justere på medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Fionys skrev:

Jeg bruker litium fast, 83mg morgen og kveld. 

Kombinerer du litium med andre medisiner? Ikke alle får nok beskyttelse mot depresjon ved kun å bruke litium. 

Anonymkode: 97882...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Når symptomene melder seg, er det i alle fall viktig å unngå at man stagnerer. Unngår å bli sittende hjemme og gjøre ingenting, men prøve å komme seg ut litt selv om det ikke frister. Og kanskje lurt å få tatt et litium-speil? Det hender jo man må justere på medisiner.

Prøver å holde meg litt aktiv hver dag, har barn så kan ikke akkurat ligge i senga hele dagen. 

Skal ta nye blodprøver neste uke så får se hva resultatet blir, sist lå det på 0,6.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kombinerer du litium med andre medisiner? Ikke alle får nok beskyttelse mot depresjon ved kun å bruke litium. 

Anonymkode: 97882...9e1

Bruker kun litium nå, har tidligere brukt AD, sluttet med AD pga. liten effekt og for at jeg ble følelsesmessig avflatet. Har prøvd 3 forskjellige AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg små mål hver dag. Jeg lager lapper på kvelden over ting jeg må gjøre og ting jeg kan gjøre og gjerne en ting jeg kan kose meg med. Det er alt fra å rydde oppvaskmaskinen og tørke over kjøkkenbenken, hente post. Klarer jeg å gå til butikken skal jeg få horn med ost og skinke så jeg kan kose meg etterpå. Det jeg ikke får gjort får jeg ikke gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem sir at hjemmet må se ut som en ikea hus. Man kan godt fordele oppgaver. Når er man for syk, kan en hente hjelp. Viktig er at du unngå å trekke deg tilbake. 

Anonymkode: cef76...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Fionys skrev:

Prøver å holde meg litt aktiv hver dag, har barn så kan ikke akkurat ligge i senga hele dagen. 

Skal ta nye blodprøver neste uke så får se hva resultatet blir, sist lå det på 0,6.

Bruker kun litium nå, har tidligere brukt AD, sluttet med AD pga. liten effekt og for at jeg ble følelsesmessig avflatet. Har prøvd 3 forskjellige AD.

Noen kombinerer litium og lamictal, alternativt litium og seroquel. 

Anonymkode: 97882...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Soletti skrev:

Sett deg små mål hver dag. Jeg lager lapper på kvelden over ting jeg må gjøre og ting jeg kan gjøre og gjerne en ting jeg kan kose meg med. Det er alt fra å rydde oppvaskmaskinen og tørke over kjøkkenbenken, hente post. Klarer jeg å gå til butikken skal jeg få horn med ost og skinke så jeg kan kose meg etterpå. Det jeg ikke får gjort får jeg ikke gjort. 

Siden jeg har barn og dyr så har jeg ikke muligheten til å bli helt inaktiv. Har oppgaver jeg må gjøre hver dag, ordne frokost og kvelds, lage middag, lufte hunder, få barna på skolen, hjelpe til med lekser og rydde og vaskeklær. I tillegg har jeg venner som tvinger meg til å være sosial hver dag. Prøver å gjøre ting jeg liker, men akkurat nå liker jeg ingenting. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sir at hjemmet må se ut som en ikea hus. Man kan godt fordele oppgaver. Når er man for syk, kan en hente hjelp. Viktig er at du unngå å trekke deg tilbake. 

Anonymkode: cef76...8d3

Nei hjemmet mitt ser ikke ut som et ikea hus. Jeg liker å gjøre litt husarbeid hver dag slik at det ikke hoper seg opp. Lysten til å trekke seg tilbake blir veldig stor når jeg blir deprimert, men klarer å motstå fristelsen slik at jeg blir helt isolert.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen kombinerer litium og lamictal, alternativt litium og seroquel. 

Anonymkode: 97882...9e1

Får se hva de sier på DPS når jeg har time der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

 Stressreduksjon er nok og viktig med tanke på depresjon. Jeg blir i alle flal mye verre når det er mye i hverdagen som stresser meg utover det jeg kan takle.

Da jeg brukte Litium, tilstrebet de et serumnivå på 0,8 - men her er vi individuelle. Jeg ble så avfaltet av litium at jeg valgte å kutte det ut, Lamictal har jeg brukt hele veien. Jeg bruker heller det, sammen med Brintellix+ Quetiapin. Ikke perfekt, men det beste jeg og psykiateren min hittil har kommet til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, FjellOgDalar skrev:

 Stressreduksjon er nok og viktig med tanke på depresjon. Jeg blir i alle flal mye verre når det er mye i hverdagen som stresser meg utover det jeg kan takle.

Da jeg brukte Litium, tilstrebet de et serumnivå på 0,8 - men her er vi individuelle. Jeg ble så avfaltet av litium at jeg valgte å kutte det ut, Lamictal har jeg brukt hele veien. Jeg bruker heller det, sammen med Brintellix+ Quetiapin. Ikke perfekt, men det beste jeg og psykiateren min hittil har kommet til. 

Jeg skal bruke litium i ca. 1. år så skal det evalueres. Psykiater er fornøyd med et serumnivå på 0,6 og for å si det ærlig så vet jeg ikke om magen min vil takle høyere doser. Kjenner jeg har fått litt skrekken av AD fordi jeg mistet en del av gleden i livet, uten at jeg klarer å kjenne de små gledene i livet føler jeg meg ganske død. Da har vinningen gått opp i spinningen.

På 3 år har jeg gått fra å jobbe 100% til at jeg nå bare jobber de dagene jeg føler for det, dette etter anbefaling fra fastlege og DPS. Så en god del av stresset i hverdagen er borte pga. av det, men jeg håper at jeg en dag vil klare å komme tilbake i jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Stemningsstabiliserende er stort sett bedre enn antidepressiva, i hvertfall alene. Jeg synes Brintellix har vært langt bedre enn andre AD jeg har tatt mtp bivirkninger, men jeg tar kun 10mg og da mest mot angst egentlig. Lamictal kan man godt kjøre opp til serumverdier rundt 40.

Men jeg tror det skal godt gjøres å unngå depresjoner totalt dessverre, men å gjøre symptomtrykket mindre når de kommer og så begrense varigheten er nok (dessverre) et mer oppnåelig mål enn å bli kvitt dem helt. Bipolar lidelse er rett og slett noe skikkelig herk imho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...